Cerintele minime de securitate si sanatate pentru santierele temporare sau mobile
Publicat la data de: 01 Octombrie 2008
CAPITOLUL I - Dispozitii generale
SusHOTARARE nr. 300 din 2 martie 2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate pentru santierele temporare sau mobile
PUBLICAT IN MONITORUL OFICIAL nr. 252 din 21 martie 2006
In temeiul ARTICOLUL 108 din Constitutia Romaniei, republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOLUL 1
Prezenta hotarare stabileste cerintele minime de securitate si sanatate in munca pentru santierele temporare sau mobile.
ARTICOLUL 2
Prezenta hotarare nu se aplica activitatilor de foraj si extractie din industria extractiva.
ARTICOLUL 3
Prevederile legislatiei nationale care transpun Directiva 89/391/CEE se aplica domeniului prevazut la ARTICOLUL 1 fara a aduce atingere prevederilor mai restrictive si/sau specifice ale prezentei hotarari.
ARTICOLUL 4
In intelesul prezentei hotarari, termenii si expresiile de mai jos se definesc dupa cum urmeaza:
a) santier temporar sau mobil, denumit in continuare santier, - orice santier in care se desfasoara lucrari de constructii sau de inginerie civila, a caror lista neexhaustiva este prevazuta in anexa nr. 1;
b) beneficiar (investitor) - orice persoana fizica sau juridica pentru care se executa lucrarea si care asigura fondurile necesare realizarii acesteia;
c) manager de proiect - orice persoana fizica sau juridica, autorizata in conditiile legii si desemnata de catre beneficiar, insarcinata cu organizarea, planificarea, programarea si controlul realizarii lucrarilor pe santier, fiind responsabila de realizarea proiectului in conditiile de calitate, costuri si termene stabilite;
d) proiectantul lucrarii - orice persoana fizica sau juridica competenta care, la comanda beneficiarului, elaboreaza documentatia de proiectare;
e) sef de santier - persoana fizica desemnata de catre antreprenor sa conduca realizarea lucrarilor pe santier si sa urmareasca realizarea acestora conform proiectului;
f) antreprenor (constructor, contractant, ofertant) - orice persoana fizica sau juridica competenta care executa lucrari de constructii-montaj, in baza unui proiect, la comanda beneficiarului;
g) subantreprenor (subcontractant) - orice persoana fizica sau juridica care isi asuma contractual fata de antreprenor sarcina de a executa lucrari de constructii-montaj de specialitate, prevazute in proiectul lucrarii;
h) lucrator independent - orice persoana fizica autorizata care realizeaza o activitate profesionala in mod independent si isi asuma contractual fata de beneficiar, antreprenor sau subantreprenor sarcina de a realiza pe santier lucrari pentru care este autorizat;
i) coordonator in materie de securitate si sanatate pe durata elaborarii proiectului lucrarii - orice persoana fizica sau juridica competenta, desemnata de catre beneficiar si/sau de catre managerul de proiect pe durata elaborarii proiectului, avand atributiile prevazute la ARTICOLUL 54;
j) coordonator in materie de securitate si sanatate pe durata realizarii lucrarii - orice persoana fizica sau juridica desemnata de catre beneficiarul lucrarii si/sau de catre managerul de proiect pe durata realizarii lucrarii, avand atributiile prevazute la ARTICOLUL 58.
Cuprins articol
- CAPITOLUL I - Dispozitii generale
- CAPITOLUL II - Coordonatori in materie de securitate si sanatate
- CAPITOLUL III - Instrumente ale coordonarii
- CAPITOLUL IV - Declaratia prealabila
- CAPITOLUL V - Elaborarea proiectului lucrarii
- CAPITOLUL VI - Realizarea lucrarii
- CAPITOLUL VII - Obligatiile beneficiarului, managerului de proiect, angajatorilor si lucratorilor independenti
- CAPITOLUL VIII - Informarea lucratorilor
- CAPITOLUL IX - Consultarea si participarea lucratorilor
- CAPITOLUL X - Dispozitii tranzitorii si finale
- ANEXA Nr. 1
- ANEXA Nr. 2
- ANEXA Nr. 3
- ANEXA Nr. 4
- Citeste pe aceeasi tema
CAPITOLUL II - Coordonatori in materie de securitate si sanatate
Sus
ARTICOLUL 5
Coordonarea in materie de securitate si sanatate trebuie sa fie organizata atat in faza de studiu, conceptie si elaborare a proiectului, cat si pe perioada executarii lucrarilor.
ARTICOLUL 6
Atunci cand la elaborarea proiectului participa mai multi proiectanti, beneficiarul si/sau managerul de proiect trebuie sa desemneze un coordonator in materie de securitate si sanatate pe durata elaborarii proiectului lucrarii.
ARTICOLUL 7
Atunci cand la realizarea lucrarilor pe santier participa mai multi antreprenori, un antreprenor si unul sau mai multi subantreprenori, un antreprenor si lucratori independenti ori mai multi lucratori independenti, beneficiarul si/sau managerul de proiect trebuie sa desemneze un coordonator in materie de securitate si sanatate pe durata realizarii lucrarii.
ARTICOLUL 8
Functia de coordonator in materie de securitate si sanatate pe durata elaborarii proiectului lucrarii si functia de coordonator in materie de securitate si sanatate pe durata realizarii lucrarii sau a interventiilor ulterioare pot fi detinute de aceeasi persoana.
ARTICOLUL 9
Pentru a-si putea indeplini atributiile, coordonatorii in materie de securitate si sanatate trebuie:
a) sa participe la toate etapele de elaborare a proiectului si de realizare a lucrarii;
b) sa fie invitati la toate intrunirile care privesc elaborarea proiectului si realizarea lucrarii;
c) sa primeasca si, daca este cazul, sa solicite managerului de proiect si antreprenorului elementele necesare indeplinirii sarcinilor sale;
d) sa intocmeasca si sa tina la zi registrul de coordonare prevazut la ARTICOLUL 36.
Coordonarea in materie de securitate si sanatate trebuie sa fie organizata atat in faza de studiu, conceptie si elaborare a proiectului, cat si pe perioada executarii lucrarilor.
ARTICOLUL 6
Atunci cand la elaborarea proiectului participa mai multi proiectanti, beneficiarul si/sau managerul de proiect trebuie sa desemneze un coordonator in materie de securitate si sanatate pe durata elaborarii proiectului lucrarii.
ARTICOLUL 7
Atunci cand la realizarea lucrarilor pe santier participa mai multi antreprenori, un antreprenor si unul sau mai multi subantreprenori, un antreprenor si lucratori independenti ori mai multi lucratori independenti, beneficiarul si/sau managerul de proiect trebuie sa desemneze un coordonator in materie de securitate si sanatate pe durata realizarii lucrarii.
ARTICOLUL 8
Functia de coordonator in materie de securitate si sanatate pe durata elaborarii proiectului lucrarii si functia de coordonator in materie de securitate si sanatate pe durata realizarii lucrarii sau a interventiilor ulterioare pot fi detinute de aceeasi persoana.
ARTICOLUL 9
Pentru a-si putea indeplini atributiile, coordonatorii in materie de securitate si sanatate trebuie:
a) sa participe la toate etapele de elaborare a proiectului si de realizare a lucrarii;
b) sa fie invitati la toate intrunirile care privesc elaborarea proiectului si realizarea lucrarii;
c) sa primeasca si, daca este cazul, sa solicite managerului de proiect si antreprenorului elementele necesare indeplinirii sarcinilor sale;
d) sa intocmeasca si sa tina la zi registrul de coordonare prevazut la ARTICOLUL 36.
CAPITOLUL III - Instrumente ale coordonarii
Sus
SECTIUNEA 1 - Planul de securitate si sanatate
ARTICOLUL 10
Beneficiarul lucrarii sau managerul de proiect trebuie sa asigure ca, inainte de deschiderea santierului, sa fie stabilit un plan de securitate si sanatate, conform ARTICOLUL 54 lit. b).
ARTICOLUL 11
Planul de securitate si sanatate este un document scris care cuprinde ansamblul de masuri ce trebuie luate in vederea prevenirii riscurilor care pot aparea in timpul desfasurarii activitatilor pe santier.
ARTICOLUL 12
Planul de securitate si sanatate trebuie sa fie redactat inca din faza de elaborare a proiectului si trebuie tinut la zi pe toata durata efectuarii lucrarilor.
ARTICOLUL 13
Planul de securitate si sanatate trebuie sa fie elaborat de coordonatorul in materie de securitate si sanatate pe durata elaborarii proiectului lucrarii.
ARTICOLUL 14
In situatia in care proiectul este elaborat de un singur proiectant, acesta raspunde de elaborarea planului de securitate si sanatate.
ARTICOLUL 15
Pe masura ce sunt elaborate, planurile proprii de securitate si sanatate ale antreprenorilor trebuie sa fie integrate in planul de securitate si sanatate.
ARTICOLUL 16
Planul de securitate si sanatate trebuie sa faca parte din proiectul lucrarii si sa fie adaptat continutului acestuia.
ARTICOLUL 17
Planul de securitate si sanatate trebuie:
a) sa precizeze cerintele de securitate si sanatate aplicabile pe santier;
b) sa specifice riscurile care pot aparea;
c) sa indice masurile de prevenire necesare pentru reducerea sau eliminarea riscurilor;
d) sa contina masuri specifice privind lucrarile care se incadreaza in una sau mai multe categorii cuprinse in anexa nr. 2.
ARTICOLUL 18
La elaborarea planului de securitate si sanatate trebuie sa se tina seama de toate tipurile de activitati care se desfasoara pe santier si sa se identifice toate zonele in care se desfasoara lucrarile cuprinse in anexa nr. 2.
ARTICOLUL 19
Planul de securitate si sanatate trebuie sa contina cel putin urmatoarele:
a) informatii de ordin administrativ care privesc santierul si, daca este cazul, informatii care completeaza declaratia prealabila prevazuta la ARTICOLUL 47;
b) masuri generale de organizare a santierului stabilite de comun acord de catre managerul de proiect si coordonatorii in materie de securitate si sanatate;
c) identificarea riscurilor si descrierea lucrarilor care pot prezenta riscuri pentru securitatea si sanatatea lucratorilor;
d) masuri specifice de securitate in munca pentru lucrarile care prezinta riscuri; masuri de protectie colectiva si individuala;
e) amenajarea si organizarea santierului, inclusiv a obiectivelor edilitar-sanitare, modalitati de depozitare a materialelor, amplasarea echipamentelor de munca prevazute de antreprenori si subantreprenori pentru realizarea lucrarilor proprii;
f) masuri de coordonare stabilite de coordonatorii in materie de securitate si sanatate si obligatiile ce decurg din acestea;
g) obligatii ce decurg din interferenta activitatilor care se desfasoara in perimetrul santierului si in vecinatatea acestuia;
h) masuri generale pentru asigurarea mentinerii santierului in ordine si in stare de curatenie;
i) indicatii practice privind acordarea primului ajutor, evacuarea persoanelor si masurile de organizare luate in acest sens;
j) modalitati de colaborare intre antreprenori, subantreprenori si lucratorii independenti privind securitatea si sanatatea in munca.
