Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege
ARTICOLUL I
Legea invatamantului nr.84/1995, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.606 din 10 decembrie 1999, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
“Art.6.- Invatamantul obligatoriu este de 10 clase. Frecventarea obligatorie a invatamantului de 10 clase, forma de zi, inceteaza la varsta de 18 ani.”
2. Alineatul (2) al articolului 8 va avea urmatorul cuprins:
“(2) In fiecare localitate se organizeaza si functioneaza unitati de invatamant sau formatiuni de studiu cu limba de predare romana si, dupa caz, cu predarea in limbile minoritatilor nationale ori se asigura scolarizarea in limba materna in cea mai apropiata localitate in care este posibil.”
3. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
“Art.15.- (1) Sistemul national de invatamant este constituit din ansamblul unitatilor si institutiilor de invatamant de diferite tipuri, niveluri si forme de organizare a activitatii de instruire si educare.
(2) Sistemul national de invatamant cuprinde unitati si institutii de invatamant de stat si particulare.
(3) Privatizarea institutiilor si a unitatilor de
invatamant de stat este interzisa.
(4) Invatamantul este organizat pe niveluri, asigurand coerenta si continuitatea instruirii si educatiei, in concordanta cu particularitatile de varsta si individuale.
(5) Sistemul national de invatamant cuprinde
urmatoarele niveluri:
a) invatamant prescolar: grupa mica; grupa
mijlocie; grupa mare, pregatitoare pentru scoala; b) invatamant primar: clasele I-IV; c) invatamant secundar, care cuprinde:
1. invatamant secundar inferior, organizat in doua cicluri care se succed: gimnaziu, clasele V-VIII si ciclul inferior al liceului sau scoala de arte si meserii, clasele IX-X;
2. invatamant secundar superior: ciclul superior al liceului, clasele XI-XII/XIII, precedat, dupa caz, de anul de completare; d) invatamant postliceal; e) invatamant superior: invatamant universitar si invatamant postuniversitar.
(6) Sistemul national de invatamant cuprinde si
educatia permanenta.
(7) Invatamantul prescolar, primar, secundar si
postliceal constituie invatamantul preuniversitar. Ciclul inferior si ciclul superior al liceului constituie invatamantul liceal. Scoala de arte si meserii si anul de completare constituie invatamantul profesional. (8) Invatamantul primar si secundar inferior constituie invatamantul obligatoriu.
(9) Invatamantul preuniversitar este subordonat, prin inspectoratele scolare, Ministerului Educatiei si Cercetarii, iar invatamantul superior este coordonat de Ministerul Educatiei si Cercetarii, cu respectarea autonomiei universitare. (10) Formele de organizare a invatamantului sunt: invatamant de zi, seral, cu frecventa redusa, la distanta, comasat si, 3 pentru copiii cu nevoi educative speciale nedeplasabili, cu scolarizare la domiciliu.
(11) Invatamantul obligatoriu este invatamant de zi. In mod exceptional, pentru persoanele care au depasit cu mai mult de 2 ani varsta corespunzatoare clasei, invatamantul obligatoriu se poate organiza si in alte forme de invatamant, conform alin.(8), pe baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educatiei si Cercetarii. (12) In sistemul de invatamant pot functiona unitatipilot, experimentale si de aplicatie.
(13) In raport cu conditiile existente pot functiona, sub conducere unica, unitati de invatamant in care se organizeaza mai multe niveluri/cicluri de invatamant.
(14) In cadrul sistemului national de invatamant, sub coordonarea si controlul Ministerului Educatiei si Cercetarii, se pot infiinta si pot functiona, conform legii, structuri de invatamant organizate prin cooperare intre unitati si institutii din tara si din strainatate, pe baza unor acorduri interguvernamentale.”
4. Alineatul (2) al articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
“(2) In situatii justificate, copiilor din grupa mare, pregatitoare pentru scoala si elevilor din invatamantul obligatoriu, scolarizati intr-o alta localitate, li se asigura, dupa caz, servicii de transport, masa si internat, cu sprijinul Ministerului Educatiei si Cercetarii, al autoritatilor administratiei publice locale, al agentilor economici, al comunitatilor locale, al societatilor de binefacere si al altor persoane juridice sau fizice.”
5. Dupa alineatul (2) al articolului 17 se introduce alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
“(3) La cererea parintilor si in functie de resursele locale existente, unitatile de invatamant pot organiza cu elevii, dupa orele de curs, activitati educative si de invatare sub supravegherea personalului didactic si/sau didactic auxiliar.”
6. Alineatul (1) al articolului 18 va avea urmatorul cuprins:
“Art.18.- (1) Invatamantul prescolar se organizeaza pentru copii in varsta de 3-6/7 ani, in gradinite cu program normal, prelungit si saptamanal.”
7. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
“Art.19.- (1) Pentru asigurarea continuitatii intre invatamantul prescolar si cel primar se generalizeaza grupa mare, pregatitoare pentru scoala.
(2) Administratia locala si inspectoratul scolar vor asigura resursele umane, materiale si financiare, necesare cuprinderii copiilor de varsta 5-6/7 ani in grupa mare, pregatitoare pentru scoala.”
8. Articolul 20 va avea urmatorul cuprins:
“Art.20.- (1) Invatamantul primar se organizeaza si functioneaza, de regula, cu program de dimineata, in cadrul unitatilor de invatamant cu clasele I-IV, I-VIII, I-X sau I-XII/XIII. (2) In clasa I sunt inscrisi copiii care implinesc varsta de 6 ani pana la data inceperii anului scolar.
(3) La cererea scrisa a parintilor, tutorilor sau a sustinatorilor legali, pot fi inscrisi in clasa I si copiii care implinesc varsta de 6 ani pana la sfarsitul anului calendaristic, daca dezvoltarea lor psihosomatica este corespunzatoare.
(4) La cererea scrisa a parintilor, tutorilor sau a sustinatorilor legali, inscrierea in clasa I a copiilor care implinesc varsta de 6 ani pana la data inceperii anului scolar va fi amanata cu un an. (5) Ministerul Educatiei si Cercetarii poate aproba organizarea de cursuri de pregatire in vederea promovarii claselor I-IV, pentru persoanele care, din diferite motive, nu au absolvit invatamantul primar pana la varsta de 14 ani.”
9. La Capitolul IV, titlul Sectiunii 1 va avea urmatorul cuprins:
“Ciclul gimnazial”
10. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
“Art.21.- Ciclul gimnazial se organizeaza si functioneaza in cadrul unitatilor de invatamant cu clasele I-VIII, V-VIII, V-X, I-X, I-XII/XIII sau V-XII/XIII.”
11. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
“Art.22.- (1) Accesul absolventilor clasei a VIII-a in clasa a IX-a a ciclului inferior al liceului sau a scolii de arte si meserii se realizeaza prin procedura de selectie si repartizare, reglementata 5 conform metodologiei Ministerului Educatiei si Cercetarii, care se da publicitatii pana la inceputul anului scolar.
