Dezvoltarea motorie
a) Culcat pe spate sugarul nu mai ramane in aceasta pozitie, ci se intoarce pe ambele parti si se poate rostogoli.
b) Asezat pe burta, isi controleaza bine capul, isi intinde bine bratele, trunchiul si membrele inferioare. Din pozitia "pe burta", sugarul trece in pozitia de "mers in patru labe", la inceput inca nesigur inaintand "de-a busilea". Unii se invartesc inca in jurul propriului ax, iar altii se deplaseaza de-a-ndaratelea. De subliniat faptul ca sunt copii care sar peste aceasta etapa, trecand direct la mersul in picioare sprijinit de mobilierul din casa.
c) Poztia sezand. Sugarul se tine bine pe sezut, fara nici un sprijin, dar nu poate inca sa treaca din pozitia culcat in aceea de asezat; nu va reusi aceasta performanta intre 8 si 10 luni.
Puteti sa-i procurati un scaun inalt, special, sau sa-l instalati intr-un fotoliu mare; va fi incantat de aceasta favoare si va putea sa asiste la activitatile familiei.
Cand este asezat pe un plan perfect orizontal el tine spatele drept si are un control bun al trunchiului si capului. Se misca in jurul axului propriu, iar miscarile sunt bine coordonate.
d) Ridicarea in picioare. Doar o mica parte din sugari apuca de gratiile patului si se ridica singuri in picioare. In schimb, la aceasta varsta, sugarul normal se prinde de mainile mamei si se ridica in picioare, apoi sta in aceasta pozitie, cu usoara balansare, tinand degetele de la picioare indoite ca si cand ar vrea sa apuce asternutul. In aceasta pozitie nu are un echilibru stabil, dar apucat de axile sugarul paseste, nesigur, uneori deplasand inainte acelasi picior. Reflexul de apucare al talpilor se mentine.
Apuca cu tot mai multa usurinta: "se napusteste" cu mana cu mai multa precizie asupra unui obiect dorit si il prinde intre palma si degetul mare. Un nou progres important: apuca obiectul cu degetele, il trece dintr-o mana in alta si il "cuprinde" cu privirea.
Cand apuca un cub, il tine in asa fel incat mai poate apuca unul. Se intinde sa apuce toate jucariile din jurul lui. Le urmareste cu privirea daca au cazut. Da drumul intentionat la obiecte. Se joaca la masa cu obiecte de diferite dimensiuni si incearca sa constate ce se intampla daca le misca sau le arunca.
Arunca un obiect pe podea si mama il ridica; repeta operatiunea de multe ori, fara sa se plictiseasca.
Din orice pozitie stabila intinde mana pentru apucarea obiectelor, chiar incearca sa ajunga la obiecte aflate in afara sferei lui de actiune. Mainile sunt "deschise" si degetele pregatite pentru activitatea motorie mai fina.
Mainile se intalnesc pe linia mediana; se joaca mult cu mainile si picioarele. Pipaie si atinge obiecte; invata sa cunoasca diferite materiale, sa deosebeasca suprafete placute si dezagreabile, fata de care reactioneaza prin placere sau disconfort.
-
Interpretare simptome
semnificatia simptomelor si afectiunile probabile
Afla acum