O persoana cu tulburare hiperkinetica cu deficit de atentie, cunoscuta si sub denumirea de ADHD, poate prezenta o varietate de manifestari, inclusiv probleme de limbaj. Una dintre aceste probleme de limbaj este ecolalia, aceasta referindu-se la repetarea cuvintelor sau frazelor rostite de altii. Astfel, in plus fata de problemele de atentie, impulsivitate si hiperactivitate, persoanele cu ADHD pot avea, de asemenea, dificultati de limbaj care pot afecta comunicarea verbala si nonverbala.
Desi tulburarile de vorbire si de limbaj nu sunt caracteristici diagnostice ale ADHD, unele dovezi noteaza o prevalenta a acestora in randul copiilor cu tulburare hiperkinetica cu deficit de atentie. Ecolalia este una dintre problemele de limbaj regasite in cazul acestor copii. Acest comportament caracteristic ecolaliei este normal la copiii mici si multi il depasesc pe masura ce abilitatile lor lingvistice se dezvolta. Totusi, in ADHD poate indica spre ceva serios, asa ca acest aspect nu trebuie trecut cu vederea. Articolul de fata are ca scop prezentarea ecolaliei, intrand in cateva detalii importante cu privire la modul in care aceasta interfereaza cu tulburarea hiperkinetica cu deficit de atentie.
Termenul de ecolalie isi are radacinile in cuvintele grecesti „echo” si „lalia”. Acestea inseamna „a repeta” si „vorbire”. Astfel, persoanele care sufera de ecolalie repeta cuvinte sau fraze pe care le aud rostite de altcineva.
Ecolalia este o parte normala a dezvoltarii limbajului la copiii mici. Cu toate acestea, repetarea cuvintelor in cazul copiilor mai mari poate fi un semn al unei alte afectiuni. De exemplu, specialistii estimeaza ca aproape 75% din copiii cu tulburare de spectru autist pot prezenta semne de ecolalie.
In mod normal, dupa ce aude un adult intreband: „Vrei sa iesi afara?”, un copil cu ecolalie va imita si va repeta ultima parte a intrebarii cu aceeasi intonatie: „iesi afara?”. Un copil care se confrunta cu o dezvoltare tipica a limbajului ar fi mai probabil sa afirme „Sa mergem afara!”. Aceasta expresie ar fi mai degraba o declaratie ca raspuns la intrebarea adultului. Aceste lucruri trebuie observate de parinti din timp, astfel incat sa se poate oferi sprijin imediat.
Ecolalia este adesea asociata cu tulburarea de spectru autist, dar unele persoane cu ADHD pot, de asemenea, sa experimenteze ecolalia. Unele manifestari ale tulburarii de spectru autist sunt similare cu cele ale tulburarii hiperkinetice cu deficit de atentie, ceea ce face ca diagnosticul sa fie adesea dificil. In plus, studiile de specialitate releva faptul ca aproximativ 50-70% dintre persoanele cu tulburare de spectru autist prezinta si ADHD.
Desi ecolalia este mai frecventa la indivizii cu autism, aceasta poate surveni si in cazul pacientilor cu ADHD. Simptomele tulburarii hiperkinetice cu deficit de atentie, mai exact impulsivitatea, neatentia si hiperactivitatea, pot afecta in mod negativ dezvoltarea limbajului. In plus, persoanele cu ADHD au frecvent dificultati in a urma instructiunile verbale. Acestora le poate fi dificil sa urmareasca subiectul in timpul conversatiilor lungi sau in timpul cursurilor.
Sensibilitatea senzoriala asociata cu tulburarea hiperkinetica cu deficit de atentie poate juca, de asemenea, un rol important in aparitia ecolaliei. Unele cercetari sugereaza ca persoanele cu ADHD sunt deosebit de sensibile la sunete. Aceasta sensibilitate, combinata cu impulsivitatea, poate duce la ecolalie. Dificultatea de a procesa limbajul si de a urmari conversatiile ar putea sa determine persoanele cu ADHD sa repete frazele pe care le aud.
Trebuie stiut ca ecolalia poate fi o parte normala a achizitiei vorbirii la copiii mici. Totusi, exista si anumite afectiuni ce pot provoca ecolalia, inclusiv tulburarea de spectru autist si tulburarea hiperkinetica cu deficit de atentie.