(2) Procedura de selectie si repartizare se bazeaza pe rezultatele evaluarii competentelor dobandite in cadrul ciclului gimnazial. Evaluarea competentelor se realizeaza conform standardelor nationale de evaluare.”
12. La Capitolul IV, titlul Sectiunii a 2-a va avea urmatorul cuprins:
“Ciclul inferior al liceului”
13. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
“Art.23.- (1) Ciclul inferior al liceului se organizeaza si functioneaza in cadrul unitatilor de invatamant cu clasele I-X, V-X, I-XII/XIII, V-XII/XIII sau IX-XII/XIII.
(2) Reteaua liceelor de stat este aprobata de
Ministerul Educatiei si Cercetarii, la propunerea inspectoratelor scolare, cu consultarea altor factori interesati si ca rezultat al evaluarii institutionale realizate de Comisia Nationala de Evaluare Institutionala. Reteaua, numarul de locuri si de clase se aproba anual, in functie de cerintele locale si nationale, si se dau publicitatii cu sase luni inainte de inceperea anului scolar.
(3) Invatamantul liceal seral, cu frecventa redusa si la distanta, poate functiona, in conditiile legii, in unitati de invatamant stabilite de inspectoratele scolare.
(4) Absolventii ciclului inferior al liceului dobandesc certificat de absolvire, portofoliu personal pentru educatie permanenta si, la cerere, foaia matricola.”
14. Alineatul (3) al articolului 24 va avea urmatorul cuprins:
“(3) Durata studiilor in invatamantul liceal poate fi, dupa caz, de 4 sau de 5 ani si este stabilita de Ministerul Educatiei si Cercetarii.”
15. Dupa articolul 24 se introduce Sectiunea a 21-a, cu urmatorul titlu:
“Ciclul superior al liceului”
16. Articolul 25 va avea urmatorul cuprins:
“Art.25.- (1) Trecerea din ciclul inferior in ciclul superior al liceului este reglementata prin metodologia Ministerului Educatiei si Cercetarii, care se da publicitatii la inceputul anului scolar precedent admiterii.
(2) Ciclul superior al liceului se organizeaza si functioneaza in cadrul unitatilor de invatamant cu clasele I-XII/XIII, V-XII/XIII sau IX-XII/XIII.
(3) Inscrierea in ciclul superior al liceului, cursuri de zi, se poate face in primii doi ani de la absolvirea ciclului inferior, respectiv a anului de completare, daca la data inceperii anului scolar elevul nu a depasit varsta de 18 ani.
(4) Ciclul superior al liceului, formele seral, cu frecventa redusa si la distanta poate functiona, in conditiile legii, in unitati de invatamant stabilite de inspectoratele scolare. (5) Ciclul superior al liceului functioneaza cu filierele, profilurile si specializarile stabilite prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii, in raport cu dinamica profesiunilor, meseriilor si ocupatiilor de pe piata fortei de munca.
(6) In functie de filiera, de profil si de specializare, durata studiilor in cadrul ciclului superior al liceului este de 2 sau de 3 ani si este stabilita de Ministerul Educatiei si Cercetarii.”
17. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
“Art.26.- (1) Finalizarea studiilor liceale se atesta printr-un certificat de absolvire, care confera dreptul de acces, in conditiile legii, in invatamantul postliceal, dreptul de sustinere a examenului national de bacalaureat, respectiv a examenului de certificare/atestare a competentelor profesionale.
(2) Absolventii ciclului superior al liceului dobandesc si portofoliul personal pentru educatie permanenta si, la cerere, foaia matricola.
(3) Absolventii ciclului superior al liceului care sustin si promoveaza examenul national de bacalaureat dobandesc si diploma de bacalaureat, care le da dreptul de acces in invatamantul superior, in conditiile legii.
(4) Examenul national de bacalaureat consta in sustinerea a doua, respectiv trei probe comune si a trei probe diferentiate, in functie de filiera si de profil.
A. Probele comune sunt:
a) Limba si literatura romana, scris si oral;
b) una dintre limbile moderne de circulatie
internationala studiate in liceu;
c) Limba materna, scris si oral, pentru elevii
care au urmat studiile liceale intr-o limba a minoritatilor nationale; limba si literatura intr-o limba de circulatie internationala, pentru elevii care au urmat studiile liceale cu limba de predare in limba de circulatie internationala respectiva.
B. Probele de examen, diferentiate in functie de filiera, profil, specializare si de optiunea elevului, sunt:
Filiera teoretica
a) Profil umanist:
1. Istorie sau Geografie;
2. o proba la alegere din aria curriculara,
corespunzator specializarii;
3. o proba la alegere dintre disciplinele din
celelalte arii curriculare, alta decat cele sustinute anterior. b) Profil real:
1. Matematica;
2. o proba la alegere din aria curriculara,
corespunzator specializarii;
3. o proba la alegere dintre disciplinele din
celelalte arii curriculare, alta decat cele sustinute anterior.
Filiera tehnologica
a) Matematica, pentru toate profilurile si
specializarile;
b) o proba la alegere din aria curriculara
“tehnologii”, in functie de specializarea aleasa de elev; c) o proba la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decat cele alese anterior.
Filiera vocationala
a) Istorie sau Geografie ori o disciplina socioumana, respectiv Matematica sau Stiinte, in functie de profil;
8
b) o proba la alegere din ariile curriculare
specifice profilului si specializarii; ariile curriculare sunt stabilite de comun acord de Ministerul Educatiei si Cercetarii si ministerele interesate; c) o proba la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decat cele alese anterior. (5) Pentru anumite filiere, profiluri, respectiv specializari stabilite de Ministerul Educatiei si Cercetarii, absolventii ciclului superior al liceului pot sustine un examen de certificare sau, dupa caz, de atestare a competentelor profesionale, separat de examenul de bacalaureat, in conditiile legii.
(6) Absolventii ciclului superior al liceului care sustin si promoveaza examenul de certificare/atestare a competentelor profesionale dobandesc certificat de calificare profesionala nivel 3, respectiv atestat de competente profesionale.
(7) Lista cuprinzand probele de examen, continutul programelor de examen si modul de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat si a examenului de certificare, respectiv atestare a competentelor profesionale se stabileste prin metodologii elaborate si aprobate de Ministerul Educatiei si Cercetarii si se da publicitatii pana la data inceperii anului scolar precedent examenelor. (8) La intocmirea listei cuprinzand probele de examen si la stabilirea continutului programelor de bacalaureat pot fi consultate si institutiile de invatamant superior.
(9) In cazul intreruperii studiilor se recunoaste fiecare an scolar promovat. La cerere, se elibereaza un document de certificare a studiilor efectuate si portofoliul personal pentru educatie permanenta, completat la zi.”
