„Acest rezultat poate sa explice de ce Romania este in continuare tara cu cele mai multe mame minore din UE.”
• 90% dintre tinerii romani nu au suficiente cunostinte pentru a identifica si a se proteja de infectiile si bolile cu trasmitere sexuala.
• In ceea ce priveste topul celor mai cunoscute BTS-uri in Romania – infectia cu HIV/SIDA si sifilisul raman cele mai populare, in timp ce chlamydia, herpesul sau gonoreea, desi au o incidenta mai mare in randul tinerilor, se afla mai jos in clasament.
• Stam prost si la capitolul metode de protectie: doar 1% din populatia tanara cunoaste toate metodele de protectie impotriva ITS-urilor.
• 2 din 10 participanti nu cunosc efectele pe termen lung ale infectiilor si bolilor cu transmitere sexuala. Dezvoltarea riscului de cancer in zonele genitale, anale si orale este mai putin asociata cu BTS in special de barbati si tinerii de 16-18 ani.
• In acest context, MedLife trage un semnal de alarma si incepe un program de educatie sexuala, pe termen lung, cu rol de informare si responsabilizare a tinerilor din Romania. Prima actiune din program – lansarea unor pachete de analize dedicate BTS-urilor, valabile pentru femei si barbati de toate varstele.
La inceputul acestui an, Centrul European de Prevenire si Control al Bolilor (ECDC) semnala o crestere a numarului de infectii cu transmitere sexuala (ITS) la nivelul Europei in 2022 vs. 2021, indicand un procent cu 48% mai mare pentru cazurile identificate de gonoree, 34% in cazul sifilisului si 16% in cazurile de chlamydia1. La nivel national, datele INSP2 arata ca, in anul 2022, s-au inregistrat cu 57,8% mai multe cazuri de sifilis fata de 2021, Romania fiind inca una dintre tarile cu incidenta crescuta pentru sifilis in randul tarilor Uniunii Europene.
Pe fondul acestor date, dar si in contextul in care Romania este deficitara la capitolul educatiei sexuale, MedLife trage inca un semnal de alarma, pornind de la datele unui studiu national, realizat recent la cererea companiei, cu privire la atitudinea si comportamentul tinerilor pe tema sanatatii sexuale. Potrivit acestuia, 90% dintre tinerii din Romania nu au suficiente cunostinte pentru a identifica si a se proteja de infectiile si bolile cu trasmitere sexuala. Lipsa de informatii cu privire la acest subiect poate constitui unul dintre principalii factori care duce la transmiterea BTS-urilor, conducand la o atitudine pasiva si comportamente iresponsabile. Spre exemplu, desi raportul INSP din 2022 arata un numar mic de cazuri BTS identificate in tara noastra, o explicatie poate fi legata si de efectuarea unui numar insuficient de teste in randul populatiei, determinata de lipsa de cunostinte si interes pe acest subiect.
Aproximativ 20% dintre tinerii romani nu cunosc mai mult de 3 boli cu transmitere sexuala
Atunci cand le sunt solicitate informatii mai detaliate pe tema bolilor cu transmitere sexuala, realitatea arata ca aproximativ 20% dintre respondenti nu cunosc mai mult de 3 afectiuni de acest tip.
Cele mai cunoscute boli cu transmitere sexuala in randul tinerilor care declara ca au auzit de acest tip de afectiuni sunt infectia cu HIV/SIDA (91%), sifilisul (82%) si infectia cu HPV (69%). Romanii cunosc asadar informatii despre BTS-urile care le pot afecta viata pe termen lung, dar mai putin despre cele mai usor transmisibile, cum sunt chlamydia sau gonoreea, care, la randul lor, pot avea efecte asupra sanatatii. Datele din acest studiu arata ca, in prezent, foarte multi tineri inca nu detin informatii legate de infectia HPV (31%), lucru care este ingrijorator, in conditiile in care aceasta infectie este principala sursa a cancerului de col uterin, a treia cea mai raspandita forma de cancer din Romania.3
Totodata, concluziile studiului mai arata faptul ca 15% dintre participanti nu au stiut sa puncteze nici una dintre simptomele bolilor cu transmitere sexuala, iar 22% considera ca daca partenerul nu are niciun simptom, acesta nu poate avea o BTS.
Tinerii romani sunt predispusi la comportamente de risc: 52% din tinerii intre 16 si 18 ani afirma ca fac sex neprotejat
Pe langa masurarea gradului de informare cu privire la bolile cu transmitere sexuala, studiul MedLife a evaluat si atitudinea si comportamentul tinerilor in raport cu acestea. Datele releva ca doar 1% dintre cei intervievati au putut identifica corect toate modalitatile prin care se pot transmite BTS/ITS.
In ceea ce priveste modalitatile de protectie, mai putin de un sfert din tinerii chestionati (22%) au mentionat corect cele doua modalitati cheie de protectie impotriva BTS/ITS (prezervativul si abstinenta).
Lipsa informarii ii face pe romani sa subestimeze riscul infectiilor si bolilor cu transmitere sexuala si sa adopte comportamente riscante, fiind astfel mult mai expusi riscului de a transmite si partenerului o BTS. In prezent, 1 din 5 tineri activi sexual a declarat ca nu foloseste nicio metoda de protectie, iar raportat la segmentul mai tanar, 52% din tinerii intre 16 si 18 ani afirma ca fac sex neprotejat, fapt ce explica de ce Romania este in continuare tara cu cele mai multe mame minore din UE.