ARTICOLUL 20
Masurile de coordonare stabilite de coordonatorii in materie de securitate si sanatate si obligatiile ce decurg din acestea trebuie sa se refere, in special, la:
a) caile sau zonele de deplasare ori de circulatie orizontale si verticale;
b) conditiile de manipulare a diverselor materiale, in particular, in ceea ce priveste interferenta instalatiilor de ridicat aflate pe santier sau in vecinatatea acestuia;
c) limitarea manipularii manuale a sarcinilor;
d) delimitarea si amenajarea zonelor de depozitare a diverselor materiale, in mod deosebit daca se depoziteaza materiale sau substante periculoase;
e) conditiile de depozitare, eliminare sau de evacuare a deseurilor si a materialelor rezultate din daramari, demolari si demontari;
f) conditiile de ridicare a materialelor periculoase utilizate;
g) utilizarea mijloacelor de protectie colectiva si a instalatiei electrice generale;
h) masurile care privesc interactiunile de pe santier.
ARTICOLUL 21
Planul de securitate si sanatate trebuie sa fie completat si adaptat in functie de evolutia santierului si de durata efectiva a lucrarilor sau a fazelor de lucru.
ARTICOLUL 22
Planul de securitate si sanatate trebuie sa se afle in permanenta pe santier pentru a putea fi consultat, la cerere, de catre inspectorii de munca, inspectorii sanitari, membrii comitetului de securitate si sanatate in munca sau de reprezentantii lucratorilor, cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii.
ARTICOLUL 23
Planul de securitate si sanatate trebuie sa fie pastrat de catre managerul de proiect timp de 5 ani de la data receptiei finale a lucrarii.
SECTIUNEA a 2-a - Planul propriu de securitate si sanatate
ARTICOLUL 24
Planul propriu de securitate si sanatate cuprinde ansamblul de masuri de securitate si sanatate specifice fiecarui antreprenor sau subantreprenor.
ARTICOLUL 25
Atunci cand un antreprenor se angajeaza sa realizeze lucrari pe santier, acesta trebuie sa puna planul propriu de securitate si sanatate la dispozitia managerului de proiect, beneficiarului sau coordonatorilor in materie de securitate si sanatate, dupa caz.
ARTICOLUL 26
Antreprenorul trebuie sa stabileasca acest plan in cel mult 30 de zile de la data contractarii lucrarii.
ARTICOLUL 27
Planul propriu de securitate si sanatate trebuie sa fie armonizat cu planul de securitate si sanatate al santierului.
ARTICOLUL 28
Antreprenorul care executa cu unul ori mai multi subantreprenori, in totalitate sau o parte din lucrarile care trebuie sa respecte prevederile planului de securitate si sanatate, trebuie sa le transmita acestora un exemplar al planului propriu si, daca este cazul, un document care cuprinde masurile generale de securitate si sanatate pentru lucrarile santierului ce intra in responsabilitatea sa.
ARTICOLUL 29
La elaborarea planului propriu de securitate si sanatate subantreprenorul trebuie sa tina seama de informatiile furnizate de catre antreprenor si de prevederile planului de securitate si sanatate al santierului.
ARTICOLUL 30
Subantreprenorul trebuie sa elaboreze planul propriu de securitate si sanatate in cel mult 30 de zile de la data contractarii lucrarii cu antreprenorul.
ARTICOLUL 31
Planul propriu de securitate si sanatate trebuie sa contina cel putin urmatoarele:
a) numele si adresa antreprenorului/subantreprenorului;
b) numarul lucratorilor pe santier;
c) numele persoanei desemnate sa conduca executarea lucrarilor, daca este cazul;
d) durata lucrarilor, indicand data inceperii acestora;
e) analiza proceselor tehnologice de executie care pot afecta sanatatea si securitatea lucratorilor si a celorlalti participanti la procesul de munca pe santier;
f) evaluarea riscurilor previzibile legate de modul de lucru, de materialele utilizate, de echipamentele de munca folosite, de utilizarea substantelor sau preparatelor periculoase, de deplasarea personalului, de organizarea santierului;
g) masuri pentru asigurarea sanatatii si securitatii lucratorilor, specifice lucrarilor pe care antreprenorul/subantreprenorul le executa pe santier, inclusiv masuri de protectie colectiva si masuri de protectie individuala.
ARTICOLUL 32
Inainte de inceperea lucrarilor pe santier de catre antreprenor/subantreprenor, planul propriu de securitate si sanatate trebuie sa fie consultat si avizat de catre coordonatorul in materie de securitate si sanatate pe durata realizarii lucrarii, medicul de medicina muncii si membrii comitetului de securitate si sanatate sau de catre reprezentantii lucratorilor, cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii lucratorilor.
ARTICOLUL 33
Planul propriu de securitate si sanatate trebuie sa fie actualizat ori de cate ori este cazul.
ARTICOLUL 34
Un exemplar actualizat al planului propriu de securitate si sanatate trebuie sa se afle in permanenta pe santier pentru a putea fi consultat, la cerere, de catre inspectorii de munca, inspectorii sanitari, membrii comitetului de securitate si sanatate in munca sau de reprezentantii lucratorilor, cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii lucratorilor.
ARTICOLUL 35
Planul propriu de securitate si sanatate trebuie sa fie pastrat de catre antreprenor timp de 5 ani de la data receptiei finale a lucrarii.
SECTIUNEA a 3-a - Registrul de coordonare
ARTICOLUL 36
Registrul de coordonare cuprinde ansamblul de documente redactate de catre coordonatorii in materie de securitate si sanatate, informatii privind evenimentele care au loc pe santier, constatarile efectuate si deciziile luate.
ARTICOLUL 37
Coordonatorii in materie de securitate si sanatate trebuie sa consemneze in registrul de coordonare:
a) numele si adresele antreprenorilor, subantreprenorilor si data interventiei fiecaruia pe santier;
b) lista cu efectivul lucratorilor pe santier si durata prevazuta pentru efectuarea lucrarilor;
c) evenimentele importante care trebuie luate in considerare la realizarea proiectului, respectiv a lucrarilor, constatarile si deciziile adoptate;
d) observatiile, informatiile si propunerile privind securitatea si sanatatea in munca aduse la cunostinta beneficiarului, managerului de proiect sau celor care intervin pe santier si eventualele raspunsuri ale acestora;
e) observatiile si propunerile antreprenorilor si subantreprenorilor privind securitatea si sanatatea in munca;
f) abaterile de la prevederile planului de securitate si sanatate;
g) rapoartele vizitelor de control pe santier si ale intrunirilor, dispozitiile care trebuie transmise;
h) incidente si accidente care au avut loc.
ARTICOLUL 38
Coordonatorul in materie de securitate si sanatate pe durata elaborarii proiectului lucrarii trebuie sa transmita coordonatorului in materie de securitate si sanatate pe durata realizarii lucrarii registrul de coordonare, pe baza unui proces-verbal care va fi atasat la registru.
ARTICOLUL 39
Coordonatorii in materie de securitate si sanatate trebuie sa prezinte registrul de coordonare, la cerere, managerului de proiect, inspectorilor de munca si inspectorilor sanitari.
ARTICOLUL 40
Registrul de coordonare trebuie pastrat de catre coordonatorul in materie de securitate si sanatate timp de 5 ani de la data receptiei finale a lucrarii.
SECTIUNEA a 4-a - Dosarul de interventii ulterioare
ARTICOLUL 41
Dosarul de interventii ulterioare trebuie sa cuprinda:
a) documentatia de interventii ulterioare, cum ar fi planuri si note tehnice;
b) prevederi si informatii utile pentru efectuarea interventiilor ulterioare in conditii de securitate si sanatate.
ARTICOLUL 42
Dosarul de interventii ulterioare se intocmeste inca din faza de proiectare a lucrarii de catre coordonatorul in materie de securitate si sanatate pe durata elaborarii proiectului lucrarii sau de catre proiectant, dupa caz.
ARTICOLUL 43
Dosarul de interventii ulterioare trebuie sa fie transmis coordonatorului in materie de securitate si sanatate pe durata realizarii lucrarii, pe baza de proces-verbal care se ataseaza la dosar.
ARTICOLUL 44
Dupa receptia finala a lucrarii dosarul de interventii ulterioare trebuie transmis beneficiarului pe baza unui proces-verbal care se ataseaza la dosar.
ARTICOLUL 45
In cazul unei interventii ulterioare, beneficiarul trebuie sa puna la dispozitie coordonatorului in materie de securitate si sanatate desemnat pe durata interventiilor ulterioare un exemplar al dosarului de interventii ulterioare.
ARTICOLUL 46
Coordonatorul in materie de securitate si sanatate desemnat pe perioada interventiilor ulterioare trebuie sa completeze dosarul de interventii ulterioare si sa efectueze eventuale modificari cerute de noile lucrari.
ARTICOLUL 10
Beneficiarul lucrarii sau managerul de proiect trebuie sa asigure ca, inainte de deschiderea santierului, sa fie stabilit un plan de securitate si sanatate, conform ARTICOLUL 54 lit. b).
ARTICOLUL 11
Planul de securitate si sanatate este un document scris care cuprinde ansamblul de masuri ce trebuie luate in vederea prevenirii riscurilor care pot aparea in timpul desfasurarii activitatilor pe santier.
ARTICOLUL 12
Planul de securitate si sanatate trebuie sa fie redactat inca din faza de elaborare a proiectului si trebuie tinut la zi pe toata durata efectuarii lucrarilor.
ARTICOLUL 13
Planul de securitate si sanatate trebuie sa fie elaborat de coordonatorul in materie de securitate si sanatate pe durata elaborarii proiectului lucrarii.
ARTICOLUL 14
In situatia in care proiectul este elaborat de un singur proiectant, acesta raspunde de elaborarea planului de securitate si sanatate.
ARTICOLUL 15
Pe masura ce sunt elaborate, planurile proprii de securitate si sanatate ale antreprenorilor trebuie sa fie integrate in planul de securitate si sanatate.
ARTICOLUL 16
Planul de securitate si sanatate trebuie sa faca parte din proiectul lucrarii si sa fie adaptat continutului acestuia.
