Procesele senzoriale
La 3-4 ani copilul se intereseaza de capacitatea functionala a obiectelor, pe care le compara, le pune unele peste altele, le sorteaza dupa forma sau culoare, le demonteaza ("le distruge", cum interpreteaza parintii) etc.
Lucrand cu plastilina sau cu creta colorata, realizeaza forme simple, pe care le denumeste apoi dupa aspectul lor exterior.
Recunoaste succesiunea logica a anumitor actiuni din desfasurarea programului zilnic, precum si legatura logica intre obiecte si cuvinte. Poate "citi" poze dintr-o carte. Recunoaste litere izolate. Poate desena un patrat. Deosebeste mai multe culori. Isi stie varsta.
La 5-6 ani experientele tactile (pipait) si motorii (miscare) trec pe al doilea plan. Pe langa impresiile vizuale ("vede tot"), capata importanta cele acustice (este tot timpul "pe receptie", "trage cu urechea", "spioneaza", "demasca" tot, repeta expresii auzite de la adulti, copii etc.). Deosebeste sunete de tot felul, fredoneaza cantece simple si le insoteste de miscari ritmice.
Incepe sa deseneze si sa modeleze, incercand sa reproduca obiecte si actiuni. Fantezia în folosirea culorilor si desenarea "formelor" unor obiecte, persoane sau animale, joaca are (inca) un rol mai mare decat adaptarea la realitate.
Spre sfarsitul perioadei de copil mic apare diferentierea din ce in ce mai buna intre imaginatie si realitate.
Copilul priveste activ si critic lumea inconjuratoare, dar si propriile lui performante. Dezvolta spirit creator, face planuri, isi fixeaza obiective si le urmareste consecvent. Are notiunea timpului si a cantitatii. Poate numara pana la 10-15. Cunoaste 5-6 culori si cateva monede.
-
Interpretare simptome
semnificatia simptomelor si afectiunile probabile
Afla acum