Jocul de-a reclama
Dar, de vreme ce reclama televizata poate avea o asemenea influenta asupra micului telespectator ar fi cazul sa i-o interzicem? Dupa parerea psihologilor, nu este cazul sa se recurga la masuri chiar atat de drastice precum interdictia.
Reclama nu are efecte negative asupra psihicului copilului. Fireste, asta doar in cazul in care pustiul nu sta toata ziua in fata televizorului. In altceva consta efectul negativ: a urmari reclamele de la televizor nu inseamna pentru copil decat un fel de a-si pierde vremea. Urmarind succedarea imaginilor televizate, copilul este pasiv, ceea ce este nefiresc pentru o varsta caracterizata printr-o nemarginita curiozitate si mobilitate. In loc sa alerge, sa se catere, sa citeasca cu mama o poveste, sa deseneze si sa construiasca, trandaveste in fata televizorului.
Pentru copiii care abia se pregatesc sa pronunte primele cuvinte, reclama tv nu reprezinta mai mult decat un caleidoscop de culori stralucitoare, muzica si sunete. Pentru cei mai mari, reclama are deja si un oarecare continut, ei sunt capabili sa retina scurtele melodii ce insotesc imaginea. La adolescenta, vocabularul li se va imbogati cu sloganuri din reclame.
Reclama a devenit deja parte din viata noastra de zi cu zi. N-avem unde fugi de ea, oricat ne-am stradui sa-i opunem rezistenta sau s-o ignoram. Drept urmare, copiii nu-i vor putea face fata. Pot fi ajutati insa de parinti, care sunt datori sa le ocupe timpul cu ceva mai interesant, constructiv. Micul om e fascinat de tot ce vede pe ecranul care reprezinta pentru el o noua portita spre marea si interesanta lume a adultilor.
Admirand "eroii" reclamelor, incearca sa-i imite in jocurile sale, in felul acesta invatand sa comunice. Realitatea din poveste, ca si cea din reclame, este interesanta si pentru ca seamana foarte mult cu viata reala.
Si, totusi, parintii preocupati de educatia copilului lor ii vor limita timpul petrecut in fata televizorului sau vor fi atenti la ce anume se uita. Cu siguranta impartasiti parerea potrivit careia vizionarea unui film impreuna cu intreaga familie si ulterioarele comentarii pe marginea actiunii acestuia vor fi mult mai educative decat spoturile tv.
Pe masura ce creste, copilul isi schimba atitudinea fata de reclame:
mai intai devine indiferent, apoi, dupa un timp, incepe sa-si manifeste spiritul critic. In general, parerea ii va fi influentata de cea a celorlalti membri ai familiei. O atitudine sceptica fata de spoturile publicitare este urmarea discutiilor dintre adulti pe aceasta tema.
Copiii sesizeaza foarte repede nemultumirea parintilor ca filmele pe care le vizioneaza sunt mereu intrerupte de frecventele pauze publicitare. Deocamdata, atat. Mesajul reclamei va fi in stare sa-l descifreze cel mai devreme la varsta scolara.
Sursa: Ioana Copilul Meu - nr 9/2005
-
Interpretare simptome
semnificatia simptomelor si afectiunile probabile
Afla acum