Stresul provocat la locul de munca se poate prezenta sub forme diferite, cu efecte diferite asupra corpului uman. Surse minore ale acestuia pot fi echipamente care nu functioneaza sau telefoane ce nu se opresc din sunat. Sursele majore pot fi volumul excesiv de munca, volumul prea mic de munca, prestarea unor activitati nedorite, teama de a-si pierde locul de munca sau teama unor posibile neintelegeri cu superiorii.
De obicei, sursele majore de stres sunt cele care duc la epuizare, depresie si scaderea productivitatii muncii. Stresul provocat de locul de munca poate influenta sanatatea si viata individului inafara serviciului. Nivele scazute de stres pot trece nedectabile, nivele usor mai mari pot avea un efect pozitiv, ajutand individul sa devina mai eficient si mai creativ, nivelele mari pot fi daunatoare ducand uneori la boli cronice.
Sursele majore ale acestui tip de stres se impart in sapte categorii:
- controlul - acest factor este cel mai stans legat de aparitia stresului. Exista studii care demonstreaza ca cei ce cred ca au o mare responsabilitate, dar o putere de decizie redusa la locul de munca, au un risc crescut pentru boli cardiovasculare si alte afectiuni in care stresul poate fi implicat;
- competenta - teama de a nu se ridica la standardele cerute, de a nu avea o provocare suficienta sau insecuritatea locului de munca sunt factori declansatori importanti;
- claritatea - neintelegerea indatoririlor, modul in care acestea se pot schimba sau care sunt obiectivele departamentului sau organizatiei pentru care lucreaza contribuie la stres;
- comunicare - atmosfera tensionata la locul de munca apare de multe ori ca urmare a lipsei de comunicare care treptat poate amplifica stresul. Incapacitatea de a isi exprima temerile, frustrarile sau alte emotii pot cauza stres;
- sprijinul - lipsa sprijinului colegilor poate ingreuna rezolvarea unor probleme la locul de munca;
- importanta - stresul poate apare si ca urmare a faptului ca unele persoane nu se simt implinite sau mandre de serviciul lor;
- responsabilitati crescute - stresul poate apare si ca urmare a asumarii unor responsabilitati aditionale.
Cateva sfaturi anti-stres:
- intrevederi cu superiori cel putin o data pe an (o data la 3 sau 6 luni este si mai bine) - pentru a discuta despre performante si responsabilitati, daca evaluarea performantelor este cuprinsa in descrierea slujbei respective, trebuie tratata ca o sansa de a clarifica problemele, identificate ca si cauze ale stresului. Trebuie avute in vedere probleme ca asteptarile sefilor legate de postul respectiv, obiectivele companiei si contributia angajatului la obtinerea lor, capacitatile, limitele si modul de perfectionare al salariatului, sprijinul pe care acestia il primesc din partea firmei si posibilitatile de recompensa in cazul unor reusite.
- managementul eficient al timpului - este foarte important ca activitatile prestate la locul de munca sa nu fie continuate la domiciliu, chiar si in cazul in care biroul este in interiorul locuintei. Daca timpul liber este redus pentru a face loc unor activitati legate de serviciu, simptomele stresului pot apare rapid. Daca angajatorul ofera un program de lucru flexibil, angajatul trebuie sa profite de aceasta, de exemplu inceperea zilei de lucru mai devreme pentru a avea o pauza de pranz mai lunga sau pentru a avea timp pentru o sedinta de yoga sau aerobic.
- izolarea - tehnologiile actuale, cum sunt telefoanele mobile si internetul, fac posibila comunicarea cu oricine, inclusiv colegi si clienti, oricand si oriunde. Nu trebuie permis ca tehnologia sa anuleze granitele dintre timpul petrecut la serviciu si timpul liber. Este indicat ca atunci cand nu este absolut necesar telefonul de serviciu sa fie inchis si este bine ca in aceste perioade sa se evite verificarea mail-ului de serviciu.
- cunoasterea limitelor - daca cele de mai sus nu au avut nici un efect si daca stresul provocat de locul de munca induce angajatului o stare de nefericire, trebuie luat in considerare schimbarea locului de munca. Acest lucru trebuie incercat numai dupa ce s-a stabilit cu siguranta daca problema este legata de angajat ca persoana sau de munca in sine. Inainte de a renunta este bine sa se caute alte oferte de munca, deoarece somajul este o alta cauza de stres. Obtinerea unei slujbe noi inainte de a renunta este ideala, dar nu este posibila intotdeauna si de aceea trebuie ca angajatul sa decida care din cele doua situatii este mai putin stresant.