Ca si in cazul altor abilitati, varsta la care copiii invata limbajul si incep sa vorbeasca poate varia. Multi bebelusi pot pronunta cuvintele „mama” si „tata” chiar inainte de a implini 1 an, iar altora le poate lua putin mai mult.
Majoritatea copiilor pot pronunta aproximativ 20 de cuvinte pana la 18 luni. Cu toate acestea, daca un copil de 2 ani vorbeste foarte rar sau putin, ar trebui sa apara cateva semne de intrebare.
Cunoscand ceea ce ar trebui sa fie normal in dezvoltarea limbajului unui copil, parintii ar trebui sa isi dea seama cand exista motive de ingrijorare. In cazul in care problemele de vorbire exista, logopedul reprezinta cea mai buna solutie.
Acesta poate ajuta in rezolvarea diferitelor probleme de comunicare, precum folosirea si intelegerea limbajului, a vocii, a scrisului sau a cititului.
Pornind de la modul normal in care limbajul si discursul copilului ar trebui sa se dezvolte, se pot regasi ulterior tulburarile acestora.
In mod normal, la 18 luni, copiii pot realiza urmatoarele:
- Sa spuna „nu”;
- Utilizeaza 10-20 de cuvinte;
- Inteleg numele unor lucruri uzuale ca minge, pat, masina, caine;
- Raspund la intrebarea „ce este asta?”;
- Inteleg comenzi simple.
La varsta de 2 ani, copilul poate realiza urmatoarele:
- Utilizarea unei varietati crescute de consoane;
- Capacitatea de a numi anumite parti ale corpului;
- Utilizarea unor combinatii de mai mult de 2 cuvinte;
- Intelegerea unor povesti simple;
- Existenta unui vocabular de cel putin 50 de cuvinte;
- Capacitatea de a reproduce cantece sau poezii simple.
La varsta de 3 ani, in mod normal, copilul poate sa realizeze urmatoarele:
- Poate participa la conversatii scurte;
- Este capabil sa urmeze instructiuni cu doua obiective;
- Poate forma propozitii cu trei sau mai multe cuvinte;
- Pune intrebarea: „de ce?”;
- Poate vorbi despre ceva ce s-a intamplat in trecutul apropiat;
- Foloseste gramatica de baza.
In mod normal, la varsta de 4 ani, copilul poate:
- Sa foloseasca fraze intregi in discutii;
- Sa foloseasca gramatica in mod asemanator adultului;
- Sa puna multe intrebari;
- Spune povesti usor de inteles;
- Poate utiliza limbajul pentru diferite jocuri.
La 5 ani, sunt valabile urmatoarele aspecte cu privire la copil:
- Explica modul in care poate fi folosit un obiect;
- Raspunde la intrebarile „cand?” si „de ce?”;
- Foloseste limbajul pentru a vorbi despre evenimente trecute si viitoare;
- Participa la conversatii detaliate;
- Are probleme foarte mici atunci cand se gandeste la ceea ce vrea sa spuna;
- Nu prezinta multe dificultati in a invata sa citeasca.
Daca un copil prezinta semne ca ar avea probleme cu intelegerea si comunicarea sau evita frecvent discutiile, poate fi nevoie de ajutorul unui logoped. Interventia timpurie a acestuia este recomandata si ofera rezultate foarte bune in depasirea problemei.
Vorbirea este expresia verbala a limbajului si include modul in care se formeaza sunetele si cuvintele.
Limbajul este intregul sistem prin care se ofera si se obtin informatii in mod semnificativ. De asemenea, limbajul este corelat cu notiunea de comunicare. Aceasta poate fi verbala, nonverbala si scrisa.
Un copil cu probleme ar putea avea probleme in planul vorbirii sau al limbajului, dar acestea se suprapun adesea. De exemplu, un copil cu o intarziere a limbajului ar putea sa pronunte cuvintele bine, dar sa nu poata alcatui propozitii.
Un copil cu o intarziere de vorbire ar putea folosi cuvinte pentru a-si exprima ideile, dar este dificil de inteles.