Copiii cu ADHD pot avea probleme cu atentia, memoria de lucru si functia executiva. Aceste abilitati sunt toate foarte importante pentru dezvoltarea normala a limbajului. Dificultatile intampinate in aceste sfere pot duce la tulburari de limbaj, cum ar fi ecolalia.
Pentru a invata un cuvant nou, un copil trebuie sa fie capabil sa se concentreze asupra acelui cuvant in timp ce il asociaza cu semnificatia sa. Copiii cu ADHD pot avea dificultati in mentinerea atentiei necesare pentru acest proces, iar din acest motiv pot dezvolta ecolalie.
O persoana cu ecolalie poate repeta anumite cuvinte sau expresii in mod frecvent. Acest lucru se poate intampla imediat dupa ce aude aceste fraze sau chiar si dupa o intarziere de timp. De asemenea, persoana in cauza poate repeta anumite zgomote pe care le-a auzit in timpul conversatiilor sau in timp ce explora diferite medii. In loc sa raspunda la o intrebare, o persoana cu ecolalie o va repeta, iar in timpul repetarii poate fi folosita chiar si aceeasi intonatie auzita initial.
Deoarece ecolalia poate fi un semn al unei afectiuni de dezvoltare, copiii cu ecolalie pot repeta fraze ca o modalitate de a se angaja intr-o conversatie. In acest caz, acesti copii ar putea intampina frustrarea in incercarea de a se alatura conversatiilor. De asemenea, este posibil sa evite cu totul sa vorbeasca in timpul unor conversatii.
Medicul poate pune diagnosticul de ecolalie dupa ce efectueaza o evaluare a pacientului. In timpul acestei evaluari, specialistii vor cauta semne de ecolalie care pot include:
• Repetarea unui discurs fara a-l adresa unei persoane;
• Repetarea unor fraze;
• Gandirea cu voce tare;
• Adresarea de comenzi catre propria persoana;
• Repetarea intrebarilor ca alternativa la raspunsuri pentru acestea.
In functie de individ, ecolalia poate indica prezenta tulburarii hiperkinetice cu deficit de atentie, a tulburarii de spectru autist sau chiar a ambelor. Daca medicul suspecteaza oricare dintre aceste doua afectiuni, acesta poate indruma pacientul catre investigatii suplimentare.
Persoanele cu ADHD si ecolalie sau cu alte probleme de vorbire si limbaj beneficiaza adesea de colaborarea unui logoped. Un logoped poate ajuta o persoana sa gestioneze provocarile pe care le are in ceea ce priveste limbajul, comunicarea sociala si vorbirea. De asemenea, Acestia ii pot ajuta pe copii sa invete cum sa fie rabdatori, sa isi astepte randul si cum sa asculte in timpul conversatiilor.
Specialistii au descoperit faptul ca terapia prin muzica poate ajuta la tratarea ecolaliei. Mai exact, persoanele cu dificultati de limbaj pot comunica mai usor prin muzica decat prin cuvinte. Multi logopezi folosesc, de asemenea, terapia prin muzica in activitatea lor. Astfel, invatarea comunicarii si a exprimarii de sine prin muzica poate ajuta persoanele cu ecolalie sa isi imbunatateasca abilitatile de limbaj in mod semnificativ.
Persoanele cu ADHD pot avea dificultati de vorbire si de limbaj. Acestea pot include ecolalia sau repetarea cuvintelor sau frazelor rostite de altii. In timp ce ecolalia este mai frecventa la persoanele cu tulburare de spectru autist, trebuie stiut ca aceasta poate sa apara si la cele cu tulburare hiperkinetica cu deficit de atentie. Dificultatile de atentie cu care se confrunta cei cu ADHD pot duce la provocari suplimentare in timpul dezvoltarii limbajului.
Un logoped poate ajuta persoanele cu ecolalie sa isi imbunatateasca abilitatile lingvistice. Cu sprijinul adecvat, persoanele care se confrunta cu ecolalia pot deveni mai competente si mai increzatoare in abilitatile lor de vorbire si limbaj.
Bibliografie:
https://www.nimh.nih.gov/health/topics/attention-deficit-hyperactivity-disorder-adhd
https://www.asha.org/public/speech/disorders/adhd/
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0924933817327529?via%3Dihub
https://www.cdc.gov/ncbddd/adhd/facts.html