Pot temele in exces sa afecteze sanatatea elevilor?

Prezentare generala

Cercetarile arata ca multi dintre elevi primesc in mod regulat cantitati mari de teme. Acestea sunt in numar mult mai mare decat recomanda expertii, astfel incat pot duce la stres si diferite efecte negative asupra sanatatii.

Studiile sugereaza ca atunci cand elevii sunt obligati sa se ocupe de sarcini care nu sunt adaptate exact pentru nivelul lor de dezvoltare, stresul se poate instala extrem de usor, afectand atat copiii, cat si parintii lor.

Expertii din domeniu sustin un standard de 10 minute de teme pentru acasa la fiecare an scolar in plus. Astfel, copiii din clasa I pot lucra 10 minute acasa, in timp ce elevii de clasa a XII-a ar trebui sa faca teme timp de maxim doua ore.

Expertii sugereaza ca pot exista adevarate dezavantaje pentru copiii mici care sunt impinsi sa faca mai multe teme decat standardul de 10 minute pe zi pentru fiecare an scolar. Stresul asociat unei cantitati prea mari de teme ar putea afecta notele, increderea in sine, abilitatile sociale, dar si alte aspecte ale calitatii vietii.

Efectele temelor asupra copiilor mici

Cele mai recente studii care au analizat problema numarului exagerat de teme pentru acasa au constatat ca volumul de teme a fost de 3 ori mai mare decat cel recomandat pentru varsta elevilor din clasele primare.

Astfel, parintii intervievati in cadrul unei cercetari din 2015 au raportat ca temele au necesitat aproximativ 30 de minute pentru a fi facute, copiii fiind incadrati in clasa I sau clasa a II-a.

Conform cercetatorilor, copiii aflati la gradinita au primit teme ce au necesitat, in medie, 25 de minute pe zi pentru a fi facute. Acest lucru nu se afla deloc in standardele expertilor, acestia afirmand ca temele nu ar trebui sa existe la gradinita, mai ales intr-un volum atat de mare.

Toate aceste sarcini suplimentare pot duce la un stres ridicat asupra intregii familii, mai ales atunci cand exista parinti cu un nivel educational limitat si care nu pot discuta eficient despre nivelul de lucru al copiilor lor.

Multi parinti isi obliga copiii sa rezolve toate temele, in caz contrar existand riscul ca cei mici sa fie pedepsiti. De asemenea, unii parinti nu isi pot ajuta copiii sa depaseasca dificultatile intampinate in rezolvarea temelor. Cercetatorii au raportat ca problemele familiale de acest tip sunt cu 200% mai mari atunci cand parintii nu au studii superioare.

Trebuie stiut ca exista si extrema in care unii parinti au decis sa renunte complet la teme, instruind copiii sa nu isi mai realizeze sarcinile pentru acasa. Specialistii au analizat si aceasta situatie, raportand ca nivelul de stres a fost redus, iar copiii au putut sa participe la alte activitati dupa scoala.

Consecintele asupra elevilor de liceu

Exista si anumite studii prin care s-a descoperit ca elevii de liceu ar putea fi, de asemenea, supraaglomerati din cauza temelor pentru acasa, astfel incat sa le fie afectata sanatatea.

In 2013 au fost efectuate anumite cercetari cu privire la acest aspect, iar rezultatele au demonstrat faptul ca elevii cu un numar ridicat de teme experimenteaza un nivel mai crescut de stres, probleme fizice de sanatate, lipsa de echilibru si de bunastare in viata lor, dar si instrainare de societate. Acest studiu a sugerat, de asemenea, ca un volum mai mare de 2 ore de teme ar putea fi contraproductiv.

Elevii care au participat la acest studiu au fost in numar de peste 4300 si au facut parte din 10 licee de prestigiu din California. Acestia au raportat ca media de timp pe care o au pentru a rezolva temele este de aproximativ 3 ore pe zi. In plus, acesti elevi au fost intervievati despre parerile lor cu privire la temele pentru acasa.

Cand a fost vorba de stres, mai mult de 70% din elevi au afirmat ca au fost deseori sau intotdeauna stresati de nivelul prea mare de teme, 56% dintre acestia indicand ca temele sunt factorul principal de stres. Totusi, mai putin de 1% dintre elevi au afirmat ca temele nu reprezinta un factor de stres.