18. Alineatele (5) si (6) ale articolului 27 vor avea urmatorul cuprins:
“(5) Candidatii proveniti din invatamantul de stat pot sustine examenul de bacalaureat si examenul de certificare, respectiv atestare a competentelor profesionale, fara taxa, de cel mult doua ori. Prezentarile ulterioare la aceste examene sunt conditionate de achitarea unor taxe stabilite de Ministerul Educatiei si Cercetarii.
(6) Examenul national de bacalaureat se considera promovat daca au fost promovate toate probele. In cazul nepromovarii examenului 9 national de bacalaureat, probele promovate sunt recunoscute, la cerere, in sesiunile ulterioare.”
19. Articolul 28 va avea urmatorul cuprins:
“Art.28.- (1) In urma promovarii examenului de bacalaureat, absolventului i se elibereaza diploma de bacalaureat. Eliberarea certificatului de calificare profesionala, respectiv a atestatului de competente profesionale nu este conditionata de promovarea examenului de bacalaureat.
(2) Absolventii care au promovat toate clasele din intervalul IX-XII/XIII cu medii generale de minimum 9,50, iar la examenul de bacalaureat au obtinut media 10 primesc diploma de merit.”
20. La Capitolul IV, titlul Sectiunii a 3-a va avea urmatorul cuprins:
“Invatamantul din scolile de arte si meserii”
21. Articolul 29 va avea urmatorul cuprins:
“Art.29.- (1) In scolile de arte si meserii se organizeaza invatamant pentru profesionalizare, in scopul calificarii de nivel 1 pe domenii ocupationale.
(2) Scolile de arte si meserii pot functiona independent sau in cadrul unitatilor de invatamant cu clasele I-X, I-XII/XIII, V-X, V-XII/XIII sau IX - XII/XIII.”
22. Alineatele (1) si (2) ale articolului 30 vor avea urmatorul cuprins:
“Art.30.- (1) Reteaua de stat a scolilor de arte si meserii este organizata de Ministerul Educatiei si Cercetarii, cu consultarea factorilor interesati.
(2) Reteaua de stat a scolilor de arte si meserii, meseriile si calificarile pentru care se scolarizeaza si numarul de locuri aferente se dau publicitatii cu 6 luni inainte de inceperea anului scolar.”
23. Articolul 31 se abroga.
24. Articolul 32 va avea urmatorul cuprins:
“Art.32.- (1) Unitatile de invatamant pot organiza, la cererea factorilor interesati, pe baza de contract, cursuri de calificare si de 10 conversie profesionala, cu respectarea standardelor ocupationale, precum si alte servicii educationale.
(2) Agentii economici care asigura, dupa caz, pe baza de contract cu unitatile de invatamant, burse de scolarizare, stagii de instruire practica a elevilor, dotarea spatiilor de instruire, locuri de munca pentru absolventi pot beneficia de facilitati fiscale, potrivit unei metodologii aprobate prin hotarare a Guvernului.”
25. Articolul 33 se abroga.
26. Articolul 34 va avea urmatorul cuprins:
“Art.34.- (1) Absolventii scolilor de arte si meserii dobandesc certificat de absolvire si portofoliu personal pentru educatie permanenta si, la cerere, foaia matricola.
(2) Absolventii care sustin si promoveaza examenul de certificare a competentelor profesionale dobandesc si certificat de calificare profesionala nivel 1.
(3) Sistemul de certificare a nivelului de calificare si a competentelor profesionale dobandite in cadrul invatamantului preuniversitar se organizeaza pe baza reglementarilor comune ale Ministerului Educatiei si Cercetarii si ale Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale.”
27. Articolul 35 va avea urmatorul cuprins:
“Art.35.- Organizarea invatamantului din scolile de arte si meserii si a examenului de certificare a competentelor profesionale se reglementeaza de Ministerul Educatiei si Cercetarii, prin metodologii specifice.”
28. Dupa articolul 35, se introduce Sectiunea a 4-a, cu urmatorul titlu:
“Anul de completare”
29. Articolul 36 va avea urmatorul cuprins:
“Art.36.- (1) Absolventii scolilor de arte si meserii cu certificat de absolvire si cu certificat de calificare profesionala nivel 1 au dreptul la continuarea studiilor in invatamantul secundar superior, in conditiile prezentei legi.
(2) Pentru a avea acces in ciclul superior al liceului, absolventii prevazuti la alin.(1) trebuie sa urmeze si sa absolve, in conditiile legii, anul de completare.
(3) Absolventii anului de completare dobandesc certificat de absolvire, portofoliul personal pentru educatie permanenta si, la cerere, foaia matricola.
(4) Absolventii anului de completare care sustin si promoveaza examenul de certificare a competentelor profesionale dobandesc si certificat de calificare profesionala nivel 2. (5) Absolventii anului de completare cu certificat de calificare profesionala nivel 2 si certificat de absolvire pot continua studiile in ciclul superior al liceului, conform unei metodologii elaborate de Ministerul Educatiei si Cercetarii si data publicitatii cu un an inainte de inceputul anului scolar.
(6) Reteaua unitatilor de invatamant de stat care scolarizeaza elevi in anul de completare este organizata de Ministerul Educatiei si Cercetarii, cu consultarea factorilor interesati. (7) Reteaua unitatilor de invatamant de stat care scolarizeaza elevi in anul de completare, meseriile si calificarile pentru care se scolarizeaza si numarul de locuri aferente se dau publicitatii cu 6 luni inainte de inceperea anului scolar.
(8) Organizarea invatamantului din anul de completare si a examenului de certificare a competentelor profesionale se reglementeaza de Ministerul Educatiei si Cercetarii, prin metodologii specifice.”
30. Litera b) a articolului 38 va avea urmatorul cuprins:
“b) elevii pot fi inscrisi numai pe baza testarii aptitudinilor
specifice;”
31. Litera e) a articolului 38 se abroga.
32. Articolul 39 va avea urmatorul cuprins:
“Art.39.- Absolventii invatamantului de arta si ai invatamantului sportiv beneficiaza de drepturile prevazute la art.23 alin.(4) si art.26 alin.(1), (2), (3), (5), (6) si (9).”
33. Alineatul (1) al articolului 40 va avea urmatorul cuprins:
“Art.40.- (1) Pentru activitatea sportiva si artistica de performanta, Ministerul Educatiei si Cercetarii poate organiza cluburi scolare si unitati de invatamant preuniversitar cu program sportiv sau de arta, integrat sau suplimentar.”
34. Titlul Capitolului VI va avea urmatorul cuprins:
“Invatamantul pentru copii si tineri cu cerinte educative speciale”
35. Alineatul (3) al articolului 41 va avea urmatorul cuprins:
“(3) Invatamantul special primar si secundar inferior este obligatoriu si are durata, dupa caz, de 10 sau 11 ani.”