ARTICOLUL 17
Planul de securitate si sanatate trebuie:
a) sa precizeze cerintele de securitate si sanatate aplicabile pe santier;
b) sa specifice riscurile care pot aparea;
c) sa indice masurile de prevenire necesare pentru reducerea sau eliminarea riscurilor;
d) sa contina masuri specifice privind lucrarile care se incadreaza in una sau mai multe categorii cuprinse in anexa nr. 2.
ARTICOLUL 18
La elaborarea planului de securitate si sanatate trebuie sa se tina seama de toate tipurile de activitati care se desfasoara pe santier si sa se identifice toate zonele in care se desfasoara lucrarile cuprinse in anexa nr. 2.
ARTICOLUL 19
Planul de securitate si sanatate trebuie sa contina cel putin urmatoarele:
a) informatii de ordin administrativ care privesc santierul si, daca este cazul, informatii care completeaza declaratia prealabila prevazuta la ARTICOLUL 47;
b) masuri generale de organizare a santierului stabilite de comun acord de catre managerul de proiect si coordonatorii in materie de securitate si sanatate;
c) identificarea riscurilor si descrierea lucrarilor care pot prezenta riscuri pentru securitatea si sanatatea lucratorilor;
d) masuri specifice de securitate in munca pentru lucrarile care prezinta riscuri; masuri de protectie colectiva si individuala;
e) amenajarea si organizarea santierului, inclusiv a obiectivelor edilitar-sanitare, modalitati de depozitare a materialelor, amplasarea echipamentelor de munca prevazute de antreprenori si subantreprenori pentru realizarea lucrarilor proprii;
f) masuri de coordonare stabilite de coordonatorii in materie de securitate si sanatate si obligatiile ce decurg din acestea;
g) obligatii ce decurg din interferenta activitatilor care se desfasoara in perimetrul santierului si in vecinatatea acestuia;
h) masuri generale pentru asigurarea mentinerii santierului in ordine si in stare de curatenie;
i) indicatii practice privind acordarea primului ajutor, evacuarea persoanelor si masurile de organizare luate in acest sens;
j) modalitati de colaborare intre antreprenori, subantreprenori si lucratorii independenti privind securitatea si sanatatea in munca.
ARTICOLUL 20
Masurile de coordonare stabilite de coordonatorii in materie de securitate si sanatate si obligatiile ce decurg din acestea trebuie sa se refere, in special, la:
a) caile sau zonele de deplasare ori de circulatie orizontale si verticale;
b) conditiile de manipulare a diverselor materiale, in particular, in ceea ce priveste interferenta instalatiilor de ridicat aflate pe santier sau in vecinatatea acestuia;
c) limitarea manipularii manuale a sarcinilor;
d) delimitarea si amenajarea zonelor de depozitare a diverselor materiale, in mod deosebit daca se depoziteaza materiale sau substante periculoase;
e) conditiile de depozitare, eliminare sau de evacuare a deseurilor si a materialelor rezultate din daramari, demolari si demontari;
f) conditiile de ridicare a materialelor periculoase utilizate;
g) utilizarea mijloacelor de protectie colectiva si a instalatiei electrice generale;
h) masurile care privesc interactiunile de pe santier.
ARTICOLUL 21
Planul de securitate si sanatate trebuie sa fie completat si adaptat in functie de evolutia santierului si de durata efectiva a lucrarilor sau a fazelor de lucru.
ARTICOLUL 22
Planul de securitate si sanatate trebuie sa se afle in permanenta pe santier pentru a putea fi consultat, la cerere, de catre inspectorii de munca, inspectorii sanitari, membrii comitetului de securitate si sanatate in munca sau de reprezentantii lucratorilor, cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii.
ARTICOLUL 23
Planul de securitate si sanatate trebuie sa fie pastrat de catre managerul de proiect timp de 5 ani de la data receptiei finale a lucrarii.
SECTIUNEA a 2-a - Planul propriu de securitate si sanatate
ARTICOLUL 24
Planul propriu de securitate si sanatate cuprinde ansamblul de masuri de securitate si sanatate specifice fiecarui antreprenor sau subantreprenor.
ARTICOLUL 25
Atunci cand un antreprenor se angajeaza sa realizeze lucrari pe santier, acesta trebuie sa puna planul propriu de securitate si sanatate la dispozitia managerului de proiect, beneficiarului sau coordonatorilor in materie de securitate si sanatate, dupa caz.
ARTICOLUL 26
Antreprenorul trebuie sa stabileasca acest plan in cel mult 30 de zile de la data contractarii lucrarii.
ARTICOLUL 27
Planul propriu de securitate si sanatate trebuie sa fie armonizat cu planul de securitate si sanatate al santierului.
ARTICOLUL 28
Antreprenorul care executa cu unul ori mai multi subantreprenori, in totalitate sau o parte din lucrarile care trebuie sa respecte prevederile planului de securitate si sanatate, trebuie sa le transmita acestora un exemplar al planului propriu si, daca este cazul, un document care cuprinde masurile generale de securitate si sanatate pentru lucrarile santierului ce intra in responsabilitatea sa.
ARTICOLUL 29
La elaborarea planului propriu de securitate si sanatate subantreprenorul trebuie sa tina seama de informatiile furnizate de catre antreprenor si de prevederile planului de securitate si sanatate al santierului.
ARTICOLUL 30
Subantreprenorul trebuie sa elaboreze planul propriu de securitate si sanatate in cel mult 30 de zile de la data contractarii lucrarii cu antreprenorul.
ARTICOLUL 31
Planul propriu de securitate si sanatate trebuie sa contina cel putin urmatoarele:
a) numele si adresa antreprenorului/subantreprenorului;
b) numarul lucratorilor pe santier;
c) numele persoanei desemnate sa conduca executarea lucrarilor, daca este cazul;
d) durata lucrarilor, indicand data inceperii acestora;
e) analiza proceselor tehnologice de executie care pot afecta sanatatea si securitatea lucratorilor si a celorlalti participanti la procesul de munca pe santier;
f) evaluarea riscurilor previzibile legate de modul de lucru, de materialele utilizate, de echipamentele de munca folosite, de utilizarea substantelor sau preparatelor periculoase, de deplasarea personalului, de organizarea santierului;
g) masuri pentru asigurarea sanatatii si securitatii lucratorilor, specifice lucrarilor pe care antreprenorul/subantreprenorul le executa pe santier, inclusiv masuri de protectie colectiva si masuri de protectie individuala.
ARTICOLUL 32
Inainte de inceperea lucrarilor pe santier de catre antreprenor/subantreprenor, planul propriu de securitate si sanatate trebuie sa fie consultat si avizat de catre coordonatorul in materie de securitate si sanatate pe durata realizarii lucrarii, medicul de medicina muncii si membrii comitetului de securitate si sanatate sau de catre reprezentantii lucratorilor, cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii lucratorilor.
ARTICOLUL 33
Planul propriu de securitate si sanatate trebuie sa fie actualizat ori de cate ori este cazul.
ARTICOLUL 34
Un exemplar actualizat al planului propriu de securitate si sanatate trebuie sa se afle in permanenta pe santier pentru a putea fi consultat, la cerere, de catre inspectorii de munca, inspectorii sanitari, membrii comitetului de securitate si sanatate in munca sau de reprezentantii lucratorilor, cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii lucratorilor.
ARTICOLUL 35
Planul propriu de securitate si sanatate trebuie sa fie pastrat de catre antreprenor timp de 5 ani de la data receptiei finale a lucrarii.
SECTIUNEA a 3-a - Registrul de coordonare
ARTICOLUL 36
Registrul de coordonare cuprinde ansamblul de documente redactate de catre coordonatorii in materie de securitate si sanatate, informatii privind evenimentele care au loc pe santier, constatarile efectuate si deciziile luate.
ARTICOLUL 37
Coordonatorii in materie de securitate si sanatate trebuie sa consemneze in registrul de coordonare:
a) numele si adresele antreprenorilor, subantreprenorilor si data interventiei fiecaruia pe santier;
b) lista cu efectivul lucratorilor pe santier si durata prevazuta pentru efectuarea lucrarilor;
c) evenimentele importante care trebuie luate in considerare la realizarea proiectului, respectiv a lucrarilor, constatarile si deciziile adoptate;
d) observatiile, informatiile si propunerile privind securitatea si sanatatea in munca aduse la cunostinta beneficiarului, managerului de proiect sau celor care intervin pe santier si eventualele raspunsuri ale acestora;
e) observatiile si propunerile antreprenorilor si subantreprenorilor privind securitatea si sanatatea in munca;
f) abaterile de la prevederile planului de securitate si sanatate;
g) rapoartele vizitelor de control pe santier si ale intrunirilor, dispozitiile care trebuie transmise;
h) incidente si accidente care au avut loc.
ARTICOLUL 38
Coordonatorul in materie de securitate si sanatate pe durata elaborarii proiectului lucrarii trebuie sa transmita coordonatorului in materie de securitate si sanatate pe durata realizarii lucrarii registrul de coordonare, pe baza unui proces-verbal care va fi atasat la registru.
ARTICOLUL 39
Coordonatorii in materie de securitate si sanatate trebuie sa prezinte registrul de coordonare, la cerere, managerului de proiect, inspectorilor de munca si inspectorilor sanitari.
ARTICOLUL 40
Registrul de coordonare trebuie pastrat de catre coordonatorul in materie de securitate si sanatate timp de 5 ani de la data receptiei finale a lucrarii.
SECTIUNEA a 4-a - Dosarul de interventii ulterioare
ARTICOLUL 41
Dosarul de interventii ulterioare trebuie sa cuprinda:
a) documentatia de interventii ulterioare, cum ar fi planuri si note tehnice;
b) prevederi si informatii utile pentru efectuarea interventiilor ulterioare in conditii de securitate si sanatate.
ARTICOLUL 42
Dosarul de interventii ulterioare se intocmeste inca din faza de proiectare a lucrarii de catre coordonatorul in materie de securitate si sanatate pe durata elaborarii proiectului lucrarii sau de catre proiectant, dupa caz.
ARTICOLUL 43
Dosarul de interventii ulterioare trebuie sa fie transmis coordonatorului in materie de securitate si sanatate pe durata realizarii lucrarii, pe baza de proces-verbal care se ataseaza la dosar.
ARTICOLUL 44
Dupa receptia finala a lucrarii dosarul de interventii ulterioare trebuie transmis beneficiarului pe baza unui proces-verbal care se ataseaza la dosar.
ARTICOLUL 45
In cazul unei interventii ulterioare, beneficiarul trebuie sa puna la dispozitie coordonatorului in materie de securitate si sanatate desemnat pe durata interventiilor ulterioare un exemplar al dosarului de interventii ulterioare.