Cercetatorii au chestionat elevii din lotul de studiu cu privire la existenta unor simptome fizice ale stresului, cum ar fi durerile de cap, epuizarea, afectarea programului de somn si odihna, pierderea in greutate si problemele digestive.

Mai mult de 80% dintre elevi au raportat ca au avut cel putin un simptom corelat cu stresul in ultima luna. De asemenea, 44% dintre elevi au afirmat ca au avut trei sau mai multe manifestari produse de stresul ridicat.

Alte efecte ale volumului crescut de teme

Expertii au descoperit faptul ca petrecerea unui timp prea indelungat pentru a rezolva temele de acasa ar putea si alte efecte secundare. De exemplu, elevii nu isi mai pot indeplini toate nevoile de dezvoltare a unor alte abilitati importante de viata. Astfel, persoanele cu prea multe teme au fost avut o predispozitie mult mai mare de a renunta la diverse alte activitati, precum hobby-urile sau petrecerea timpului cu familia sau prietenii.

In urma studiilor de specialitate s-a constatat ca elevii considera ca sunt obligati sa renunte la multe activitati placute, spre exemplu cele care le dezvolta anumite talente sau abilitati, tocmai pentru a-si realiza temele pentru acasa. Multi elevi afirma ca neindeplinirea acestor sarcini scolare atrage note mici si alte consecinte asociate.

In urma studiilor cu privire la temele de acasa, specialistii contesta metodele traditionale prin care se considera ca un volum foarte mare de teme ajuta la buna dezvoltare intelectuala a unui elev. Astfel, se recomanda oferirea unui numar relativ scazut de teme, tocmai pentru a se diminua nivelul de stres, iar elevul sa aiba timp si pentru alte activitati importante pentru dezvoltarea sa.

Presiunea realizata asupra elevilor

Au existat si alte studii cu privire la presiunea realizata asupra elevilor, mai ales a celor de liceu. Astfel, s-a analizat modul in care elevii se confrunta cu presiunea formata de mai multe sarcini, precum temele pentru acasa, examenul de Bacalaureat, admiterea la facultate, asteptarile parintilor si alte activitati extracurriculare.

Rezultatele au fost foarte interesante, remarcandu-se efecte grave asupra sanatatii pentru liceeni, de exemplu stresul cronic, epuizarea emotionala si chiar consumul de alcool si droguri. Trebuie subliniat faptul ca cercetarea a fost una complexa, implicand interviuri cu elevi, profesori si parinti.

Elevii au raportat ca realizarea temelor pentru acasa a necesitat cel putin 3 ore de lucru, iar stresul a fost agravat si de presiunile cu privire la trecerea examenelor importante, precum admiterea la facultate.

Multi elevi de liceu considera ca li se cere sa munceasca la fel de mult timp ca si in cazul adultilor, dar se remarca faptul ca volumul lor de munca este inadecvat pentru nivelul lor de dezvoltare. De asemenea, s-a raportat faptul ca timpul pentru relaxare sau activitati personale este unul foarte scazut, iar elevii de liceu au apelat la consum de alcool si droguri, in special marijuana, pentru a face fata stresului.

Specialistii si-au exprimat ingrijorarea cu privire la presiunea ridicata pe care societatea si scoala o pune asupra elevilor, afirmand ca ar trebui sa se puna accent pe calitatea sarcinilor elevilor si nu pe cantitatea acestora.

De asemenea, se continua inca dezbaterile cu privire la beneficiile si dezavantajele temelor pentru acasa, tinandu-se cont de faptul ca multi elevi cu note mari afirma ca temele pentru acasa sunt inutile, lipsite de sens sau in volum mult prea mare.

In plus, se doreste ca temele si sarcinile elevilor sa aiba un scop important si sa fie extrem de atractive, astfel incat sa se stimuleze invatarea si dezvoltarea, fara a exista efecte secundare.

Bibliografie:
Sandra Levy, Is Too Much Homework Bad for Kids’ Health?, https://www.healthline.com/health-news/children-more-homework-means-more-stress-031114#1