Relatia pacient-dentist inca da fiori multora dintre noi, insa in ultimii ani au aparut din ce in ce mai multe progrese in acest sens, clinicile stomatologice incercand o noua abordare in colaborarea cu pacientii.
Am discutat cu Cornel Balan, director operational & marketing la Life Dental Care & Spa, despre importanta relatiei medic dentist – pacient.
SfatulMedicului.ro: Cum a evoluat relatia dintre medicul dentist si pacient in ultimii ani si cat de importanta este aceasta?
Comunicarea dintre medicul dentist si pacient, daca ne raportam doar la aceasta zona a medicinei, a cunoscut o evidenta imbunatatire in ultimii ani. Atat medicul, cat si pacientul au depasit o serie de bariere care au existat de-a lungul timpului, si aici ma refer la cutume perpetuate din generatie in generatie de ambele parti.
Desi exista in continuare o temere, o frica a pacientilor fata de manoperele stomatologice, care se translateaza automat si asupra personalului medical din domeniu, se lucreaza in mod constant la imbunatatirea acestei relatii. Stabilirea relatiei medic - pacient este foarte importanta, deoarece aceasta este calea prin care pacientii pot depasi teama, precum si preintampina eventualele urgente medicale.
Mai mult, astazi, metodele prin care se pot rezolva anumite probleme medicale au cunoscut o reala evolutie, astfel daca se intervine la momentul oportun se pot evita starile de disconfort si durere. De exemplu, echipele medicale din Life Dental Care & Spa deruleaza programe de educatie si preventie pentru a-i ajuta pe pacienti sa constientizeze riscurile la care se supun si sa evite situatiile neplacute. De asemenea, grija fata de pacient este o coordonata esentiala, iar starea de confort a acestuia in tipul petrecut in clinicile noastre este prioritara.
SfatulMedicului.ro: Stim cu totii ca pacientii sunt stresati cand merg la medicul stomatolog. Cum ii ajutati sa depaseasca aceasta stare?
In clinicile noastre atmosfera este relaxata, mizam foarte mult pe efectele aromaterapiei, pacientii putand sa-si aleaga dintr-o gama variata de arome pentru a-si crea o stare de relaxare. Echipa medicala este foarte atenta si discuta cu pacientul, iar in functie de starea acestuia ii recomanda o anumita aroma. De exemplu, daca pacientul are programare seara, dupa programul de lucru, i se va recomanda lavanda, ale carei efecte de relaxare sunt binecunoscute.
De asemenea, un aspect important si inovativ in Romania este conceptul de dental spa. Life Dental Spa este primul dental spa de la noi din tara, intreaga activitate a clinicii fiind construita pe acest concept. Mixul dintre serviciile stomatologice si servicii de spa se bucura de o mare apreciere in Statele Unite ale Americii, dar si in tari precum Germania, Marea Britanie si Franta.
Practic, totul este gandit astfel incat pacientul sa se simta cat mai confortabil si sa nu mai fie stresat in relatia cu medicul sau stomatolog. Pacientii se bucura de masaje de relaxare in zona capului (cervical, facial), mainile se maseaza si apoi se impacheteaza cu parafina, totul petrecandu-se in cabinetul stomatologic a carui atmosfera este total diferita de cea intalnita in mod obisnuit intr-un asemenea loc.
SfatulMedicului.ro: Cum au primit romanii acest concept?
Foarte bine, mai ales ca multi dintre noi suntem familiarizati cu cel de spa. Prin urmare, combinatia dintre stomatologie si spa a venit sa completeze beneficiile de care ne bucuram toti. Nu trebuie sa uitam ca toate aceste lucruri au aparut din nevoia oamenilor de a-si crea o stare de bine, de a se rezolva si daca peste acestea rezolvam si anumite probleme medicale este ideal.
Bineinteles ca romanii trebuie educati in acest sens, sa inteleaga exact beneficiile unui dental spa, sa constientizeze ca tot ce tine de actul medical se deruleaza la aceleasi standarde inalte, celelalte elemente fiind gandite pentru relaxare, stiut fiind faptul ca orice problema medicala se rezolva mult mai usor cand suntem relaxati.
SfatulMedicului.ro: Cele doua branduri Life Dental Spa si Life Dental Care s-au pozitionat diferit in piata stomatologica romaneasca, de ce acesta abordare?
Dupa cei aproape 15 ani de media si marketing, personal am ajuns la concluzia ca domeniul medical romanesc (si ma refer aici la toate ramurile) este inca la inceput de drum in ceea ce priveste marketingul. Exista multi medici buni, business-uri medicale corect gandite, insa lipsa accentului pe comunicare, imagine, strategii de marketing se resimte si nu ajuta pe nimeni.
Pacientii nu sunt corect informati, nu apreciaza la adevarata valoare preventia si, mai mult decat atat, isi aleg medicii sau serviciile medicale exclusiv prin prisma financiara. Pe de alta parte, medicii nu sunt promovati atat de mult cat trebuie, iar intr-o societate in care se promoveaza de multe ori non-valorile ar trebui sa ne gandim mai mult la cei care ne pot ajuta in momentele grele!
Principalii factori pe care un pacient trebuie sa-i aiba in vedere sunt profesionalismul echipei medicale, precum si relatia medic-pacient. Atat timp cat exista dorinta pacientului de a-si rezolva problema, iar medicul nu-si uita menirea lui profesionala, cu siguranta se pot gasi formule financiare eficiente de ambele parti.
Revenind la intrebare, cele doua branduri sunt construite astfel incat in nucleul lor se afla relatia medic-pacient. Exista inca multi romani care nu stiu ca stomatologia este un domeniu medical vast, ce se ramifica in alte subdomenii, motiv pentru care am precizat chiar in identitatea celor doua branduri: Life Dental Care – Excelenta in parodontologie si Life Dental Spa – Primul dental spa din Romania. Bineinteles ca in ambele clinici sunt acoperite toate manoperele stomatologice specifice ariei medicale, insa este bine sa definim de la bun inceput cine suntem.
Diferentierea fata de ceilalti jucatori se face atat prin relatia medic-pacient, cat si prin implicarea activa in viata comunitatii in care suntem prezenti: programe de educatie si preventie in gradinite, scoli, companii si institutii publice, programe special concepute pentru seniorii din viata noastra, totul pentru a fi mai aproape de oameni. Punem accent pe educatia si corecta informare a pacientilor, deoarece numai asa pot aprecia excat beneficiile, dar si riscurile la care se expun. In aceste conditii vor fi din ce in ce mai putini romani care vor merge la dentist numai in urgenta si din ce in ce mai multi vor avea un zambet de Hollywood!