ARTICOLUL 46
Coordonatorul in materie de securitate si sanatate desemnat pe perioada interventiilor ulterioare trebuie sa completeze dosarul de interventii ulterioare si sa efectueze eventuale modificari cerute de noile lucrari.
CAPITOLUL IV - Declaratia prealabila
SusARTICOLUL 47
Beneficiarul lucrarii sau managerul de proiect trebuie sa intocmeasca o declaratie prealabila in urmatoarele situatii:
a) durata lucrarilor este apreciata a fi mai mare de 30 de zile lucratoare si pe santier lucreaza simultan mai mult de 20 de lucratori;
b) volumul de mana de lucru estimat este mai mare de 500 de oameni-zi.
ARTICOLUL 48
Declaratia va fi intocmita conform anexei nr. 3 si va fi comunicata inspectoratului teritorial de munca pe raza caruia se vor desfasura lucrarile, cu cel putin 30 de zile inainte de inceperea acestora.
ARTICOLUL 49
Textul declaratiei prealabile trebuie sa fie afisat pe santier, in loc vizibil, inainte de inceperea lucrarilor.
ARTICOLUL 50
Textul declaratiei prealabile trebuie actualizat ori de cate ori au loc schimbari.
CAPITOLUL V - Elaborarea proiectului lucrarii
Sus
SECTIUNEA 1 - Principii generale de securitate si sanatate aplicabile proiectului lucrarii
ARTICOLUL 51
Inca din faza de conceptie, studiu si elaborare a proiectului lucrarii, managerul de proiect, proiectantul si, atunci cand este cazul, beneficiarul trebuie sa ia in considerare principiile generale de prevenire in materie de securitate si sanatate prevazute in legislatia nationala care transpune Directiva 89/391/CEE, in special in ceea ce priveste:
a) alegerea solutiilor arhitecturale, tehnice si/sau organizatorice in scopul planificarii diferitelor lucrari ori faze de lucru care se desfasoara simultan sau succesiv;
b) estimarea timpului necesar pentru realizarea acestor lucrari sau faze de lucru.
ARTICOLUL 52
In faza de conceptie, studiu si elaborare a proiectului lucrarii trebuie sa se tina seama, ori de cate ori este necesar, de toate planurile de securitate si de sanatate si de toate dosarele intocmite conform ARTICOLUL 54 lit. b) si c) sau adaptate conform ARTICOLUL 58 lit. c).
SECTIUNEA a 2-a - Desemnarea coordonatorului in materie de securitate si sanatate pe durata elaborarii proiectului lucrarii
ARTICOLUL 53
Desemnarea coordonatorului in materie de securitate si sanatate pe durata elaborarii proiectului lucrarii trebuie sa se faca inainte de inceperea fazei de elaborare a proiectului lucrarii.
SECTIUNEA a 3-a - Atributiile coordonatorului in materie de securitate si sanatate pe durata elaborarii proiectului lucrarii
ARTICOLUL 54
Coordonatorul in materie de securitate si sanatate pe durata elaborarii proiectului lucrarii, numit in conformitate cu ARTICOLUL 6, are urmatoarele atributii:
a) sa coordoneze aplicarea prevederilor ARTICOLUL 51 si 52;
b) sa elaboreze sau sa solicite sa se elaboreze, sub responsabilitatea sa, un plan de securitate si sanatate, precizand regulile aplicabile santierului respectiv si tinand seama de activitatile de exploatare care au loc in cadrul acestuia;
c) sa pregateasca un dosar de interventii ulterioare, adaptat caracteristicilor lucrarii, continand elementele utile in materie de securitate si sanatate de care trebuie sa se tina seama in cursul eventualelor lucrari ulterioare;
d) sa adapteze planul de securitate si sanatate la fiecare modificare adusa proiectului;
e) sa transmita elementele planului de securitate si sanatate tuturor celor cu responsabilitati in domeniu;
f) sa deschida un registru de coordonare si sa-l completeze;
g) sa transmita planul de securitate si sanatate, registrul de coordonare si dosarul de interventii ulterioare beneficiarului si/sau managerului de proiect si coordonatorului in materie de securitate si sanatate pe durata realizarii lucrarii;
h) sa participe la intrunirile organizate de beneficiar si/sau de managerul de proiect;
i) sa stabileasca, in colaborare cu beneficiarul si/sau managerul de proiect, masurile generale de securitate si sanatate aplicabile santierului;
j) sa armonizeze planurile proprii de securitate si sanatate ale antreprenorilor cu planul de securitate si sanatate al santierului;
k) sa organizeze coordonarea intre proiectanti;
l) sa tina seama de toate eventualele interferente ale activitatilor de pe santier.
ARTICOLUL 55
Coordonatorul in materie de securitate si sanatate pe durata elaborarii proiectului lucrarii trebuie sa aiba competenta necesara exercitarii functiei:
a) experienta profesionala de minimum 5 ani in arhitectura, constructii sau conducerea santierelor;
b) formare specifica de coordonator in materie de securitate si sanatate, actualizata la fiecare 3 ani.
ARTICOLUL 51
Inca din faza de conceptie, studiu si elaborare a proiectului lucrarii, managerul de proiect, proiectantul si, atunci cand este cazul, beneficiarul trebuie sa ia in considerare principiile generale de prevenire in materie de securitate si sanatate prevazute in legislatia nationala care transpune Directiva 89/391/CEE, in special in ceea ce priveste:
a) alegerea solutiilor arhitecturale, tehnice si/sau organizatorice in scopul planificarii diferitelor lucrari ori faze de lucru care se desfasoara simultan sau succesiv;
b) estimarea timpului necesar pentru realizarea acestor lucrari sau faze de lucru.
ARTICOLUL 52
In faza de conceptie, studiu si elaborare a proiectului lucrarii trebuie sa se tina seama, ori de cate ori este necesar, de toate planurile de securitate si de sanatate si de toate dosarele intocmite conform ARTICOLUL 54 lit. b) si c) sau adaptate conform ARTICOLUL 58 lit. c).
SECTIUNEA a 2-a - Desemnarea coordonatorului in materie de securitate si sanatate pe durata elaborarii proiectului lucrarii
ARTICOLUL 53
Desemnarea coordonatorului in materie de securitate si sanatate pe durata elaborarii proiectului lucrarii trebuie sa se faca inainte de inceperea fazei de elaborare a proiectului lucrarii.
SECTIUNEA a 3-a - Atributiile coordonatorului in materie de securitate si sanatate pe durata elaborarii proiectului lucrarii
ARTICOLUL 54
Coordonatorul in materie de securitate si sanatate pe durata elaborarii proiectului lucrarii, numit in conformitate cu ARTICOLUL 6, are urmatoarele atributii:
a) sa coordoneze aplicarea prevederilor ARTICOLUL 51 si 52;
b) sa elaboreze sau sa solicite sa se elaboreze, sub responsabilitatea sa, un plan de securitate si sanatate, precizand regulile aplicabile santierului respectiv si tinand seama de activitatile de exploatare care au loc in cadrul acestuia;
c) sa pregateasca un dosar de interventii ulterioare, adaptat caracteristicilor lucrarii, continand elementele utile in materie de securitate si sanatate de care trebuie sa se tina seama in cursul eventualelor lucrari ulterioare;
d) sa adapteze planul de securitate si sanatate la fiecare modificare adusa proiectului;
e) sa transmita elementele planului de securitate si sanatate tuturor celor cu responsabilitati in domeniu;
f) sa deschida un registru de coordonare si sa-l completeze;
g) sa transmita planul de securitate si sanatate, registrul de coordonare si dosarul de interventii ulterioare beneficiarului si/sau managerului de proiect si coordonatorului in materie de securitate si sanatate pe durata realizarii lucrarii;
h) sa participe la intrunirile organizate de beneficiar si/sau de managerul de proiect;
i) sa stabileasca, in colaborare cu beneficiarul si/sau managerul de proiect, masurile generale de securitate si sanatate aplicabile santierului;
j) sa armonizeze planurile proprii de securitate si sanatate ale antreprenorilor cu planul de securitate si sanatate al santierului;
k) sa organizeze coordonarea intre proiectanti;
l) sa tina seama de toate eventualele interferente ale activitatilor de pe santier.
ARTICOLUL 55
Coordonatorul in materie de securitate si sanatate pe durata elaborarii proiectului lucrarii trebuie sa aiba competenta necesara exercitarii functiei:
a) experienta profesionala de minimum 5 ani in arhitectura, constructii sau conducerea santierelor;
b) formare specifica de coordonator in materie de securitate si sanatate, actualizata la fiecare 3 ani.
CAPITOLUL VI - Realizarea lucrarii
Sus
SECTIUNEA 1 - Principii generale aplicabile pe durata realizarii lucrarii
ARTICOLUL 56
Pe toata durata realizarii lucrarii angajatorii si lucratorii independenti trebuie sa respecte obligatiile generale ce le revin in conformitate cu prevederile din legislatia nationala care transpune Directiva 89/391/CEE, in special in ceea ce priveste:
a) mentinerea santierului in ordine si intr-o stare de curatenie corespunzatoare;
b) alegerea amplasamentului posturilor de lucru, tinand seama de conditiile de acces la aceste posturi;
c) stabilirea cailor si zonelor de acces sau de circulatie;
d) manipularea in conditii de siguranta a diverselor materiale;
e) intretinerea, controlul inainte de punerea in functiune si controlul periodic al echipamentelor de munca utilizate, in scopul eliminarii defectiunilor care ar putea sa afecteze securitatea si sanatatea lucratorilor;
f) delimitarea si amenajarea zonelor de depozitare si inmagazinare a diverselor materiale, in special a materialelor sau substantelor periculoase;
g) conditiile de deplasare a materiilor si materialelor periculoase utilizate;
h) stocarea, eliminarea sau evacuarea deseurilor si a materialelor rezultate din daramari, demolari si demontari;
i) adaptarea, in functie de evolutia santierului, a duratei de executie efectiva stabilita pentru diferite tipuri de lucrari sau faze de lucru;
j) cooperarea dintre angajatori si lucratorii independenti;
k) interactiunile cu orice alt tip de activitate care se realizeaza in cadrul sau in apropierea santierului.
SECTIUNEA a 2-a - Desemnarea coordonatorului in materie de securitate si sanatate pe durata realizarii lucrarii
ARTICOLUL 57
Atunci cand beneficiarul sau managerul de proiect desemneaza un coordonator in materie de securitate si sanatate pe durata realizarii lucrarii, altul decat cel desemnat pe perioada realizarii proiectului, aceasta desemnare va avea loc inaintea inceperii lucrarilor pe santier.
