Atunci când ne gândim la copilărie sau adolescență, poate ne gândim la vremuri fără griji, la jocuri și la chicoteli, la călcat în bălți, la mâzgălirea foilor, la colorat, la desene animate, la iubiri adolescentine sau la alergat spre un locuri de joacă sau anturajul de prieteni.
Dar lucrurile nu sunt întotdeauna însorite și perfecte în copilărie sau adolescență. Există momente provocatoare în viața copiilor. Uneori, aceste evenimente sunt mici, cum ar fi spargerea unei jucării preferate sau cearta cu un prieten. Dar uneori pot fi evenimente mult mai mari, cum ar fi moartea unei persoane dragi sau divorțul părinților.
Când copiii și adolescenții se confruntă cu lucruri noi, ei simt adesea un amestec de emoții. Să ne confruntăm cu ceva nou – chiar și atunci când este un lucru bun – poate fi stresant. Este firesc să ne simțim entuziasmați de ceea ce urmează – și să ne îngrijorăm dacă suntem gata să facem față.
În calitate de părinți, vrem să încercăm să-i protejăm constant și, deși este tentant să o facem, acest lucru nu ar fi de ajutor. Adevărul este că orice vom face noi, copiii se vor simți triști. Copiii se vor simți frustrați. Copiii se vor simți stresați. Copiii se vor supăra. Copiii vor trăi dezamăgiri. Copiii se vor simți răniți și neînțeleși. Asta face parte din viață. Viața nu va fi întotdeauna perfectă și distractivă. Nu putem controla întotdeauna ceea ce se întâmplă, dar, în calitate de părinți, putem să ne ajutăm copiii să învețe să navigheze prin aceste momente grele din viața lor. Îi ajutăm să ”navigheze”, învățându-i abilități sănătoase de adaptare.
Dr. Kenneth Ginsburg, în cartea sa, ”Construirea rezistenței la copii și adolescenți”, menționează impactul pe care îl au abilitățile de adaptare pozitive asupra copiilor și viitorului lor: „Copiii cu o gamă largă de strategii de coping pozitive vor fi pregătiți să depășească aproape orice și mult mai puțin probabil să încerce multe dintre comportamentele de risc de care se tem părinții.”
Schimbările mari în viață sunt inevitabile, dar asta nu le face mai ușor de gestionat de către copii (nici măcar de către adulți). Structura și stabilitatea se simt ca fiind siguranță pentru copii, așa că noile experiențe precum divorțul, mutarea, frecventarea unei școli noi sau primirea unui frate bebeluș pot fi înfricoșătoare.
“Să fii părinte nu înseamnă să intri într-un rol, să fii părinte înseamnă să construiești o RELAȚIE.” spune Gabor Mate.
Așadar, conectarea și siguranța relației, cu alte cuvinte, îi ajută să treacă de la starea de reactivitate către una în care pot fi mai receptivi față de lecțiile pe care vrem să îi învățăm și la interacțiunile sănătoase pe care ne dorim să le avem cu ei. Când ne conectăm cu un copil blocat într-o stare de rigiditate, incapabil să perceapă perspective diferite, îl ajutăm să se integreze, astfel încât să se detensioneze și să renunțe la atitudinea încăpățânată față de respectiva situație, devenind mai flexibil și mai adaptabil. În ambele situații, conectarea creează o stare mentală integrată și o situație de învățare. Siguranța relației cu părintele liniștește, astfel îi oferă copilului posibilitatea de a începe să își recapete controlul asupra propriilor emoții și propriului corp. Îi permite să „se simtă simțit“, iar această empatie domolește sentimentul de izolare sau pe acela că este neînțeles.
Pe măsură ce ne confruntăm cu schimbări, dezvoltăm abilitățile de rezistență. Prin navigarea prin aceste experiențe, ne întărim și ne antrenăm „mușchiul rezistenței”. Copiii au nevoie de sprijin suplimentar pentru a-și aborda sentimentele, a înțelege și a se adapta la schimbare și pentru a învăța noi strategii și abilități de adaptare la tot ceea ce trăiesc.
Le comunicăm copiilor că ne simțim bine atunci când sunteți implicați în viețile lor. Copiii pot ascunde sau reține informații din teama de a ne supăra. Este important să le explicăm că suntem încântați să ne implice și pe noi în ceea ce trăiesc. „Mă face să mă simt bine să știu ce se întâmplă, indiferent de situație. Știind cu ce ai de-a face, îmi oferi șansa să găsesc modalități de a fi cel mai susținător al tău.”
De asemenea, să vorbim despre modul în care corpul lor reacționează atunci când se simt în moduri diferite. De exemplu, atunci când se simt îngrijorați, pot simți fluturi în burtă sau tremur în picioare sau căldură pe gât. Când se simt furioși, ei pot simți că energia le curge în brațe și picioare. Se pot simți fierbinți și pot simți că fața lor este roșie. Este foarte util pentru copii să cunoască semnele pe care le dă corpul lor despre ceea ce simt. Odată ce au aceste cunoștințe, pot face următorul pas, canalizând acele sentimente în moduri sănătoase. Totodată trebuie să le vorbim despre normalitatea faptul că uneori se simt trist, dezamăgiți, descurajați. De asemenea, trebuie să îi ajutăm pe copii să înțeleagă că pot simți mai multe sentimente simultan. Filmele precum Inside Out demonstrează perfect acest lucru. Poate exista un singur eveniment în viața unui copil și el poate avea o varietate de răspunsuri emoționale la acesta. De exemplu, mutarea poate fi incitantă, înfricoșătoare și tristă în același timp. Sentimentele sunt complexe!
Dacă copilul nu vrea să meargă la o plimbare cu bicicleta, de exemplu, să încercăm să îi spunem: „Hai să mergem cu bicicleta timp de 10 minute, iar dacă după 10 până la 15 minute vrei să te oprești, ne putem opri”, a spus el. „Odată ce creierul tău realizează „Oh, facem asta”, primești o eliberare de substanțe neurochimice – în special dopamină, neurochimicul motivației – și acea mică victorie abia de a începe te poate menține în continuare.”
Așa cum ne spune Jacques Salomé, ”Toate tăcerile sunt limbaje… dar, bineînțeles, de importanță inegalabilă… Un copil care nu vorbește… e o invitație la a-i vorbi… noi despre noi!”. Este posibil ca de prea multe ori, ai noștri copii să nu poată vorbi despre ceea ce îi frământă, despre nevoile pe care le au și noi ca părinți, trebuie să fim atenți la semnalele pe care ni le dau pentru a veni către ei și a-i ajuta să integreze în sens pozitiv schimbarea, emoțiile, experiențele pe care le trăiesc. În tot acest demers, ajutorul unui psiholog de copii sau a unui psihoteraput poate fi de un real ajutor deoarece descoperim care sunt modalitățile cele mai eficiente care ne pot ajuta să ne susținem cu căldură și înțelegere, oricând, proprii copii.
Referințe:
”Mami, tati, mă auziți?”, de Jacques Salomé
”Nu există părinte perfect”, de Isabelle Filliozat
”Ghid esențial de parenting”, de Gail Reichlin și Caroline Winkler