Aproximativ jumatate dintre adolescenti au atitudini si comportamente de respingere fata de tigari din cauza imaginilor inscrise pe pachetele de tigari. Daca inainte de introducerea pictogramelor, 21% din adulti manifestau dezgust/scarba fata de pachetul de tigari, dupa 6 luni, procentul acestora a crescut la 35%, iar dupa 12 luni, aproape jumatate dintre fumatori (44%) manifesta dezgust/scarba.
Incepand cu data de 1 iulie 2008, pachetele de tutun comercializate in Romania sunt inscriptionate cu avertismente de sanatate ce contin imagini (pictograme). Pentru a evalua impactul pictogramelor de pe pachetele de tigari asupta populatiei in perioada iulie 2008 - octombrie 2009 in Romania au fost derulate 2 studii ample. Ambele studii au fost derulate de Institutul de Pneumologie „Marius Nasta” si Totem Communication, fiind finantate de Ministerul Sanatatii (studiul privind adultii) si de International Development Research Centre Canada. Studiile au fost realizate pe esantioane reprezentative la nivel national de adolescenti (1464 adolescenti fumatori si nefumatori) si adulti fumatori din populatia generala (800 respondenti).
In cazul adolescentilor
Studiul realizat la nivelul adolescentilor – “Impactul pictogramelor de pe pachetele de tigari asupra adolescentilor din Romania” – a aratat ca aproximativ jumatate dintre adolescenti au atitudini si comportamente de respingere fata de tigari din cauza imaginilor inscrise pe pachetele de tigari. Unul din doi adolescenti incearca in mare sau foarte mare masura sentimente de „dezgust sau scarba” generate de imaginile tiparite (50%) pe pachetele de tigari; 45% dintre adolescenti incearca sentimente de „ingrijorare si neliniste”.
Studiul arata ca pictogramele influenteaza decizia adolescentilor de a se apuca sau nu de fumat: 51% dintre tineri au declarat ca sunt influentati in foarte mare sau mare masura in acest sens. Sunt influentati si tinerii care deja fumeaza: jumatate dintre ei declara ca au incercat sa renunte la fumat din cauza avertismentelor de sanatate.
Ca urmare a inscriptionarii, tinerii adopta un comportament de evitare a mesajelor: 30% acopera imaginea atunci cand sunt luate tigarile din pachet, 28% nu privesc pachetul atunci cand iau o tigara si 23% cumpara sau cer vanzatorului un anumit tip de pachet de tigari cu un anumit text. Studiul arata totodata ca, in prezent, un adolescent din cinci (19%) este fumator zilnic, 17% sunt fumatori ocazionali, iar aproape doua treimi (64%) sunt nefumatori.
In cazul adultilor
Introducerea pictogramelor a influentat si atitudinea fumatorilor adulti: daca inainte de introducerea pictogramelor, 21% manifestau dezgust/scarba fata de pachetul de tigari, dupa 6 luni, procentul acestora a crescut la 35%, iar dupa 12 luni, aproape jumatate dintre fumatori (44%) manifesta dezgust/scarba. Similar, procentul celor care resimt teama/neliniste creste de la 26,2% la 30,6%, iar la un an se ridica la 34%.
Mai mult, la un an de la introducerea pictogramelor, procentul celor care si-au modificat comportamentul de fumator acoperind textul/imaginea a crescut de la 4,7%, la 28,2%, iar cei care afirma ca ar cere vanzatorului pachete fara avertismente sunt in numar mai mare (de la 7,9% la 35,7%). Aceste date indica faptul ca atractivitatea pachetelor s-a redus ca urmare a inscriptionarii cu imagini si ca mesajele transmise de acestea nu ii lasa pe adulti indiferenti.
Aceste schimbari reprezinta un pas important in luarea deciziei de a renunta la fumat. Procentul celor care au declarat ca vor sa renunte la fumat ca urmare a pictogramelor a crescut de la 21,4% la 28%, dupa 6 luni de la introducerea lor.