36. Articolul 105 va avea urmatorul cuprins:
“Art.105.- (1) Invatamantul particular preuniversitar se organizeaza si functioneaza cu aceleasi niveluri si in aceleasi tipuri de unitati de invatamant ca si invatamantul preuniversitar de stat. (2) Gradinitele, scolile primare si gimnaziale, precum si scolile de arte si meserii se pot infiinta cu autorizarea inspectoratului scolar, pe baza documentatiei de evaluare. (3) Liceele, inclusiv cele care cuprind anul de completare, precum si scolile postliceale se pot infiinta cu avizul inspectoratului scolar si cu aprobarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, pe baza documentatiei de evaluare.”
37. Alineatul (2) al articolului 107 va avea urmatorul cuprins:
“(2) Acreditarea unitatilor de invatamant preuniversitar cu autorizatie de incredere trebuie solicitata dupa absolvirea a patru promotii.”
38. Alineatul (3) al articolului 110 va avea urmatorul cuprins:
“(3) In invatamantul particular secundar, cel putin 40% din numarul personalului didactic trebuie sa fie incadrat cu norma de baza in unitatea respectiva.”
39. Articolul 122 va avea urmatorul cuprins:
“Art.122.- In invatamantul de stat din scolile de arte si meserii si anul de completare, precum si in invatamantul liceal si postliceal de specialitate, in care, la cerere si in conditiile legii, predarea se face in limba materna la disciplinele de specialitate, este obligatorie insusirea terminologiei de specialitate si in limba romana.”
40. Partea introductiva si litera d) ale articolului 142 vor avea urmatorul cuprins:
“Art.142.- Inspectoratele scolare sunt organe descentralizate de specialitate, subordonate Ministerului Educatiei si Cercetarii, avand, in principal, urmatoarele atributii:
……………………………………………………………………………
d) infiinteaza, cu avizul Ministerului Educatiei si
Cercetarii, unitati scolare ale invatamantului de stat: gradinite, scoli
primare, gimnazii, scoli de arte si meserii;”
41. Alineatul (7) al articolului 145 va avea urmatorul cuprins:
“(7) Directorii si directorii adjuncti ai unitatilor din invatamantul prescolar, primar, gimnazial si ai scolilor de arte si meserii, precum si directorii adjuncti din invatamantul liceal si postliceal sunt numiti de inspectorul scolar general, conform legii.”
42. Literele d) si e) ale alineatului (2) al articolului 151 vor avea urmatorul cuprins:
“d) maistri-instructori - in invatamantul secundar si postliceal;
e) profesori - in invatamantul primar, secundar si postliceal;”
43. Litera d) a alineatului (1) al articolului 158 va avea urmatorul cuprins:
“d) clasa din scoala de arte si meserii, anul de completare si invatamantul liceal, precum si anul de studiu din invatamantul postliceal are in medie 25 de elevi, dar nu mai putin de 15 si nu mai mult de 30.”
44. Alineatele (2) si (3) ale articolului 180 vor avea urmatorul cuprins:
“(2) Parintele, tutorele legal instituit sau sustinatorul legal este obligat sa ia masuri pentru asigurarea frecventei scolare a elevului in invatamantul obligatoriu. Nerespectarea acestei prevederi din culpa parintelui, a tutorelui legal instituit sau a sustinatorului legal, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda intre 500.000 lei si 2.000.000 lei.
(3) Constatarea contraventiei si aplicarea amenzii se fac de catre autoritatile desemnate de Ministerul Educatiei si Cercetarii si Ministerul de Interne, printr-o metodologie comuna.”
45. Articolul 189 se abroga.
ARTICOLUL II
Legea invatamantului nr.84/1995, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.606 din 10 decembrie 1999, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta lege, se va republica, dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 26 mai 2003, cu respectarea prevederilor articolului 74 alineatul (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
Valer Dorneanu
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 29 mai 2003, cu respectarea prevederilor articolului 74 alineatul (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATULUI
Doru Ioan Taracila
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege
ARTICOLUL I
Legea invatamantului nr.84/1995, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.606 din 10 decembrie 1999, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 7 alineatul (8) va avea urmatorul cuprins:
“(8) Institutiile de invatamant si unitatile de invatamant cu minimum 200 de elevi sau cu minimum 100 de prescolari sunt institutii publice cu personalitate juridica.”
2. La articolul 7, dupa alineatul (8) se introduc doua alineate noi, alin.(9) si (10) cu urmatorul cuprins:
“(9) Unitatile de invatamant cu un numar mai mic de 200/100 elevi/prescolari se organizeaza/reorganizeaza in cadrul unor unitati de invatamant cu personalitate juridica aflate in subordinea aceluiasi ordonator principal de credite, ca structuri ale acestora.”
(10) In mod exceptional, pe baza criteriilor inscrise in Regulamentul de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar de stat, autoritatile administratiei publice locale pot aproba, cu avizul Ministerului Educatiei si Cercetarii, functionarea ca
persoane juridice a unor unitati cu un numar mai mic de 200/100 de elevi/prescolari.”
3. La articolul 24, litera c) a alineatului (1) va avea urmatorul cuprins:
“c) filiera vocationala cu profilurile militar, ordine si securitate publica, teologic, sportiv, artistic si pedagogic.”
4. Titlul capitolului X al titlului II va avea urmatorul cuprins:
“Capitolul X - Invatamantul militar si invatamantul de ordine si securitate publica”
5. Articolul 97 va avea urmatorul cuprins:
“Art.97.- (1) Invatamantul militar si invatamantul de ordine si securitate publica este invatamant de stat, parte integranta a sistemului national de invatamant, si cuprinde: invatamant liceal, invatamant postliceal pentru formarea maistrilor militari, a subofiterilor si agentilor de politie, invatamant universitar pentru formarea ofiterilor, ofiterilor de politie si a altor specialisti, invatamant postuniversitar.
(2) Perfectionarea pregatirii cadrelor militare si a personalului de politie se realizeaza in institutii de invatamant distincte.
(3) Prevederile referitoare la invatamantul militar si invatamantul de ordine si securitate publica preuniversitar se aplica in mod corespunzator si invatamantului preuniversitar din domeniul transporturilor.”
6. Articolul 98 va avea urmatorul cuprins:
“Art.98.- Structura organizatorica, profilurile, specializarile, cifrele anuale de scolarizare, criteriile de selectionare a candidatilor pentru invatamantul militar si invatamantul de ordine si securitate publica se stabilesc de Ministerul Apararii Nationale, Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul Justitiei, Serviciul Roman de Informatii si alte institutii cu atributii in domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale, potrivit specificului fiecarei arme, specializari, nivel si forma de organizare a invatamantului, cu avizul Ministerului Educatiei si Cercetarii.”