SECTIUNEA a 3-a - Atributiile coordonatorului in materie de securitate si sanatate pe durata realizarii lucrarii
ARTICOLUL 58
Coordonatorul in materie de securitate si sanatate pe durata realizarii lucrarii, numit in conformitate cu ARTICOLUL 7, are urmatoarele atributii:
a) sa coordoneze aplicarea principiilor generale de prevenire si de securitate la alegerea solutiilor tehnice si/sau organizatorice in scopul planificarii diferitelor lucrari sau faze de lucru care se desfasoara simultan ori succesiv si la estimarea timpului necesar pentru realizarea acestor lucrari sau faze de lucru;
b) sa coordoneze punerea in aplicare a masurilor necesare pentru a se asigura ca angajatorii si, daca este cazul, lucratorii independenti respecta principiile prevazute la ARTICOLUL 56, intr-un mod coerent si responsabil, si aplica planul de securitate si sanatate prevazut la ARTICOLUL 54 lit. b);
c) sa adapteze sau sa solicite sa se realizeze eventuale adaptari ale planului de securitate si sanatate prevazut la ARTICOLUL 54 lit. b) si ale dosarului de interventii ulterioare prevazut la ARTICOLUL 54 lit. c), in functie de evolutia lucrarilor si de eventualele modificari intervenite;
d) sa organizeze cooperarea intre angajatori, inclusiv a celor care se succed pe santier, si coordonarea activitatilor acestora, privind protectia lucratorilor, prevenirea accidentelor si a riscurilor profesionale care pot afecta sanatatea lucratorilor, informarea reciproca si informarea lucratorilor si a reprezentantilor acestora si, daca este cazul, informarea lucratorilor independenti;
e) sa coordoneze activitatile care urmaresc aplicarea corecta a instructiunilor de lucru si de securitate a muncii;
f) sa ia masurile necesare pentru ca numai persoanele abilitate sa aiba acces pe santier;
g) sa stabileasca, in colaborare cu managerul de proiect si antreprenorul, masurile generale aplicabile santierului;
h) sa tina seama de toate interferentele activitatilor din perimetrul santierului sau din vecinatatea acestuia;
i) sa stabileasca, impreuna cu antreprenorul, obligatiile privind utilizarea mijloacelor de protectie colectiva, instalatiilor de ridicat sarcini, accesul pe santier;
j) sa efectueze vizite comune pe santier cu fiecare antreprenor sau subantreprenor, inainte ca acestia sa redacteze planul propriu de securitate si sanatate;
k) sa avizeze planurile de securitate si sanatate elaborate de antreprenori si modificarile acestora.
ARTICOLUL 59
Coordonatorul in materie de securitate si sanatate pe durata realizarii lucrarii trebuie sa aiba competenta necesara exercitarii functiei:
a) experienta profesionala in constructii sau in conducerea santierului de minimum 5 ani;
b) formare specifica de coordonator in materie de securitate si sanatate, actualizata la fiecare 3 ani.
ARTICOLUL 56
Pe toata durata realizarii lucrarii angajatorii si lucratorii independenti trebuie sa respecte obligatiile generale ce le revin in conformitate cu prevederile din legislatia nationala care transpune Directiva 89/391/CEE, in special in ceea ce priveste:
a) mentinerea santierului in ordine si intr-o stare de curatenie corespunzatoare;
b) alegerea amplasamentului posturilor de lucru, tinand seama de conditiile de acces la aceste posturi;
c) stabilirea cailor si zonelor de acces sau de circulatie;
d) manipularea in conditii de siguranta a diverselor materiale;
e) intretinerea, controlul inainte de punerea in functiune si controlul periodic al echipamentelor de munca utilizate, in scopul eliminarii defectiunilor care ar putea sa afecteze securitatea si sanatatea lucratorilor;
f) delimitarea si amenajarea zonelor de depozitare si inmagazinare a diverselor materiale, in special a materialelor sau substantelor periculoase;
g) conditiile de deplasare a materiilor si materialelor periculoase utilizate;
h) stocarea, eliminarea sau evacuarea deseurilor si a materialelor rezultate din daramari, demolari si demontari;
i) adaptarea, in functie de evolutia santierului, a duratei de executie efectiva stabilita pentru diferite tipuri de lucrari sau faze de lucru;
j) cooperarea dintre angajatori si lucratorii independenti;
k) interactiunile cu orice alt tip de activitate care se realizeaza in cadrul sau in apropierea santierului.
SECTIUNEA a 2-a - Desemnarea coordonatorului in materie de securitate si sanatate pe durata realizarii lucrarii
ARTICOLUL 57
Atunci cand beneficiarul sau managerul de proiect desemneaza un coordonator in materie de securitate si sanatate pe durata realizarii lucrarii, altul decat cel desemnat pe perioada realizarii proiectului, aceasta desemnare va avea loc inaintea inceperii lucrarilor pe santier.
SECTIUNEA a 3-a - Atributiile coordonatorului in materie de securitate si sanatate pe durata realizarii lucrarii
ARTICOLUL 58
Coordonatorul in materie de securitate si sanatate pe durata realizarii lucrarii, numit in conformitate cu ARTICOLUL 7, are urmatoarele atributii:
a) sa coordoneze aplicarea principiilor generale de prevenire si de securitate la alegerea solutiilor tehnice si/sau organizatorice in scopul planificarii diferitelor lucrari sau faze de lucru care se desfasoara simultan ori succesiv si la estimarea timpului necesar pentru realizarea acestor lucrari sau faze de lucru;
b) sa coordoneze punerea in aplicare a masurilor necesare pentru a se asigura ca angajatorii si, daca este cazul, lucratorii independenti respecta principiile prevazute la ARTICOLUL 56, intr-un mod coerent si responsabil, si aplica planul de securitate si sanatate prevazut la ARTICOLUL 54 lit. b);
c) sa adapteze sau sa solicite sa se realizeze eventuale adaptari ale planului de securitate si sanatate prevazut la ARTICOLUL 54 lit. b) si ale dosarului de interventii ulterioare prevazut la ARTICOLUL 54 lit. c), in functie de evolutia lucrarilor si de eventualele modificari intervenite;
d) sa organizeze cooperarea intre angajatori, inclusiv a celor care se succed pe santier, si coordonarea activitatilor acestora, privind protectia lucratorilor, prevenirea accidentelor si a riscurilor profesionale care pot afecta sanatatea lucratorilor, informarea reciproca si informarea lucratorilor si a reprezentantilor acestora si, daca este cazul, informarea lucratorilor independenti;
e) sa coordoneze activitatile care urmaresc aplicarea corecta a instructiunilor de lucru si de securitate a muncii;
f) sa ia masurile necesare pentru ca numai persoanele abilitate sa aiba acces pe santier;
g) sa stabileasca, in colaborare cu managerul de proiect si antreprenorul, masurile generale aplicabile santierului;
h) sa tina seama de toate interferentele activitatilor din perimetrul santierului sau din vecinatatea acestuia;
i) sa stabileasca, impreuna cu antreprenorul, obligatiile privind utilizarea mijloacelor de protectie colectiva, instalatiilor de ridicat sarcini, accesul pe santier;
j) sa efectueze vizite comune pe santier cu fiecare antreprenor sau subantreprenor, inainte ca acestia sa redacteze planul propriu de securitate si sanatate;
k) sa avizeze planurile de securitate si sanatate elaborate de antreprenori si modificarile acestora.
ARTICOLUL 59
Coordonatorul in materie de securitate si sanatate pe durata realizarii lucrarii trebuie sa aiba competenta necesara exercitarii functiei:
a) experienta profesionala in constructii sau in conducerea santierului de minimum 5 ani;
b) formare specifica de coordonator in materie de securitate si sanatate, actualizata la fiecare 3 ani.
CAPITOLUL VII - Obligatiile beneficiarului, managerului de proiect, angajatorilor si lucratorilor independenti
Sus
SECTIUNEA 1- Obligatiile beneficiarului si ale managerului de proiect
ARTICOLUL 60
Atunci cand un beneficiar sau un manager de proiect a desemnat unul ori mai multi coordonatori in materie de securitate si sanatate pentru a executa sarcinile prevazute la ARTICOLUL 54 si 58, acesta nu va fi exonerat de raspunderile care ii revin in acest domeniu.
ARTICOLUL 61
In vederea asigurarii si mentinerii securitatii si sanatatii lucratorilor din santier, managerul de proiect are, in principal, urmatoarele obligatii:
a) sa aplice principiile generale de prevenire a riscurilor la locul de munca;
b) sa coopereze cu coordonatorii in materie de securitate si sanatate in timpul fazelor de proiectare si de realizare a lucrarilor;
c) sa ia in considerare observatiile coordonatorilor in materie de securitate si sanatate consemnate in registrul de coordonare;
d) sa stabileasca masurile generale de securitate si sanatate aplicabile santierului, consultandu-se cu coordonatorii in materie de securitate si sanatate;
e) sa redacteze un document de colaborare practica cu coordonatorii in materie de securitate si sanatate.
SECTIUNEA a 2-a - Obligatiile angajatorilor
ARTICOLUL 62
Punerea in aplicare a ARTICOLUL 54, 58 si 60 nu aduce atingere principiului raspunderii angajatorilor prevazut in legislatia nationala care transpune Directiva 89/391/CEE.
ARTICOLUL 63
In vederea asigurarii si mentinerii securitatii si sanatatii lucratorilor din santier in conditiile prevazute la ARTICOLUL 58 si 60, angajatorii au, in principal, urmatoarele obligatii:
a) sa respecte obligatiile generale ale angajatorilor in conformitate cu prevederile din legislatia nationala care transpune Directiva 89/391/CEE;
b) sa indeplineasca si sa urmareasca respectarea planului de securitate si sanatate de catre toti lucratorii din santier;
c) sa ia masurile necesare pentru aplicarea prevederilor ARTICOLUL 56, in conformitate cu cerintele minime stabilite in anexa nr. 4;
d) sa tina seama de indicatiile coordonatorilor in materie de securitate si sanatate sau ale sefului de santier si sa le indeplineasca pe toata perioada executiei lucrarilor;
e) sa informeze lucratorii independenti cu privire la masurile de securitate si sanatate care trebuie aplicate pe santier si sa puna la dispozitie acestora instructiuni adecvate;
f) sa redacteze planurile proprii de securitate si sanatate si sa le transmita coordonatorilor in materie de securitate si sanatate.
ARTICOLUL 64
In vederea mentinerii securitatii si sanatatii pe santier, atunci cand ei insisi executa o activitate profesionala pe santier, angajatorii trebuie sa respecte:
a) prevederile din legislatia nationala care transpune prevederile Directivei 89/391/CEE referitoare la obligatiile angajatilor, echipamentul de munca, echipamentul individual de protectie;
b) indicatiile coordonatorului sau coordonatorilor in materie de securitate si sanatate in munca.
