Organizatiile de pacienti nu mai pot fi sponsorizate de o singura companie farmaceutica, pentru a se elimina discriminarile privind promovarea medicamentelor eliberate pe baza de reteta, potrivit Codului de practica al Asociatiei Romane a Producatorilor Internationali de Medicamente (ARPIM).
Codul de etica ARPIM, referitor la relatiile dintre companiile farmaceutice membre si organizatiile de pacienti, a intrat in vigoare pe 1 iulie, cu scopul de a asigura transparenta in ceea ce priveste finantarea organizatiilor de sanatate.
"Toate organizatiile de pacienti, cum ar fi cea a bolnavilor de cancer sau cea a diabeticilor, sunt obligate sa comunice autoritatilor care sunt sponsorizarile si finantarile pe care le primesc. Trebuie sa se detalieze care sunt banii pentru transport, diurna sau alte costuri, in cazul finantarii unor evenimente. Astfel, vom putea controla influenta companiilor farmaceutice asupra organizatiilor de pacienti si, implicit, asupra pacientului", a declarat explica ministrul Sanatatii, Eugen Nicolaescu.
Presedintele Comisiei de etica din cadrul Ministerului Sanatatii Publice (MSP), Vasile Astarastoae, este de parere ca acest cod de etica va institui o relatie corecta intre industria farmaceutica si asociatiile de sanatate, iar pacientul nu va fi manipulat sa consume un anumit medicament, in virtutea "monopolului" detinut de o companie asupra organizatiei de pacienti pe care o sponsorizeaza.
Alte principii care se afla la baza aestui cod sunt accesul la informatii privind aparitia pe piata farmaceutica a unor noi medicamente pentru boli cronice, stimularea parteneriatelor intre organizatiile de pacienti si industria farmaceutica, precum si incurajarea competitiei etice intre companiile producatoare.