Inca de la varste foarte fragede, un copil care nu raspunde la sunet sau care nu vocalizeaza ar trebui sa fie consultat imediat de un medic. Cu toate acestea, de cele mai multe ori, este greu pentru parinti sa stie imediat daca exista tulburari de limbaj sau vorbire.
Exista, totusi, anumite aspecte ce pot fi urmarite si pot indica vizita la un logoped.
Acestea includ:
• La 12 luni – incapacitatea de a utiliza gesturi usoare, precum aratatul cu degetul sau facutul cu mana;
• La 18 luni – preferinta de a utiliza gesturile in locul vorbirii, imposibilitatea de a imita sunete, dar si de a intelege simple cereri verbale;
• La 2 ani – se pot imita cuvinte sau actiuni, dar acestea nu sunt spontane. De asemenea, copilul spune in mod repetat aceleasi cuvinte sau sunete, dar nu comunica mai mult de atat sau isi comunica strict nevoile sale imediate. Copilul nu urmeaza indicatii simple si are un ton neobisnuit al vocii.
Copiii cu probleme nu pot reusi sa pronunte consoanele si nu pronunta corect cuvintele. De asemenea, intre 2 si 3 ani, parintii ar trebui sa inteleaga discursul copiilor. In cazul in care acest lucru nu este posibil, logopedul trebuie sa intervina.
Alte semne ce pot indica o problema sunt reprezentate de:
• Persoanele din jur considera ca varsta copilului este mai mica, tocmai din cauza modului in care acesta vorbeste;
• Copilul este tachinat sau prezinta frustrare din cauza modului in care vorbeste;
• Copilul utilizeaza un numar mai mic de cuvinte decat ceilalti copii de varsta lui;
• Copilul gangureste in loc sa vorbeasca clar;
• Copilul repeta cuvintele sau frazele spuse de persoana care vorbeste (termenul se numeste ecolalie si poate fi un semn timpuriu al autismului);
• Copilul intampina dificultati majore la scris sau citit;
• Exista un diagnostic care ar putea afecta vorbirea sau limbajul, precum pierderea auzului sau tulburarea de spectru autist.
Problemele de vorbire si limbaj la un copil aflat in curs de dezvoltare ar putea fi cauzate de anumite malformatii la nivelul cavitatii bucale, de exemplu probleme ale buzelor sau ale valului palatin (gura de lup sau buza de iepure). De asemenea, frenul lingual prea scurt poate limita miscarea limbii in incercarea de a vorbi.
Multi copii cu intarzieri de vorbire pot prezenta anumite probleme in zonele creierului responsabile de vorbire, facand dificila coordonarea buzelor, a limbii si a mandibulei pentru a produce sunetele adecvate. In multe astfel de cazuri pot exista si dificultati de hranire si deglutitie.
Discursul intarziat poate fi provocat si de diferite probleme auditive. Testarea auzului copilului reprezinta o prioritate, deoarece o astfel de problema poate induce tulburari de articulare, intelegere si utilizare a limbii.
Infectiile de la nivelul urechii, in special infectiile cronice, pot afecta auzul. Infectiile usoare, care au fost tratate, nu ar trebui sa afecteze urechea. Daca auzul este integru, cel putin cu o ureche, vorbirea si limbajul ar trebui sa se dezvolte normal.
Tulburarile de vorbire si de limbaj pot reprezenta un adevarat impediment in buna dezvoltare a unui copil. Daca aceste tulburari sunt lasate netratate, greutatile ulterioare vor fi si mai mari, deoarece atunci cand copilul devine adult, nu se mai poate integra la fel de usor in societate.
Cauzele pot fi multiple, dar pentru majoritatea exista tratament. Daca parintii observa orice intarziere sau tulburare in capacitatea de comunicare a copilului, logopedul trebuie vizitat de urgenta.
Sedintele cu logopedul ofera, de cele mai multe ori, rezultate foarte bune, iar cu cat tratamentul este oferit mai rapid, cu atat sansele de recuperare sunt mai mari.