SECTIUNEA a 3-a - Obligatiile lucratorilor independenti
ARTICOLUL 65
In vederea mentinerii securitatii si sanatatii pe santier, lucratorii independenti trebuie:
a) sa respecte, pe toata durata executiei lucrarii, masurile de securitate si sanatate, in conformitate cu legislatia nationala care transpune Directiva 89/391/CEE si, in particular, prevederile ARTICOLUL 56;
b) sa respecte dispozitiile minime de securitate si sanatate stabilite in anexa nr. 4;
c) sa-si desfasoare activitatea conform cerintelor de securitate si sanatate stabilite pentru santierul respectiv;
d) sa participe la orice actiune coordonata de prevenire a riscurilor de accidentare si imbolnavire profesionala pe santier;
e) sa utilizeze echipamente de munca ce indeplinesc conditiile de securitate si sanatate;
f) sa aleaga si sa utilizeze echipamente individuale de protectie conform riscurilor la care sunt expusi;
g) sa respecte indicatiile si sa indeplineasca instructiunile coordonatorilor in materie de securitate si sanatate;
h) sa respecte prevederile planului de securitate si sanatate.
ARTICOLUL 60
Atunci cand un beneficiar sau un manager de proiect a desemnat unul ori mai multi coordonatori in materie de securitate si sanatate pentru a executa sarcinile prevazute la ARTICOLUL 54 si 58, acesta nu va fi exonerat de raspunderile care ii revin in acest domeniu.
ARTICOLUL 61
In vederea asigurarii si mentinerii securitatii si sanatatii lucratorilor din santier, managerul de proiect are, in principal, urmatoarele obligatii:
a) sa aplice principiile generale de prevenire a riscurilor la locul de munca;
b) sa coopereze cu coordonatorii in materie de securitate si sanatate in timpul fazelor de proiectare si de realizare a lucrarilor;
c) sa ia in considerare observatiile coordonatorilor in materie de securitate si sanatate consemnate in registrul de coordonare;
d) sa stabileasca masurile generale de securitate si sanatate aplicabile santierului, consultandu-se cu coordonatorii in materie de securitate si sanatate;
e) sa redacteze un document de colaborare practica cu coordonatorii in materie de securitate si sanatate.
SECTIUNEA a 2-a - Obligatiile angajatorilor
ARTICOLUL 62
Punerea in aplicare a ARTICOLUL 54, 58 si 60 nu aduce atingere principiului raspunderii angajatorilor prevazut in legislatia nationala care transpune Directiva 89/391/CEE.
ARTICOLUL 63
In vederea asigurarii si mentinerii securitatii si sanatatii lucratorilor din santier in conditiile prevazute la ARTICOLUL 58 si 60, angajatorii au, in principal, urmatoarele obligatii:
a) sa respecte obligatiile generale ale angajatorilor in conformitate cu prevederile din legislatia nationala care transpune Directiva 89/391/CEE;
b) sa indeplineasca si sa urmareasca respectarea planului de securitate si sanatate de catre toti lucratorii din santier;
c) sa ia masurile necesare pentru aplicarea prevederilor ARTICOLUL 56, in conformitate cu cerintele minime stabilite in anexa nr. 4;
d) sa tina seama de indicatiile coordonatorilor in materie de securitate si sanatate sau ale sefului de santier si sa le indeplineasca pe toata perioada executiei lucrarilor;
e) sa informeze lucratorii independenti cu privire la masurile de securitate si sanatate care trebuie aplicate pe santier si sa puna la dispozitie acestora instructiuni adecvate;
f) sa redacteze planurile proprii de securitate si sanatate si sa le transmita coordonatorilor in materie de securitate si sanatate.
ARTICOLUL 64
In vederea mentinerii securitatii si sanatatii pe santier, atunci cand ei insisi executa o activitate profesionala pe santier, angajatorii trebuie sa respecte:
a) prevederile din legislatia nationala care transpune prevederile Directivei 89/391/CEE referitoare la obligatiile angajatilor, echipamentul de munca, echipamentul individual de protectie;
b) indicatiile coordonatorului sau coordonatorilor in materie de securitate si sanatate in munca.
SECTIUNEA a 3-a - Obligatiile lucratorilor independenti
ARTICOLUL 65
In vederea mentinerii securitatii si sanatatii pe santier, lucratorii independenti trebuie:
a) sa respecte, pe toata durata executiei lucrarii, masurile de securitate si sanatate, in conformitate cu legislatia nationala care transpune Directiva 89/391/CEE si, in particular, prevederile ARTICOLUL 56;
b) sa respecte dispozitiile minime de securitate si sanatate stabilite in anexa nr. 4;
c) sa-si desfasoare activitatea conform cerintelor de securitate si sanatate stabilite pentru santierul respectiv;
d) sa participe la orice actiune coordonata de prevenire a riscurilor de accidentare si imbolnavire profesionala pe santier;
e) sa utilizeze echipamente de munca ce indeplinesc conditiile de securitate si sanatate;
f) sa aleaga si sa utilizeze echipamente individuale de protectie conform riscurilor la care sunt expusi;
g) sa respecte indicatiile si sa indeplineasca instructiunile coordonatorilor in materie de securitate si sanatate;
h) sa respecte prevederile planului de securitate si sanatate.
CAPITOLUL VIII - Informarea lucratorilor
Sus
ARTICOLUL 66
Lucratorii si/sau reprezentantii lor trebuie sa fie informati asupra masurilor ce trebuie luate privind securitatea si sanatatea lor pe santier.
ARTICOLUL 67
Informatiile trebuie sa fie pe intelesul lucratorilor carora le sunt adresate.
Lucratorii si/sau reprezentantii lor trebuie sa fie informati asupra masurilor ce trebuie luate privind securitatea si sanatatea lor pe santier.
ARTICOLUL 67
Informatiile trebuie sa fie pe intelesul lucratorilor carora le sunt adresate.
CAPITOLUL IX - Consultarea si participarea lucratorilor
Sus
ARTICOLUL 68
Consultarea si participarea lucratorilor si/sau a reprezentantilor acestora privind prevederile ARTICOLUL 56, 58 si 63 trebuie sa se realizeze conform legislatiei nationale care transpune Directiva 89/391/CEE.
ARTICOLUL 69
Atunci cand este necesar, tinand seama de gradul de risc si de importanta santierului, consultarea si participarea lucratorilor si/sau a reprezentantilor acestora din intreprinderile care isi desfasoara activitatea pe acelasi santier trebuie sa se realizeze cu o coordonare adecvata.
ARTICOLUL 70
In scopul consultarii si participarii lucratorilor, trebuie pusa la dispozitie acestora sau, dupa caz, reprezentantilor lor o copie a planului de securitate si sanatate si a eventualelor sale modificari.
Consultarea si participarea lucratorilor si/sau a reprezentantilor acestora privind prevederile ARTICOLUL 56, 58 si 63 trebuie sa se realizeze conform legislatiei nationale care transpune Directiva 89/391/CEE.
ARTICOLUL 69
Atunci cand este necesar, tinand seama de gradul de risc si de importanta santierului, consultarea si participarea lucratorilor si/sau a reprezentantilor acestora din intreprinderile care isi desfasoara activitatea pe acelasi santier trebuie sa se realizeze cu o coordonare adecvata.
ARTICOLUL 70
In scopul consultarii si participarii lucratorilor, trebuie pusa la dispozitie acestora sau, dupa caz, reprezentantilor lor o copie a planului de securitate si sanatate si a eventualelor sale modificari.
CAPITOLUL X - Dispozitii tranzitorii si finale
Sus
ARTICOLUL 71
Anexele nr. 1-4 fac parte integranta din prezenta hotarare.
ARTICOLUL 72
Regulamentul privind formarea specifica de coordonator in materie de securitate si sanatate prevazut la ARTICOLUL 55 si 59 se va stabili prin ordin al ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei.
ARTICOLUL 73
Prezenta hotarare intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2007.
Prezenta hotarare transpune Directiva 92/57/CEE privind cerintele minime de securitate si sanatate pe santierele temporare si mobile, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene (JOCE) nr. L 245/1992.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Gheorghe Dobre
Ministrul sanatatii,
Gheorghe Eugen Nicolaescu
p. Ministrul integrarii europene,
Ciocanea, secretar de stat
Anexele nr. 1-4 fac parte integranta din prezenta hotarare.
ARTICOLUL 72
Regulamentul privind formarea specifica de coordonator in materie de securitate si sanatate prevazut la ARTICOLUL 55 si 59 se va stabili prin ordin al ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei.
ARTICOLUL 73
Prezenta hotarare intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2007.
Prezenta hotarare transpune Directiva 92/57/CEE privind cerintele minime de securitate si sanatate pe santierele temporare si mobile, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene (JOCE) nr. L 245/1992.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Gheorghe Dobre
Ministrul sanatatii,
Gheorghe Eugen Nicolaescu
p. Ministrul integrarii europene,
Ciocanea, secretar de stat
ANEXA Nr. 1
Sus
Lista neexhaustiva a lucrarilor de constructii sau de inginerie civila
1. Excavatii
2. Terasamente
3. Constructii
4. Montarea si demontarea elementelor prefabricate
5. Amenajari sau instalatii
6. Transformari
7. Renovari
8. Reparatii
9. Daramari
10. Demolari
11. Mentenanta
12. Intretinere - lucrari de zugraveli si curatare
13. Asanari
14. Consolidari
15. Modernizari
16. Reabilitari
17. Extinderi
18. Restaurari
19. Demontari
ANEXA Nr. 2
Sus
Lista neexhaustiva a lucrarilor care implica riscuri specifice
pentru securitatea si sanatatea lucratorilor
pentru securitatea si sanatatea lucratorilor
1. Lucrari care expun lucratorii la riscul de a fi ingropati sub alunecari de teren, inghititi de terenuri mocirloase/ mlastinoase ori de a cadea de la inaltime, datorita naturii activitatii desfasurate, procedeelor folosite sau mediului inconjurator al locului de munca
2. Lucrari in care expunerea la substante chimice sau biologice prezinta un risc particular pentru securitatea si sanatatea lucratorilor ori pentru care supravegherea sanatatii lucratorilor este o cerinta legala
3. Lucrari cu expunere la radiatii ionizante pentru care prevederile legale specifice obliga la delimitarea de zone controlate sau supravegheate
4. Lucrari in apropierea liniilor electrice de inalta tensiune
5. Lucrari care expun la risc de inec
6. Lucrari de puturi, terasamente subterane si tuneluri
7. Lucrari cu tuburi cu aer comprimat
8. Lucrari care implica folosirea de explozibili
9. Lucrari de montare si demontare a elementelor prefabricate grele.
ANEXA Nr. 3
Sus
Continutul declaratiei prealabile
1. Data comunicarii
2. Adresa exacta a santierului
3. Beneficiarul (beneficiarii) lucrarii (numele si adresele)
4. Tipul lucrarii
5. Managerul (managerii) de proiect (numele si adresa)
6. Coordonatorul (coordonatorii) in materie de securitate si sanatate pe durata elaborarii proiectului lucrarii (numele si adresa)
7. Coordonatorul (coordonatorii) in materie de securitate si sanatate pe durata realizarii lucrarii (numele si adresa)
8. Data prevazuta pentru inceperea lucrarii
9. Durata estimativa a lucrarilor pe santier
10. Numarul maxim estimat de lucratori pe santier
11. Numarul de antreprenori/subantreprenori si de lucratori independenti prevazut pe santier
12. Datele de identificare a antreprenorilor, subantreprenorilor si/sau lucratorilor independenti deja selectionati.
ANEXA Nr. 4
Sus
Cerinte minime de securitate si sanatate pentru santiere
Observatii preliminare
Obligatiile prevazute in prezenta anexa se aplica de fiecare data cand caracteristicile santierului ori ale activitatii, circumstantele sau un risc o cer.