7. Articolul 99 va avea urmatorul cuprins:
“Art.99.- Planurile de invatamant pentru invatamantul liceal, postliceal si superior militar, de ordine si securitate publica, se elaboreaza de Ministerul Apararii Nationale, Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul Justitiei, Serviciul Roman de Informatii si alte institutii cu atributii in domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale si se avizeaza de Ministerul Educatiei si Cercetarii.”
8. Articolul 100 va avea urmatorul cuprins:
“Art.100.- Certificatele de absolvire si de competente profesionale, respectiv diplomele de absolvire si de licenta eliberate de institutiile de invatamant militar si invatamant de ordine si securitate publica, precum si titlurile stiintifice obtinute, dau dreptul detinatorilor legali, dupa incetarea raporturilor de serviciu cu institutia din domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale, in conditiile legii, la echivalarea studiilor si diplomelor cu cele ale absolventilor institutiilor civile de invatamant, cu profil apropiat, de acelasi nivel.”
9. Articolul 101 va avea urmatorul cuprins:
“Art.101.- Procesul de invatamant in unitatile si institutiile de invatamant militar, precum si cele de ordine si securitate publica de toate nivelurile, se desfasoara in limba romana. Admiterea in aceste unitati si institutii se poate desfasura si in limba minoritatilor nationale.”
10. Articolul 102 va avea urmatorul cuprins:
“Art.102.- Pentru aplicarea prevederilor prezentei legi la specificul invatamantului militar si invatamantului de ordine si securitate publica, Ministerul Apararii Nationale, Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul Justitiei, Serviciul Roman de Informatii si alte institutii cu atributii in domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale pot emite ordine, regulamente si instructiuni proprii.”
11. Alineatul (3) al articolului 117 se abroga.
12. La articolul 140, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
“(2) Pentru exercitarea atributiilor sale, Ministerul Educatiei si Cercetarii constituie structuri de experti si se sprijina pe organisme consultative, la nivel national, alcatuite pe criterii de prestigiu profesional si moral:
Consiliul National pentru Reforma Invatamantului,
Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor
Universitare, Consiliul National de Finantare a Invatamantului Superior,
Consiliul National de Finantare a Invatamantului Preuniversitar,
Consiliul National al Cercetarii Stiintifice din Invatamantul Superior,
Consiliul National al Bibliotecilor,
Consiliul National pentru Formare si Educatie Continua,
comisiile nationale de specialitate pe discipline sistructurile manageriale ale programelor de reforma. Componenta consiliilor si regulamentele lor de functionare se aproba prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii. In exercitarea atributiilor sale, Ministerul Educatiei si Cercetarii consulta, dupa caz, societatile stiintifice nationale ale cadrelor didactice, federatiile sindicale reprezentative la nivel de ramura, cu structurile asociative ale autoritatilor administratiei publice locale, ca parteneri sociali, si cu organizatiile studentesti si de elevi, recunoscute pe plan national.”
13. Articolul 145 va avea urmatorul cuprins:
“Art.145.- (1) Unitatea de invatamant preuniversitar este condusa de consiliul de administratie.
(2) Directorul unitatii de invatamant este presedintele consiliului de administratie.
(3) Directorul exercita conducerea executiva a unitatii de invatamant, in conformitate cu responsabilitatile si atributiile conferite de lege, cu hotararile si deciziile consiliilor locale si cu hotararile consiliului de administratie al unitatii. In activitatea de conducere directorul este ajutat, dupa caz, de directorul adjunct, si se bazeaza pe consiliul profesoral si consiliul scolar.
(4) Consiliul profesoral al unitatii de invatamant, cu rol de decizie in domeniul instructiv-educativ, este format din personalul didactic de predare din unitatea respectiva si este prezidat de director.
(5) Consiliile prevazute la alin.(1) si (4) functioneaza in baza unor regulamente elaborate de Ministerul Educatiei si Cercetarii, cu consultarea federatiilor sindicale reprezentative din invatamant si a structurilor asociative ale autoritatilor administratiei publice locale.
(6) Consiliul de administratie al unitatii de invatamant, cu rol de decizie in domeniul administrativ, este format din director, director adjunct, reprezentantul consiliului local, reprezentantul primarului, reprezentanti ai parintilor, 1-5 reprezentanti ai cadrelor didactice, reprezentantul agentilor economici si un reprezentant al elevilor, pentru ciclul secundar superior.
(7) Ocuparea functiilor de director si director adjunct se face in urma castigarii concursului, desfasurat pe baza criteriilor de competenta profesionala si manageriala, cu avizele consultative ale consiliului de administratie si ale consiliului local. Metodologia concursului se stabileste de Ministerul Educatiei si Cercetarii si se aproba prin ordin al ministrului.
(8) Directorii unitatilor de invatamant prescolar, ai unitatilor de invatamant gimnazial si ai unitatilor de invatamant cu clasele I-X sunt numiti, in urma castigarii concursului, de catre inspectorul scolar general, pentru o perioada de 4 ani.
(9) Directorii unitatilor din invatamantul liceal, postliceal si ai scolilor de arte si meserii sunt numiti, in urma castigarii concursului, prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii, la propunerea inspectorului scolar general, pentru o perioada de 4 ani.
(10) Directorii unitatilor destinate activitatilor extrascolare sunt numiti de ministrul educatiei si cercetarii la unitatile direct subordonate Ministerului Educatiei si Cercetarii, si de catre inspectorul scolar general, la unitatile din subordinea inspectoratului scolar.”
14. La articolul 166, alineatele (3), (4), (41)-(44) si (5)-(9), vor avea urmatorul cuprins:
“(3) Baza materiala aferenta procesului de instruire si de educatie, prevazuta la alin. (2) si realizata din fondurile statului sau din fondul institutiilor si intreprinderilor de stat in perioada anterioara datei de 22 decembrie 1989, se reintegreaza, fara plata, in patrimoniul Ministerului Educatiei si Cercetarii, al institutiilor si unitatilor de invatamant si de cercetare stiintifica universitara si, dupa caz, in domeniul public al comunelor, oraselor, municipiilor, respectiv al sectoarelor municipiului Bucuresti, al consiliilor judetene si al Consiliului General al municipiului Bucuresti, cu exceptia bunurilor care au intrat in proprietatea agentilor economici privati. Predarea-preluarea se face pe baza de protocol. In aceleasi conditii se reintegreaza, fara plata, si imobilele care, conform art.20, alin.(2) din Legea nr.15/1990, au trecut in patrimoniul unor societati comerciale, indiferent de statutul capitalului social al acestora. Reintegrarea se face pe baza de protocol de predare-preluare. Justa despagubire se acorda, pentru fiecare caz, prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Educatiei si Cercetarii si a Ministerului Finantelor Publice, in termen de 60 de zile de la data semnarii protocolului de predare-preluare. Cuantumul despagubirii se stabileste in termen de 30 de zile de la data semnarii protocolului de predare-preluare, de catre o comisie de evaluare formata din reprezentanti ai Ministerului Educatiei si Cercetarii, Ministerului Administratiei si Internelor, Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului si ai Ministerului Finantelor Publice, constituita prin ordin comun.
