Mijloacele de informare in masa si campaniile de publicitate ce vizeaza aparent cresterea gradului de constientizare a publicului cu privire la bolile subdiagnosticate sunt adevarate instrumente de marketing ale companiilor farmaceutice aflate in cautare de noi clienti afirma un grup de cercetatori din Australia in cadrul unei conferinte ce a supus dezbaterii „scandalul bolilor”.
Acestia sustin ca fenomenul inventarii bolilor, sponsorizat de corporatii transforma oamenii sanatosi in pacienti si risca sa provoace prejudicii de natura iatrogena (de cauza externa).
Dr. David Henry de la Universitatea Newcastle din Australia prezenta existenta unei aliante tacite intre cei care realizeaza marketingul farmaceutic, jurnalisti si grupurile de suport ale pacientilor „ei nu lucreaza impreuna in mod deliberat dar au interese convergente”, afirma dr. Henry.
Unul dintre jurnalistii invitati la aceasta conferinta, Ray Moynihan colaborator la BMJ, a declarat ca „grupurile de suport ale pacientilor, deseori sprijinite financiar de industria producatoare de medicamente, devin parteneri interesati de promovarea bolii”.
Dintre afectiunile care constituie subiectul campaniilor de publicitate agresiva fac parte: disfunctiile sexuale masculine si feminine, tulburarea de atentie si sindromul de hiperactivitate, boala bipolara si sindromul picioarelor nelinistite.
Steven Woloshin si Lisa Schwartz de la Dartmouth Medical School din New Hampshire au investigat anvergura prezenta in presa a sindromului picioarelor nelinistite, care incepe sa capteze atentia mijloacelor de informare in masa americane, la scurt timp dupa lansarea in anul 2003, de catre GlaxoSmithKline, a campaniei de avertizare a opiniei publice.
Compania mentionata care a inceput recent testarea propriului medicament, ropinirol (requip) la pacientii cu sindromul picioarelor nelinistite a emis un comunicat de presa in care se afirma ca boala este raspandita pe scara larga si subdiagnosticata.
Autorii acestei investigatii au constatat ca jurnalistii au acceptat fara nici o retinere valorile mari ale prevalentei maladiei adesea sustinute de un numar insuficient de date experimentale si au supraestimat beneficiile tratamentului.
Dr. Woloshin aprecia ca, pentru jurnalisti, astfel de relatari contin „elemente irezistibile: criza grava din domeniul sanatatii publice, erorile de diagnostic ale medicilor, posibilitatea folosirii unui medicament miraculos”.
El afirma: „in general, reporterii care abordeaza subiecte legate de sanatate nu sunt, adesea, suficient de sceptici, asa ca nu este deloc surprinzatoare reiterarea, fara prea mult discernamant, a nemultumirilor cu privire la sindromul picioarelor nelinistite si la ropinirol”.
Acest sindrom face, in prezent, obiectul unei noi campanii publicitare a companiei GlaxoSmithKline care-i vizeaza pe consumatorii americani. Fara a mentiona un anume medicament, reclamele incurajeaza publicul sa se adreseze medicilor pentru detalii suplimentare asupra acestei afectiuni si a tratamentului adecvat.
Conform declaratiilor lui Ray Moynihan, asemenea campanii sunt insotite, adesea, de un marketing agresiv al medicamentului, efectuat in randul medicilor si acest tip de publicitate are un caracter „insidios, deseori invizibil, care ar trebui sa fie controlat de toate departamentele medicale serioase”.