Cauta afectiune/simptom/conditie medicala
Cere sfatul medicului
Cere sfatul
medicului

Reclamamania!

Reclamamania!

Copiilor le face o deosebita placere sa se uite la spoturile publicitare. Cum procedam? Le interzicem s-o faca sau le folosim ca material educativ? Ce ne sfatuiesc specialistii?

Simtiti ca nu aveti nici o sansa de izbanda in lupta cu pasiunea pustiului pentru spoturile tv? Ati observat ca este extrem de captivat de reclamele la cuburile de supa sau cremele de hidratare a pielii? Poate este doar un fel de a-si alunga plictiseala, de a-i trece vremea? Cum s-ar putea explica aceasta atractie magica pe care o au spoturile publicitare asupra copiilor?

Grozava si infricosatoare
In realitate, mecanismul e foarte simplu, iar atitudinea copilului
usor de explicat. Fie ca este vorba de un detergent nou, fie de un nou tip de ciocolata, orice spot tv este construit pe un mesaj foarte usor de receptat. Principalul scop al oricarei reclame este sa atraga atentia. Asa cum ne este atrasa atentia de o usoara ridicare a vocii, tot asa ne capteaza atentia si o imagine (viu) colorata pe care o vedem de mai multe ori. Pe langa aceasta, textul si imaginea reclamei sunt insotite si de o melodie usor de retinut, care o departajeaza de toate celelalte. Subiectul este o istorioara scurta si usor de retinut.
Adultul, spre deosebire de copil, este capabil sa se opuna agresivitatii spoturilor tv. El poate schimba programul, poate inchide televizorul sau pur si simplu sa intoarca spatele. Copilul este insa, receptiv la orice noutate. In cazul lui, forta interioara de aparare este inca foarte slaba si nu se poate opune. Prichindelul abia ce ia cunostinta de propriile procese psihice, de aceea nu poate privi reclama cu un spirit critic.

Stralucitoare, melodioasa, dinamica, reclama il captiveaza pe micul telespectator. In fata ecranului, neastamparatul casei pare un alt copil, atent si linistit. O schimbare deloc imbucuratoare pentru parinti, caci aduce mai degraba cu o dependenta.

Copiii sunt atrasi de reclamele televizate si datorita micii povestioare pe care o prezinta. Multe imagini ii sunt bine cunoscute:  
toata familia adunata in jurul mesei sau pregatind un picnic la iarba verde. Din acest punct de vedere, reclamele au un continut pozitiv.  
Eroii sunt intotdeauna bine dispusi, frumos imbracati, mereu zambitori. Familia din reclame este intotdeauna ideala, toti membrii ei sunt foarte prietenosi unii cu altii. Daca in familia lui atmosfera nu este la fel de prietenoasa ca cea de pe ecranul televizorului, reclamele ii vor fi si mai dragi, il vor atrage si mai mult.

Surprinzator, dar pe unii parinti nu-i impacienteaza atractia copiilor lor pentru reclamele televizate. Dimpotriva, sunt dispusi sa se foloseasca de ele ca de un material educativ! Micuta Ana nu se mai oprea din a face nazuri la mancare, iar pentru mama ei a devenit un adevarat chin fiecare masa. Iata cum a fost rezolvata situatia: observand interesul fetitei pentru reclamele de pe ecranul televizorului, parintii au inregistrat cateva pe o caseta video. Din acel moment, fetita era hranita doar acompaniata de caseta cu reclame. Neluandu-si ochii de pe ecranul televizorului, micuta accepta si lingurita cu mancare. Nu se poate spune ca parintii Anei au gasit cea mai buna solutie de a rezolva problema alimentarii, ci doar ca au recurs la cea mai usoara. Nu aveau rabdare sa-i povesteasca chiar ei cate ceva fetitei, asa ca au preferat s-o faca televizorul. In felul acesta reclama s-a dovedit mai puternica decat ei.

Sursa: Ioana Copilul Meu - nr 9/2005


  •  

    Interpretare simptome

    semnificatia simptomelor si afectiunile probabile

    Afla acum