In sensul prezentei anexe, termenul incaperi inseamna, printre altele, baraci.
PARTEA A
Cerinte minime generale pentru locurile de munca din santiere
1. Stabilitate si soliditate
1.1. Materialele, echipamentele si, in general, orice element care, la o deplasare oarecare, poate afecta securitatea si sanatatea lucratorilor, trebuie fixate intr-un mod adecvat si sigur.
1.2. Accesul pe orice suprafata de material care nu are o rezistenta suficienta nu este permis decat daca se folosesc echipamente sau mijloace corespunzatoare, astfel incat lucrul sa se desfasoare in conditii de siguranta.
2. Instalatii de distributie a energiei
2.1. Instalatiile trebuie proiectate, realizate si utilizate astfel incat sa nu prezinte pericol de incendiu sau explozie, iar lucratorii sa fie protejati corespunzator contra riscurilor de electrocutare prin atingere directa ori indirecta.
2.2. La proiectarea, realizarea si alegerea materialului si a dispozitivelor de protectie trebuie sa se tina seama de tipul si puterea energiei distribuite, de conditiile de influenta externe si de competenta persoanelor care au acces la parti ale instalatiei.
3. Caile si iesirile de urgenta
3.1. Caile si iesirile de urgenta trebuie sa fie in permanenta libere si sa conduca in modul cel mai direct posibil intr-o zona de securitate.
3.2. In caz de pericol, toate posturile de lucru trebuie sa poata fi evacuate rapid si in conditii de securitate maxima pentru lucratori.
3.3. Numarul, amplasarea si dimensiunile cailor si iesirilor de urgenta se determina in functie de utilizare, de echipament si de dimensiunile santierului si ale incaperilor, precum si de numarul maxim de persoane care pot fi prezente.
3.4. Caile si iesirile de urgenta trebuie semnalizate in conformitate cu prevederile din legislatia nationala care transpune Directiva 92/58/CEE.
Panourile de semnalizare trebuie sa fie realizate dintr-un material suficient de rezistent si sa fie amplasate in locuri corespunzatoare.
3.5. Pentru a putea fi utilizate in orice moment, fara dificultate, caile si iesirile de urgenta, precum si caile de circulatie si usile care au acces la acestea nu trebuie sa fie blocate cu obiecte.
3.6. Caile si iesirile de urgenta care necesita iluminare trebuie prevazute cu iluminare de siguranta, de intensitate suficienta in caz de pana de curent.
4. Detectarea si stingerea incendiilor
4.1. In functie de caracteristicile santierului si de dimensiunile si destinatia incaperilor, de echipamentele prezente, de caracteristicile fizice si chimice ale substantelor sau ale materialelor prezente, precum si de numarul maxim de persoane care pot fi prezente, este necesar sa fie prevazute un numar suficient de dispozitive corespunzatoare pentru stingerea incendiilor, precum si, daca este cazul, un numar suficient de detectoare de incendiu si de sisteme de alarma.
4.2. Dispozitivele de stingere a incendiului, detectoarele de incendiu si sistemele de alarma trebuie intretinute si verificate in mod periodic.
La intervale periodice trebuie sa se efectueze incercari si exercitii adecvate.
4.3. Dispozitivele neautomatizate de stingere a incendiului trebuie sa fie accesibile si usor de manipulat.
4.4. Acestea trebuie sa fie semnalizate conform prevederilor din legislatia nationala care transpune Directiva 92/58/CEE.
Panourile de semnalizare trebuie sa fie suficient de rezistente si amplasate in locuri corespunzatoare.
5. Ventilatie
Tinandu-se seama de metodele de lucru folosite si de cerintele fizice impuse lucratorilor, trebuie luate masuri pentru a asigura lucratorilor aer proaspat in cantitate suficienta.
Daca se foloseste o instalatie de ventilatie, aceasta trebuie mentinuta in stare de functionare si nu trebuie sa expuna lucratorii la curenti de aer care le pot afecta sanatatea.
Atunci cand este necesar pentru sanatatea lucratorilor, un sistem de control trebuie sa semnalizeze orice oprire accidentala a instalatiei.
6. Expunerea la riscuri particulare
6.1. Lucratorii nu trebuie sa fie expusi la niveluri de zgomot nocive sau unei influente exterioare nocive, cum ar fi: gaze, vapori, praf.
6.2. Atunci cand lucratorii trebuie sa patrunda intr-o zona a carei atmosfera este susceptibila sa contina o substanta toxica sau nociva, sa aiba un continut insuficient de oxigen sau sa fie inflamabila, atmosfera contaminata trebuie controlata si trebuie luate masuri corespunzatoare pentru a preveni orice pericol.
6.3. Intr-un spatiu inchis un lucrator nu poate fi in nici un caz expus la o atmosfera cu risc ridicat.
Lucratorul trebuie cel putin sa fie supravegheat in permanenta din exterior si trebuie luate toate masurile corespunzatoare pentru a i se putea acorda primul ajutor, efectiv si imediat.
7. Temperatura
In timpul programului de lucru, temperatura trebuie sa fie adecvata organismului uman, tinandu-se seama de metodele de lucru folosite si de solicitarile fizice la care sunt supusi lucratorii.
8. Iluminatul natural si artificial al posturilor de lucru, incaperilor si cailor de circulatie de pe santier
8.1. Posturile de lucru, incaperile si caile de circulatie trebuie sa dispuna, in masura in care este posibil, de suficienta lumina naturala.
Atunci cand lumina zilei nu este suficienta si, de asemenea, pe timpul noptii locurile de munca trebuie sa fie prevazute cu lumina artificiala corespunzatoare si suficienta.
Atunci cand este necesar, trebuie utilizate surse de lumina portabile, protejate contra socurilor.
Culoarea folosita pentru iluminatul artificial nu trebuie sa modifice sau sa influenteze perceptia semnalelor ori a panourilor de semnalizare.
8.2. Instalatiile de iluminat ale incaperilor, posturilor de lucru si ale cailor de circulatie trebuie amplasate astfel incat sa nu prezinte risc de accidentare pentru lucratori.
8.3. Incaperile, posturile de lucru si caile de circulatie in care lucratorii sunt expusi la riscuri in cazul intreruperii functionarii iluminatului artificial, trebuie sa fie prevazute cu iluminat de siguranta de o intensitate suficienta.
9. Usi si porti
9.1. Usile culisante trebuie sa fie prevazute cu un sistem de siguranta care sa impiedice iesirea de pe sine si caderea lor.
9.2. Usile si portile care se deschid in sus trebuie sa fie prevazute cu un sistem de siguranta care sa impiedice caderea lor.
9.3. Usile si portile situate de-a lungul cailor de siguranta trebuie sa fie semnalizate corespunzator.
9.4. In vecinatatea imediata a portilor destinate circulatiei vehiculelor trebuie sa existe usi pentru pietoni. Acestea trebuie sa fie semnalizate in mod vizibil si trebuie sa fie mentinute libere in permanenta.
9.5. Usile si portile mecanice trebuie sa functioneze fara sa prezinte pericol de accidentare pentru lucratori.
Acestea trebuie sa fie prevazute cu dispozitive de oprire de urgenta, accesibile si usor de identificat, cu exceptia celor care se deschid automat in caz de pana de energie, si trebuie sa poata fi deschise manual.
10. Cai de circulatie - zone periculoase
10.1. Caile de circulatie, inclusiv scarile mobile, scarile fixe, cheiurile si rampele de incarcare, trebuie sa fie calculate, plasate si amenajate, precum si accesibile astfel incat sa poata fi utilizate usor, in deplina securitate si in conformitate cu destinatia lor, iar lucratorii aflati in vecinatatea acestor cai de circulatie sa nu fie expusi nici unui risc.
10.2. Caile care servesc la circulatia persoanelor si/sau a marfurilor, precum si cele unde au loc operatiile de incarcare sau descarcare trebuie sa fie dimensionate in functie de numarul potential de utilizatori si de tipul de activitate.
Daca sunt utilizate mijloace de transport pe caile de circulatie, o distanta de securitate suficienta sau mijloace de protectie adecvate trebuie prevazute pentru ceilalti utilizatori ai locului.
Caile de circulatie trebuie sa fie clar semnalizate, verificate periodic si intretinute.
10.3. Caile de circulatie destinate vehiculelor trebuie amplasate astfel incat sa existe o distanta suficienta fata de usi, porti, treceri pentru pietoni, culoare si scari.
10.4. Daca santierul are zone de acces limitat, aceste zone trebuie sa fie prevazute cu dispozitive care sa evite patrunderea lucratorilor fara atributii de serviciu in zonele respective.
Trebuie luate masuri corespunzatoare pentru a proteja lucratorii abilitati sa patrunda in zonele periculoase.
Zonele periculoase trebuie semnalizate in mod vizibil.
11. Cheiuri si rampe de incarcare
11.1. Cheiurile si rampele de incarcare trebuie sa fie corespunzatoare dimensiunilor incarcaturilor ce se transporta.
11.2. Cheiurile de incarcare trebuie sa aiba cel putin o iesire.
11.3. Rampele de incarcare trebuie sa fie sigure, astfel incat lucratorii sa nu poata cadea.
12. Spatiu pentru libertatea de miscare la postul de lucru
Suprafata posturilor de lucru trebuie stabilita, in functie de echipamentul si materialul necesar, astfel incat lucratorii sa dispuna de suficienta libertate de miscare pentru activitatile lor.