(4) Baza materiala a institutiilor de invatamant superior de stat si de cercetare stiintifica universitara este de drept proprietatea acestora. Ministerul Educatiei si Cercetarii este imputernicit sa emita certificate de atestare a dreptului de proprietate pentru institutiile de invatamant superior si de cercetare stiintifica, pe baza documentatiei inaintate de acestea.
(41) Terenurile si cladirile in care isi desfasoara activitatea unitatile de invatamant preuniversitar de stat - gradinite, scoli generale, primare si gimnaziale, licee, seminarii teologice, grupuri scolare, scoli de arte si meserii si scoli postliceale - fac parte din domeniul public al comunelor, oraselor si municipiilor, respectiv al sectoarelor municipiului Bucuresti, si sunt in administrarea consiliilor locale ale comunelor, oraselor si municipiilor, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucuresti in a caror raza teritoriala isi desfasoara activitatea, prin delegare catre consiliile de administratie ale unitatilor de invatamant. Celelalte componente ale bazei materiale sunt de drept proprietatea unitatilor de invatamant preuniversitar de stat si sunt administrate de acestea. Nu fac parte din domeniul public al comunelor, oraselor si municipiilor, respectiv al sectoarelor municipiului Bucuresti, terenurile si cladirile detinute de unitatile de invatamant in baza unor contracte de inchiriere, concesionare sau comodat, proprietarii acestora fiind alte persoane fizice sau juridice.
(42) Terenurile si cladirile in care isi desfasoara activitatea unitatile de invatamant special de stat fac parte din domeniul public judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, si sunt in administrarea consiliului judetean, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti in a caror raza teritoriala isi desfasoara activitatea, prin delegare catre consiliile de administratie ale unitatilor de invatamant respective. Celelalte componente ale bazei materiale a unitatilor de invatamant special public sunt de drept proprietatea unitatilor de invatamant respectiv si sunt administrate de acestea.
(43) Schimbarea destinatiei bazei materiale a institutiilor si unitatilor de invatamant preuniversitar se poate realiza numai cu avizul conform al ministrului educatiei si cercetarii. Instrainarea sau schimbarea destinatiei bunurilor din baza materiala a invatamantului, fara avizul ministrului educatiei si cercetarii, constituie infractiune si se pedepseste conform legii penale. Actele de instrainare sau de schimbare a destinatiei bunurilor din baza materiala a invatamantului, fara avizul conform al ministrului educatiei si cercetarii, sunt nule. Administrarea procesului educational din unitatile de invatamant preuniversitar si special de stat prevazute la alin.(41) si (42) se face de catre inspectoratele scolare judetene, respectiv de Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti.
(44) Terenurile si cladirile in care isi desfasoara activitatea inspectoratele scolare, casele corpului didactic, palatele si cluburile copiilor si elevilor, cluburile sportive scolare, centrele si cabinetele de asistenta psiho-pedagogica, centrele logopedice, cabinetele scolare, precum si alte unitati din subordinea Ministerului Educatiei si Cercetarii, ale caror cheltuieli curente si de capital se finanteaza de la bugetul de stat, fac parte din domeniul public al statului si sunt administrate de Ministerul Educatiei si Cercetarii, prin inspectoratele scolare judetene si prin delegare catre consiliile de administratie ale acestor unitati. Celelalte componente ale bazei materiale sunt de drept proprietatea unitatilor si institutiilor respective si sunt administrate de acestea.
(5) Constructiile si terenurile aferente procesului instructiv-educativ nu pot fi transferate decat cu aprobarea Guvernului, la propunerea ministrului educatiei si cercetarii, fara plata si numai in interes public.
(6) Inchirierea bunurilor, inclusiv a terenurilor disponibile temporar, aflate in patrimoniul institutiilor de invatamant superior de stat sau in administrarea acestora, se poate face pe baza de contract, incheiat in conformitate cu prevederile legale, cu revizuire anuala. Bunurile, inclusiv terenurile aflate in administrarea unitatilor de invatamant preuniversitar de stat, disponibile temporar, pot fi inchiriate pe baza de contract, incheiat in conformitate cu prevederile legale, cu revizuirea anuala a acestuia, numai in conformitate cu metodologia stabilita de Ministerul Educatiei si Cercetarii. Inchirierea bunurilor, inclusiv a terenurilor, in conditiile prevazute la alineatele precedente, se face cu prioritate pentru activitati de invatamant.
(7) Detinatorii de bunuri prevazute la alin.(3) si (4) care urmeaza sa fie reintegrate in patrimoniul invatamantului sunt obligati sa puna la dispozitia imputernicitilor Ministerului Educatiei si Cercetarii, consiliilor locale sau consiliilor judetene, dupa caz, toate documentele care atesta proprietatea, precum si documentele necesare in vederea inregistrarii in evidentele contabile.
(8) Ministerul Educatiei si Cercetarii si, dupa caz, consiliile judetene, consiliul general al municipiului Bucuresti sau consiliile locale actioneaza in justitie, prin imputernicitii acestora, persoanele juridice sau fizice care refuza semnarea protocoalelor si predarea documentelor de proprietate. Aceste actiuni sunt scutite de taxa de timbru.
(9) Inscrierea dreptului de proprietate asupra bunurilor imobile apartinand Ministerului Educatiei si Cercetarii sau institutiilor si unitatilor de invatamant si cercetare stiintifica din sistemul invatamantului de stat, precum si bunurile apartinand consiliilor locale, judetene si respectiv al Consiliului general al municipiului Bucuresti, in care isi desfasoara activitatea unitatile de invatamant preuniversitar de stat, se face, dupa caz, in registrul de inscriptiuni si transcriptiuni, in cartile funciare sau in cartile de publicitate funciara, cu scutire de plata taxelor prevazute de lege.”
15. La articolul 166, alineatul (10) se abroga.
16. Articolul 167 va avea urmatorul cuprins:
“Art.167.- (1) Unitatile de invatamant preuniversitar de stat functioneaza ca unitati finantate din fonduri alocate prin bugetele locale ale unitatilor administrativ-teritoriale pe a caror raza isi desfasoara activitatea, de la bugetul de stat si din alte surse, potrivit legii.
(2) Finantarea unitatilor de invatamant preuniversitar de stat cuprinde: finantarea de baza si finantarea complementara.
(3) Finantarea de baza asigura desfasurarea in conditii normale a procesului de invatamant la nivel preuniversitar, conform standardelor nationale. Finantarea de baza se asigura prin bugetele locale ale unitatilor administrativ-teritoriale de care apartin unitatile de invatamant, din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat si din alte venituri ale bugetelor locale.
