La 16 luni de la inceputul Pandemiei globale cauzate de virusul SarsCov2, lucrurile stau foarte diferit si din ce in ce mai bine. Infectia masiva Covid-19 a dus, incet, la aparitia vaccinurilor ce ne ofera protectia de care aveam cu totii nevoie, dar si la un numar mare de personae vindecate dupa infectie.
Din data de 01.07.2021 a devenit posibila descarcarea unui certificat digital care atesta faptul ca suntem protejati de acest virus si nu suntem surse de transmitere. Certificatul digital Covid-19 este eliberat la nivelul Uniunii Europene si are rolul de a facilita libera circulatie pe durata pandemiei de COVID-19.
Certificatul digital este de 3 tipuri:
• certificatul de vaccinare: valabil pana la data de 30 iunie 2022
• certificatul de testare: efectuata cu 24 de ore inainte pentru testul antigen rapid si cu 72 de ore inainte pentru testul RT-PCR;
• certificatul de vindecare: 180 de zile de la data primului rezultat pozitiv la testul pentru SARS-CoV-2, inregistrat in platforma informatica „Corona-forms”.
Potrivit actului normativ, certificatele se elibereaza de catre Ministerul Sanatatii, prin Sistemul informatic integrat de emitere si verificare a certificatelor digitale ale UE privind COVID-19 (SII-CDC), si pot fi obtinute de pe portalul https://certificat-covid.gov.ro, singurul punct de eliberare al acestora. Odata accesat portalul, va trebui sa va autentificati cu o adresa de e-mail valida, e-mail unde veti primi instructiuni ulterioare. Astfel:
1. Sistemul informatic trimite un link catre adresa de e-mail furnizata de catre solicitant, care dupa accesare va directiona utilizatorul in pagina principala a platformei.
2. Se acceseaza butonul verde „Certificat nou”.
3. Se alege tipul actului de identitate in baza caruia solicitantul a fost inregistrat la testare sau vaccinare: act de identitate/pasaport/act emis de alt stat inafara de Romania.
4. Mai departe, puteti solicita un certificat digital Covid-19, in functie de categoria in care va incadrati.
5. Se apasa butonul „Salveaza”, iar aplicatia inregistreaza cererea de generare a certificatului digital UE.
6. Ulterior, in sectiunea „Lista certificate” se vor putea vizualiza toate certificatele emise de pe acel cont de e-mail.
• Pentru certificatele de vaccinare si vindecare, solicitarea de eliberare prin portal trebuie realizata de catre solicitant cu cel putin 5 zile lucratoare inainte de momentul utilizarii certificatului. Este permisa solicitarea certificatului, chiar daca nu il utilizati in urmatoarea perioada.
• Pentru certificatele de testare (rapida sau PCR) solicitarea se realizeaza dupa efectuarea testului, dar cu cel putin 12 sau 48 de ore inainte de momentul utilizarii certificatului, in functie de tipul de test efectuat. Astfel, daca faceti un test rapid, va trebui sa solicitati certificatul cu cel putin 12 ore inainte de utilizare. Daca faceti un test PCR, solicitati certificatul cu cel putin 48 de ore inainte de utilizare.
Avand in vedere necesitatea de corectitudine deplina, persoana care face solicitarea de certificat va trebui sa demonstreze, prin cateva date, ca are dreptul de a obtine un certificat, incadrandu-se in una dintre cele 3 categorii.
Pentru validarea identitatii solicitantului de certificate digitale sunt necesare urmatoarele date, in functie de tipul de certificat solicitat:
Certificat de vaccinare
• pentru persoanele care s-au identificat la vaccinare prin codul numeric personal (CNP): nume, prenume, codul numeric personal, seria si numarul actului de identitate, luna cand a fost efectuata oricare dintre dozele de vaccin, denumirea vaccinului administrat, judetul si tara in care s-a efectuat vaccinarea;
• pentru persoanele care s-au identificat la vaccinare cu un act de identitate emis de alt stat decat Romania sau paaport: nume, prenume, numarul actului de identitate/paaportului, cetatenie, luna cand a fost efectuata oricare dintre dozele de vaccin, denumirea vaccinului administrat, judetul si tara in care s-a efectuat vaccinarea.
