Pentru ca o persoana sa poata conduce masina in conditii de siguranta, trebuie sa se concentreze si sa acorde atentie sofatului. Vederea si auzul sunt unele dintre cele mai importante simturi pentru aceasta actiune.
Verificarea oglinzilor laterale si retrovizoare, grija pentru pietoni si pentru evitarea pericolelor sunt actiuni subconstiente, iar ochii sunt principalele organe care transmit informatii legate de toate aceste activitati. Exista multiple potentiale riscuri la care pot fi expusi ochii, atunci cand oamenii conduc autoturisme.
Aerul conditionat si incalzirea electrica, pot usca suprafata ochilor, acest lucru este cu atat mai grav in situatia celor care au tendinta de a manifesta ochii uscati. Ochii uscati cauzeaza iritatie si pot determina vedere incetosata.
Se va evita aerul conditionat sau alte surse de aer care vor sufla direct spre ochi intrucat acest lucru poate provoca evaporarea rapida si uscarea filmului lacrimal. Daca ochii uscati sunt o problema recurenta, se va incerca utilizarea de lacrimi arficiale inainte de a va urca la volan.
Printre lucrurile necesare unui sofer in timpul sofatului sunt:
- parasolarele pentru a estompa lumina puternica a zilei sau a soarelui;
- ochelari de soare de buna calitate cu protectie UV pentru a reduce efectul de orbire;
Cand se vor achizitona ochelari de soare care vor fi purtati in timpul condusului, fiecare sofer trebuie sa se asigure ca acestia au un filtru de categoria 0-3. Filtrul de categoria 4 va fi prea intunecat, pentru a permite sofatul in conditii de siguranta. Ochelarii de soare reduc doar efectul de orbire, dar nu elimina complet efectul luminii puternice a soarelui. Ochelarii de soare nu trebuie sa se utilizeze pe timp de noapte. Condusul pe timp de noapte ar putea fi uneori o provocare, mai ales din cauza farurilor puternice. Purtarea ochelarilor antireflex poate remedia aceasta problema.
Cand o persoana conduce masini decapotabile, exista riscul ca un corp strain (nisip, insecta) sa patrunde in ochi. Prin urmare se recomanda purtarea de ochelari de protectie. Ochelarii cu rame inguste nu sunt recomandati, intrucat nu ofera o protectie suficienta.
Cei care au rame mai mari acopera partea exterioara a ochiului intr-un mod mult mai adecvat. Daca o particula mica de praf patrunde in ochi, prima masura care se va lua este de a opri masina in conditii de siguranta. Apoi se va clipi rapid de mai multe ori, fara sa se frece ochiul. Acest lucru va determina lacrimarea ochiului, procedeu prin care se poate elimina corpul strain. Daca aceasta metoda nu functioneaza, se va merge imediat la medicul oftalmolog.
Desi este cunoscut faptul ca zapada, ploaia, gheata si alte conditii meteorologice nefavorabile reprezinta un pericol in plus pentru soferi, deseori, acestia nu iau masuri pentru protejarea ochilor. Lumina orbitoare a zapezii care straluceste, poate fi deosebit de intensa din cauza soarelui care se reflecta.
Aceasta va fi deranjanta in timpul sofatului. Pentru inlaturarea acestui disconfort se vor purta ochelari de soare cu filtru de protectie UV. Ochelarii de soare ajuta la scaderea intensitatii luminii si imbunatatesc vederea astfel incat sa puteti conduce in siguranta