(4) Finantarea complementara asigura cheltuieli de capital, cheltuieli sociale si alte cheltuieli asociate procesului de invatamant. Finantarea complementara se asigura din bugetele locale si din alte surse, potrivit legii.
(5) Finantarea de baza cuprinde urmatoarele categorii de cheltuieli:
a) cheltuieli de personal;
b) cheltuieli materiale si servicii;
c) cheltuieli cu perfectionarea profesionala, cu exceptia cheltuielilor care se suporta din bugetul de stat.
(6) Finantarea complementara cuprinde urmatoarele categorii de cheltuieli:
a) consolidari, investitii si reparatii capitale;
b) subventii pentru internatele si cantinele scolare;
c) cheltuieli pentru organizarea evaluarilor, simularilor si examenelor nationale ale elevilor, cu exceptia cheltuielilor care se suporta din bugetul de stat;
d) cheltuieli cu bursele elevilor;
e) cheltuieli pentru transportul elevilor;
f) cheltuieli pentru naveta, respectiv cele sase calatorii cu reducere pe calea ferata prevazute de lege, pentru cadrele didactice de predare si didactice auxiliare;
g) cheltuieli pentru examinarea medicala obligatorie periodica a salariatilor din invatamantul preuniversitar de stat, cu exceptia celor care, potrivit legii, se efectueaza gratuit;
h) cheltuieli pentru concursuri scolare si activitati educative, cultural-artistice, sportive, turistice.
(7) Baza de calcul a fondurilor alocate unitatilor de invatamant prin si din bugetele locale, pentru finantarea de baza, o constituie costul standard pe elev/prescolar. Costul standard pe elev/prescolar se determina, pentru fiecare nivel de invatamant, filiera, profil, specializare/domeniu, in functie de numarul de posturi/catedre legal constituite, de limba de predare, de alti indicatori specifici activitatii de invatamant, de calitatea procesului de educatie si formare profesionala, de managementul institutional, de specificul instruirii si de mediul urban/rural.
(8) Determinarea costului standard pe elev/prescolar se face de catre Consiliul National de Finantare a Invatamantului Preuniversitar, pe baza indicatorilor mentionati la alin.(7), conform normelor metodologice elaborate de catre Ministerul Educatiei si Cercetarii si aprobate prin hotarare a Guvernului. Nivelul costului standard pe elev/prescolar se aproba de catre Ministerul Educatiei si Cercetarii, cu consultarea partenerilor sociali si a structurilor asociative ale autoritatilor administratiei publice locale.
(9) Alocarea fondurilor pentru finantarea de baza a unitatii de invatamant se face pe baza unei formule de finantare, care ia in considerare costul standard pe elev/prescolar, numarul de elevi/prescolari din unitatea de invatamant, precum si factorii de corectie dependenti de densitatea de elevi in zona, severitatea dezavantajelor si alti factori.
(10) Alocatia financiara stabilita ca parte din finantarea de baza ce revine unui elev/prescolar se aloca unitatii de invatamant in care este inscris elevul.
(11) Finantarea complementara se face de la bugetul local, in raport cu necesitatile unitatii de invatamant preuniversitar de stat, la propunerea acesteia si se prevede, cu prioritate, dupa caz, in bugetul propriu al comunei, orasului, municipiului, sectoarelor municipiului Bucuresti, al municipiului Bucuresti si, respectiv, al judetului. Nivelul acesteia se stabileste pe baza unor programe de finantare fundamentate de unitatile de invatamant, in functie de amploarea nevoilor si a posibilitatilor de finantare a ordonatorului principal de credite.
(12) Unitatile de invatamant preuniversitar de stat pot obtine venituri proprii. Acestea nu diminueaza finantarea de baza si finantarea complementara. Unitatile de invatamant preuniversitar de stat pot organiza activitati finantate integral din venituri proprii, aprobate prin hotarare a consiliului de administratie.
(13) Finantarea de baza si finantarea complementara a unitatilor de invatamant se face pe baza de contract, intocmit conform normelor metodologice pentru finantarea invatamantului preuniversitar, incheiat intre directorul unitatii de invatamant preuniversitar si primarul localitatii in raza careia se afla unitatea de invatamant. Contractul se incheie in maximum 30 zile de la data aprobarii bugetului local. Sumele reprezentand finantarea de baza si finantarea complementara se inscriu in bugetul de venituri si cheltuieli.
(14) Bugetul de venituri si cheltuieli se intocmeste anual, de fiecare unitate de invatamant preuniversitar de stat, conform normelor metodologice de finantare a invatamantului preuniversitar, se aproba si se executa potrivit prevederilor legale in vigoare.
(15) Directorul unitatii de invatamant preuniversitar de stat este ordonator tertiar de credite.
(16) Excedentele anuale rezultate din executia bugetului de venituri si cheltuieli ale activitatilor finantate integral din venituri proprii se reporteaza in anul urmator si se folosesc cu aceeasi destinatie sau, cu aprobarea consiliului de administratie, se utilizeaza pentru finantarea altor cheltuieli ale unitatilor de invatamant.
(17) De la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educatiei si Cercetarii, se asigura urmatoarele cheltuieli aferente unitatilor de invatamant preuniversitar, inclusiv pentru invatamantul special:
a) componenta locala aferenta proiectelor aflate in derulare, cofinantate de Guvernul Romaniei si organismele financiare internationale, precum si rambursarile de credite externe aferente proiectelor respective;
b) bursele pentru elevii din Republica Moldova, precum si bursele pentru elevii straini si etnicii romani din afara granitelor tarii;
c) organizarea evaluarilor, simularilor si examenelor nationale;
d) perfectionarea pregatirii profesionale a cadrelor
didactice si didactice auxiliare, precum si organizarea examenelor nationale de ocupare a posturilor didactice;
e) manualele scolare pentru invatamantul obligatoriu si pentru elevii cu dificultati materiale din invatamantul liceal si de arte si meserii;
f) finantarea, pe baza de hotarari ale Guvernului, a unor programe anuale sau multianuale de investitii, modernizare si dezvoltare a bazei materiale a institutiilor publice de invatamant preuniversitar de stat, inclusiv consolidari si reabilitari de scoli si dotari;
g) finantarea unor programe nationale de protectie sociala, stabilite prin reglementari specifice;
h) finantarea privind organizarea, pentru elevi, de concursuri pe obiecte de invatamant si pe meserii, tehnico-aplicative, stiintifice, de creatie, concursuri si festivaluri cultural-artistice, campionate si concursuri sportive scolare, cu participare nationala si internationala, precum si olimpiade internationale pe obiecte de invatamant.