Pentru acest tip de certificat, orice vaccin autorizat de catre Minister la momentul administrarii se incadreaza si ofera dreptul la certificat digital.
Certificatele de testare
• pentru persoanele care s-au identificat la testare prin codul numeric personal: nume, prenume, codul numeric personal, seria si numarul actului de identitate, luna efectuarii testului al carui rezultat este NEGATIV la testul pentru SARS-CoV-2, judetul in care s-a efectuat testarea;
• pentru persoanele care s-au identificat la testare cu act de identitate emis de alt stat decat Romania sau pasaport: nume, prenume, numarul pasaportului/actul de identitate, cetatenie, luna efectuarii testului al carui rezultat este negativ la testul pentru SARS-CoV-2, judetul in care s-a efectuat testarea.
Certificat de vindecare
• pentru persoanele care s-au identificat la testare prin codul numeric personal: nume, prenume, codul numeric personal, seria i numarul actului de identitate, luna efectuarii primului test al carui rezultat este POZITIV la testul pentru SARS-CoV-2, judetul in care s-a efectuat testarea;
• pentru persoanele care s-au identificat la testare cu act de identitate emis de alt stat decat Romania sau pasaport: nume, prenume, numarul actului de identitate/pasaportului, cetatenie, luna efectuarii primului test al carui rezultat este POZITIV la testul pentru SARS-CoV-2, judetul in care s-a efectuat testarea.
Pentru eliberarea certificatelor in cazul minorilor cu varsta sub 14 ani se vor solicita, in functie de tipul de certificat solicitat, datele mentionate, cu exceptia seriei si numarului actului de identitate, precum si completarea numelui i prenumelui persoanei care exercita autoritatea parinteasca asupra minorului (Parinte sau alt tutore), conform legii, si confirmarea faptului ca exista acordul acesteia pentru eliberarea certificatului solicitat.
1. Certificatul este gratuit, indiferent de tipul acestuia.
2. Certificatul vine in limba nationala, dar si in limba engleza.
3. in cazul minorilor sub varsta de 14 ani, este necesar acordul parintilor.
4. Timpul de generare a certificatului poate fi de la cateva secunde, pana la o ora, in functie de numarul de solicitari din acel moment.
5. In momentul generarii certificatului, persoana care l-a solicitat va fi informata pe aceeasi adresa de e-mail. Tot pe e-mail va primi certificatul propriu-zis.
6. La intrarea in statele membre ale Uniunii Europene, verificarea certificatelor se realizeaza prin scanarea codului QR. Utilizatorul il poate accesa si vizualiza atat din lista de certificate – prin selectarea certificatului, cat si prin descarcarea efectiva, in format *pdf, a documentului, care se poate tipari sau pastra in telefon/tableta/laptop.
7. Pentru verificarea autenticitatii, valabilitatii si integritatii certificatelor, autoritatile publice vor scana codul QR de pe certificat prin intermediul aplicatiei mobile CoronaScan.
8. La scanarea codului QR specific fiecarui certificat, datele personale ale apartinatorului NU vor fi aflate sau inregistrate de catre persoana/institutia ce scaneaza certificatul.
9. Tarile si statele care nu apartin U.E. (Uniunii Europene) nu vor recunoaste certificatele digitale Covid-19. In aceste tari, avantajele si rolul certificatului nu se aplica. in schimb, TOATE tarile membre U.E. accepta si utilizeaza acest certificat, incepand cu data de 01.07.2021.
10. Certificatul va permite deplasarea si calatoritul in alte tari membre U.E., fara nevoia de izolare, auto-izolare, carantinare sau orice alte restrictii.
11. Certificatul nu reprezinta o conditionare a deplasarilor in interiorul U.E., ci o metoda de facilitare.
Pentru mai multe informatii, nu uitati sa urmariti constant site-ul oficial al Guvernului Romaniei https://www.gov.ro/. Pentru suport in emiterea certificatelor sau obtinerea altor informatii privind utilizarea lor, a fost operationalizat un Call Center la numarul de telefon 021.414.44.25.