Studiul mai arata ca 2 din 10 respondenti nu cunosc efectele pe termen lung ale infectiilor si bolilor cu transmitere sexuala, iar dintre acestea, dezvoltarea riscului de cancer in zonele genitale, anale si orale este mai putin asociata cu BTS in special de barbati si tinerii de 16-18 ani. In plus, doar 37% dintre respondenti s-au testat cel putin o data pentru BTS de la inceperea vietii sexuale.
Nivelul de ingrijorare cu privire la posibilitatea de a contacta o BTS este destul de scazut, cei mai multi avand o atitudine moderat ingrijorata, respectiv 41% din target. De altfel, se pare ca problema contactarii BTS creeaza aproape la fel de multa ingrijorare (36%) ca posibilitatea aparitiei unei sarcini (38%), in cazul unui act sexual neprotejat.
MedLife lanseaza un program de educatie sexuala dedicat tinerilor din Romania
In contextul in care educatia sexuala este un subiect insuficient adresat si considerat cel mai adesea tabu in societatea romaneasca, liderul pietei medicale private anunta faptul ca isi ia angajamentul unui program de educatie sexuala, cu obiective pe termen lung, vizand cresterea gradului de informare si responsabilizare in ceea ce priveste sanatatea sexuala a tinerilor din Romania.
„Romania are restante la capitolul de educatie sexuala, iar studiul realizat de noi este inca un semnal de alarma, ce reconfirma nivelul scazut de informare cu privire la infectiile si bolile cu transmitere sexuala si consecintele acestora pe termen lung. Pe langa imaginea de ansamblu data de acest studiu, ne-am uitat si la datele noastre interne, care arata o imagine in oglinda – cele mai accesate teste pentru BTS-uri sunt tot cele pentru HIV si sifilis. Oamenii au cunostinte limitate privind restul bolilor, cu toate ca multe dintre ele sunt mult mai rapid transmisibile si pot avea, de asemenea, un impact asupra sanatatii pe termen lung. Ca atare, in calitate de lider al pietei de servicii medicale private, ne-am luat angajamentul unui program pe termen lung, prin care sa punem umarul la democratizarea educatiei sexuale in Romania, la o mai buna informare a tinerilor, cu scopul de a creste gradul de responsabilitate al generatiilor actuale si mai ales al celor care vin din urma”, declara Ina Ilie, Director de Comunicare MedLife.
Primul pas pe care MedLife il face odata cu lansarea acestui program este lansarea a doua pachete de analize pentru depistarea BTS-urilor: Testat e Hot (de baza si extins), concepute special pentru a raspunde nevoilor de sanatate sexuala ale femeilor si barbatilor, indiferent de varsta.
Aceste pachete includ o gama variata de teste specifice, care acopera principalele infectii cu transmitere sexuala, precum HIV, Sifilis, Chlamydia, Gonoreea si nu numai si pot fi accesate la nivel national, in clinicile si punctele de recoltare MedLife. In plus, pana pe data de 11 august 2023, pacientii pot accesa aceste pachete cu un discount de 20%, daca sunt participanti la unul dintre cele 2 festivaluri, Electric Castle sau Summer Well si prezinta bratara sau biletul de festival la receptia unitatilor.
Operatorul medical anunta ca programul va continua si cu alte intiative, pe care le va anunta in perioada imediat urmatoare.
Studiul solicitat de MedLife a fost realizat la nivel national de Path, unit-ul din Lowe Group specializat in analiza si interpretarea datelor, pe un esantion de 800 de tineri cu varsta cuprinsa intre 16 si 35 de ani, cu acces la internet, din panelul Daedalus Online.
***
Despre Grupul MedLife
MedLife a pornit acum aproape trei decenii, s-a dezvoltat sanatos si a devenit cel mai mare furnizor de servicii medicale private din Romania. Antreprenorii romani, care au pus bazele acestei companii, au investit si s-au implicat pentru a aduce schimbare in sistemul de sanatate romanesc, au crezut in inovatie si au indraznit sa tinteasca cat mai sus, pentru a oferi pacientilor romani calitate, profesionalism, grija si respect pentru nevoile lor.
Compania opereaza cea mai extinsa retea de clinici, una din marile retele de laboratoare medicale, spitale generale si specializate si are cea mai mare baza de clienti corporate pentru Pachete de Preventie in Sanatate din tara. Este, de asemenea, din punct de vedere al vanzarilor, unul dintre cei mai mari jucatori de servicii medicale private din Europa Centrala si de Est.
Grupul MedLife are un istoric de succes in ceea ce priveste atat cresterea organica, cat si cresterea prin achizitii. Echipa sa puternica si experimentata de management a fost capabila sa creeze si sa gestioneze aceste oportunitati de crestere, dobandind cunostinte si experienta valoroase, care sa ii permita gasirea celei mai bune cai pentru continuarea cu succes a extinderii.
Fiind o companie romaneasca cu traditie, MedLife a ales sa se listeze la Bursa din Romania, fiind un model al listarilor pe piata locala de capital. A deschis orizonturi, iar prin guvernanta corporativa pe care o are implementata, a inspirat si alte companii locale spre a porni pe acest drum si a ajuta la dezvoltarea capitalului romanesc si a economiei. Actiunile emise de MedLife SA sunt admise la tranzactionare pe piata reglementata la vedere administrata de Bursa de Valori Bucuresti, Categoria Premium, avand simbolul de tranzactionare ″M″.
In perioada de pandemie, MedLife a reusit sa joace un rol esential in societate si sa capete un statut de lider in monitorizarea pandemiei prin implicarea activa in zona de cercetare.
Compania continua sa investeasca in proiecte cu impact asupra comunitatii locale, in tehnologie si infrastructura. Creeaza locuri de munca si dezvolta un ecosistem care contribuie la dezvoltarea si mentinerea unei Romanii sanatoase.