(18) Finantarea cheltuielilor privind inspectoratele scolare, casele corpului didactic, palatele si cluburile copiilor si elevilor, centrele si cabinetele de asistenta psihopedagogica, centrele logopedice, cabinetele scolare, cluburile sportive si scolare se asigura din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Educatiei si Cercetarii.
(19) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale unitatilor de invatamant special se asigura din bugetul consiliului judetean, respectiv al sectoarelor municipiului Bucuresti si din bugetul de stat.
(20) Consiliul judetean/Consiliul General al municipiului Bucuresti asigura fonduri pentru organizarea si desfasurarea olimpiadelor si concursurilor scolare judetene/municipiul Bucuresti.
(21) Consiliul judetean, respectiv Consiliul General al municipiului Bucuresti, aloca, prin hotarari proprii, fonduri din cote defalcate din impozitul pe venit la dispozitia acestora, in vederea finantarii unitatilor de invatamant preuniversitar de stat.
(22) Cheltuielile aferente facilitatilor acordate elevilor si studentilor privind transportul pe calea ferata si cu metroul se finanteaza prin bugetul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
(23) Cheltuielile ocazionate de desfasurarea activitatii Consiliului National pentru Finantarea Invatamantului Preuniversitar se suporta din bugetul Ministerului Educatiei si Cercetarii si din alte surse, potrivit legii.”
17. Articolul 168 se abroga.
18. La articolul 169, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
“Art.169.- (1) Unitatile de invatamant primar, gimnazial, liceal, de arte si meserii din mediul rural si periurban, precum si institutiile de invatamant pentru formarea initiala si continua a personalului in domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale, care nu au in proprietate terenuri agricole in extravilan, primesc in administrare, pentru constituirea lotului didactic experimental sau a terenurilor de instructie specifica, ori pentru amenajarea de poligoane, o suprafata de 1 hectar pentru scolile primare, 2 hectare pentru scolile gimnaziale, 3 hectare pentru liceele pedagogice, militare, de ordine si securitate publica, minimum 5 hectare pentru institutiile de invatamant postliceal si superior militar/ordine si securitate publica si minimum 10 hectare pentru unitatile de invatamant liceal si scolile de arte si meserii cu profil agricol, agromontan si silvic, in echivalent arabil.”
19. La articolul 170, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
“Art.170.- (1) Finantarea invatamantului de stat se asigura din fonduri publice, in limitele a cel putin 4% din produsul intern brut, asigurandu-se, anual, o crestere permanenta a alocatiilor bugetare, in concordanta cu urmatoarele cerinte:
a) considerarea dezvoltarii invatamantului ca o prioritate nationala, pentru pregatirea resurselor umane la nivelul standardelor internationale;
b) profesionalizarea resurselor umane in concordanta cu diversificarea pietei muncii;
c) dezvoltarea invatamantului superior si a cercetarii stiintifice universitare pentru integrare la varf in viata stiintifica mondiala.”
20. La articolul 170, dupa alineatul (1) se introduce un alineat nou, alin.(11) cu urmatorul cuprins:
“(11) Pentru finantarea invatamantului de stat din fonduri publice se asigura, anual, o crestere a alocatiilor bugetare pana la minimum 6% din PIB in anul 2007.”
21. La articolul 170, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
“(2) Sistemul de finantare a invatamantului preuniversitar de stat asigura descentralizarea fondurilor la nivelul unitatilor de invatamant. Modalitatile concrete de proiectare, repartizare si executie bugetara a fondurilor destinate invatamantului preuniversitar de stat se stabilesc prin norme metodologice aprobate prin hotarare a Guvernului, elaborate de catre Ministerul Educatiei si Cercetarii, impreuna cu Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Administratiei si Internelor, cu consultarea federatiilor sindicale reprezentative din invatamant si a structurilor asociative ale autoritatilor administratiei publice.”
22. La articolul 170, alineatele (4) si (5) se abroga.
23. La articolul 170, alineatul (6) va avea urmatorul cuprins:
“(6) Invatamantului superior i se aloca un fond distinct pentru cercetare stiintifica universitara din bugetul global al cercetarii stiintifice. Alocarea fondurilor de finantare a cercetarii stiintifice universitare se face dupa criterii competitive, in functie de prioritatile nationale si de performantele obtinute sau anticipate. Competitia pentru fondurile de finantare a cercetarii stiintifice universitare este deschisa tuturor institutiilor de invatamant superior acreditate, precum si unitatilor si institutiilor de cercetare-dezvoltare, atestate pentru a desfasura activitati de cercetare-dezvoltare. Alocarea fondurilor pentru finantarea cercetarii stiintifice universitare se face de catre Ministerul Educatiei si Cercetarii, la propunerea Consiliului National al Cercetarii Stiintifice din Invatamantul Superior.”
24. Articolul 174 va avea urmatorul cuprins:
“Art.174.- Pentru invatamantul de stat prescolar si obligatoriu se asigura gratuit manualele scolare. Beneficiaza de aceeasi gratuitate si elevii din invatamantul secundar superior, ai caror parinti au venitul lunar, pe membru de familie, egal sau mai mic decat salariul de baza minim brut pe tara.”
ARTICOLUL II
Pentru asigurarea aplicarii corecte a principiilor noului sistem de finantare si administrare a unitatilor de invatamant in intregul sistem de invatamant preuniversitar de stat, prevederile prezentei legi se vor aplica esalonat, in perioada septembrie 2004 - decembrie 2007, dupa cum urmeaza:
a) incepand cu luna septembrie 2004, consiliile locale si judetene, impreuna cu inspectoratele scolare judetene, trec la reorganizarea retelei scolare si constituie consiliile de administratie ale unitatilor de invatamant in conformitate cu prevederile art.7 si art.145 din Legea nr.84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Modificarile de structura ale retelei scolare se pun in aplicare succesiv, in lunile septembrie ale anilor 2004, 2005 si 2006;
b) in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, Ministerul Educatiei si Cercetarii elaboreaza si supune, spre aprobare, Guvernului, metodologiile prevazute in prezenta lege;
c) Ministerul Educatiei si Cercetarii reorganizeaza, in concordanta cu prevederile prezentei legi, Programul national de pregatire manageriala a directorilor de scoli;
d) sistemul de finantare de baza a unitatilor de invatamant preuniversitar prevazut la art.167-170 si art.174 din Legea invatamantului nr.84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica incepand cu anul financiar 2005. Judetele care aplica sistemul de finantare de baza in anul 2005 si 2006 se nominalizeaza prin hotarare a Guvernului. De asemenea, prin hotarare a Guvernului, se stabileste data aplicarii acestui sistem in municipiul Bucuresti.
ARTICOLUL III
Legea invatamantului nr.84/1995, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.606 din 10 decembrie 1999, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor articolului 75 si ale articolului 76 alineatul (1) din Constitutia Romaniei, republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
Valer Dorneanu
p. PRESEDINTELE SENATULUI
Doru Ioan Taracila