13. Primul ajutor
13.1. Angajatorul trebuie sa se asigure ca acordarea primului ajutor se poate face in orice moment.
De asemenea, angajatorul trebuie sa asigure personal pregatit in acest scop.
Trebuie luate masuri pentru a asigura evacuarea, pentru ingrijiri medicale, a lucratorilor accidentati sau victime ale unei imbolnaviri neasteptate.
13.2. Trebuie prevazute una sau mai multe incaperi de prim ajutor, in functie de dimensiunile santierului sau de tipurile de activitati.
13.3. Incaperile destinate primului ajutor trebuie sa fie echipate cu instalatii si cu materiale indispensabile primului ajutor si trebuie sa permita accesul cu brancarde.
13.4. Aceste spatii trebuie semnalizate in conformitate cu prevederile din legislatia nationala care transpune Directiva 92/58/CEE.
13.5. Trebuie asigurate materiale de prim ajutor in toate locurile unde conditiile de munca o cer.
Acestea trebuie sa fie semnalizate corespunzator si trebuie sa fie usor accesibile.
Un panou de semnalizare amplasat in loc vizibil trebuie sa indice clar adresa si numarul de telefon ale serviciului de urgenta.
14. Instalatii sanitare
14.1. Vestiare si dulapuri pentru imbracaminte
14.1.1. Lucratorilor trebuie sa li se puna la dispozitie vestiare corespunzatoare daca acestia trebuie sa poarte imbracaminte de lucru si daca, din motive de sanatate sau de decenta, nu li se poate cere sa se schimbe intr-un alt spatiu.
Vestiarele trebuie sa fie usor accesibile, sa aiba capacitate suficienta si sa fie dotate cu scaune.
14.1.2. Vestiarele trebuie sa fie suficient de incapatoare si sa aiba dotari care sa permita fiecarui lucrator sa isi usuce imbracamintea de lucru, daca este cazul, precum si vestimentatia si efectele personale si sa le poata pastra incuiate.
In anumite situatii, cum ar fi existenta substantelor periculoase, a umiditatii, a murdariei, imbracamintea de lucru trebuie sa poata fi tinuta separat de vestimentatia si efectele personale.
14.1.3. Trebuie prevazute vestiare separate pentru barbati si femei sau o utilizare separata a acestora.
14.1.4. Daca nu sunt necesare vestiare in sensul primului paragraf al pct. 14.1.1 fiecare lucrator trebuie sa dispuna de un loc unde sa-si puna imbracamintea si efectele personale sub cheie.
14.2. Dusuri, chiuvete
14.2.1. Atunci cand tipul de activitate sau cerintele de curatenie impun acest lucru, lucratorilor trebuie sa li se puna la dispozitie dusuri corespunzatoare in numar suficient.
Trebuie prevazute sali de dusuri, separate pentru barbati si femei, sau o utilizare separata a acestora.
14.2.2. Salile de dusuri trebuie sa fie suficient de incapatoare, astfel incat sa permita fiecarui lucrator sa isi faca toaleta, fara sa fie deranjat si in conditii de igiena corespunzatoare.
Dusurile trebuie prevazute cu apa curenta, rece si calda.
14.2.3. Atunci cand dusurile nu sunt necesare, in sensul primului paragraf al pct. 14.2.1, trebuie sa fie prevazut un numar suficient de chiuvete cu apa curenta calda, daca este necesar. Acestea trebuie sa fie amplasate in apropierea posturilor de lucru si a vestiarelor.
Trebuie prevazute chiuvete separate pentru barbati si pentru femei sau o utilizare separata a acestora atunci cand acest lucru este necesar din motive de decenta.
14.2.4. Daca incaperile cu dusuri sau cu chiuvete sunt separate de vestiare, aceste incaperi trebuie sa comunice intre ele.
14.3. Cabine de WC-uri si chiuvete
In apropierea posturilor de lucru, a incaperilor de odihna, a vestiarelor si a salilor de dusuri lucratorii trebuie sa dispuna de locuri speciale, dotate cu un numar suficient de WC-uri si de chiuvete, utilitati care sa asigure nepoluarea mediului inconjurator, de regula ecologice.
Trebuie prevazute cabine de WC-uri separate pentru barbati si femei sau utilizarea separata a acestora.
15. Incaperi pentru odihna si/sau cazare
15.1. Lucratorii trebuie sa dispuna de incaperi pentru odihna si/sau cazare usor accesibile, atunci cand securitatea ori sanatatea lor o impun, in special datorita tipului activitatii, numarului mare de lucratori sau distantei fata de santier.
15.2. Incaperile pentru odihna si/sau cazare trebuie sa fie suficient de mari si prevazute cu un numar de mese si de scaune corespunzator numarului de lucratori.
15.3. Daca nu exista asemenea incaperi, alte facilitati trebuie sa fie puse la dispozitie personalului pentru ca acesta sa le poata folosi in timpul intreruperii lucrului.
15.4. Incaperile de cazare fixe care nu sunt folosite doar in cazuri exceptionale trebuie sa fie dotate cu echipamente sanitare in numar suficient, cu o sala de mese si cu o sala de destindere.
Acestea trebuie sa fie dotate cu paturi, dulapuri, mese si scaune, tinandu-se seama de numarul de lucratori. La atribuirea lor trebuie sa se tina seama de prezenta lucratorilor de ambele sexe.
15.5. In incaperile pentru odihna si/sau cazare trebuie sa se ia masuri corespunzatoare pentru protectia nefumatorilor impotriva disconfortului produs de fumul de tutun.
16. Femei gravide si mame care alapteaza
Femeile gravide si mamele care alapteaza trebuie sa aiba posibilitatea de a se odihni in pozitie culcata, in conditii corespunzatoare.
17. Lucratori cu dizabilitati
Locurile de munca trebuie sa fie amenajate tinandu-se seama, daca este cazul, de lucratorii cu dizabilitati.
Aceasta dispozitie se aplica in special usilor, cailor de comunicatie, scarilor, dusurilor, chiuvetelor, WC-urilor si posturilor de lucru folosite sau ocupate direct de catre lucratorii cu dizabilitati.
18. Dispozitii diverse
18.1. Intrarile si perimetrul santierului trebuie sa fie semnalizate astfel incat sa fie vizibile si identificabile in mod clar.
18.2. Lucratorii trebuie sa dispuna de apa potabila pe santier si, eventual, de alta bautura corespunzatoare si nealcoolica, in cantitati suficiente, atat in incaperile pe care le ocupa, cat si in vecinatatea posturilor de lucru.
18.3. Lucratorii trebuie sa dispuna de conditii pentru a lua masa in mod corespunzator si, daca este cazul, sa dispuna de facilitati pentru a-si pregati masa in conditii corespunzatoare.
PARTEA B
CERINTE MINIME specifice pentru posturile de lucru din santiere
Observatii preliminare
Atunci cand situatii particulare o cer, clasificarea cerintelor minime in doua sectiuni, asa cum sunt prezentate mai jos, nu trebuie sa fie considerata obligatorie.
SECTIUNEA 1 - Posturi de lucru din santiere, in interiorul incaperilor
1. Stabilitate si soliditate
Incaperile trebuie sa aiba o structura si o stabilitate corespunzatoare tipului de utilizare.
2. Usi de siguranta
Usile de siguranta trebuie sa se deschida catre exterior si nu trebuie sa fie incuiate, astfel incat sa poata fi deschise usor si imediat de catre orice persoana care are nevoie sa le utilizeze in caz de urgenta.
Este interzisa utilizarea usilor culisante si a usilor rotative ca usi de siguranta.
3. Ventilatie
Daca sunt folosite instalatii de aer conditionat sau de ventilatie mecanica, acestea trebuie sa functioneze astfel incat lucratorii sa nu fie expusi curentilor de aer.
Orice depunere sau impuritate care poate crea un risc imediat pentru sanatatea lucratorilor prin poluarea aerului respirat trebuie eliminata rapid.
4. Temperatura
4.1. Temperatura in incaperile de odihna, incaperile pentru personalul de serviciu permanent, incaperile sanitare, cantine si incaperile de prim ajutor trebuie sa corespunda destinatiei specifice acestor incaperi.
4.2. Ferestrele, luminatoarele si peretii de sticla trebuie sa permita evitarea luminii solare excesive, in functie de natura activitatii si destinatia incaperii.
5. Iluminatul natural si artificial
Locurile de munca trebuie, pe cat posibil, sa dispuna de lumina naturala suficienta si sa fie echipate cu dispozitive care sa permita un iluminat artificial adecvat, pentru a proteja securitatea si sanatatea lucratorilor.
6. Pardoselile, peretii si plafoanele incaperilor
6.1. Pardoselile incaperilor trebuie sa fie lipsite de proeminente, de gauri sau de planuri inclinate periculoase. Pardoselile trebuie sa fie fixe, stabile si nealunecoase.
6.2. Suprafetele pardoselilor, peretilor si plafoanelor incaperilor trebuie sa fie realizate astfel incat sa poata fi curatate si retencuite pentru a se obtine conditii de igiena corespunzatoare.
6.3. Peretii transparenti sau translucizi, in special peretii realizati integral din sticla, din incaperi ori din vecinatatea posturilor de lucru si a cailor de circulatie trebuie sa fie semnalizati clar. Acestia trebuie realizati din materiale securizate sau trebuie sa fie separati de posturile de lucru si de caile de circulatie astfel incat lucratorii sa nu poata intra in contact cu peretii si sa nu poata fi raniti prin spargerea acestora.
7. Ferestre si luminatoare
7.1. Ferestrele, luminatoarele si dispozitivele de ventilatie trebuie sa poata fi deschise, inchise, reglate si fixate in siguranta de catre lucratori.
Atunci cand acestea sunt deschise, trebuie pozitionate astfel incat sa nu prezinte un pericol pentru lucratori.
7.2. Ferestrele si luminatoarele trebuie prevazute, inca din faza de proiectare, cu sisteme de curatare sau trebuie sa dispuna de dispozitive care sa permita curatarea acestora fara riscuri pentru lucratorii care executa aceasta activitate ori pentru ceilalti lucratori prezenti.
8. Usi si porti
8.1. Pozitia, numarul, materialele din care sunt realizate, precum si dimensiunile usilor si portilor sunt determinate in functie de natura si destinatia incaperilor.
8.2. Usile transparente trebuie sa fie semnalizate la inaltimea vederii.
8.3. Usile si portile batante trebuie sa fie transparente sau sa fie prevazute cu panouri transparente.
8.4. Suprafetele transparente sau translucide ale usilor si portilor trebuie protejate impotriva spargerii atunci cand acestea nu sunt construite dintr-un material securizat si lucratorii pot fi raniti in cazul in care acestea se sparg.
9. Caile de circulatie
Traseele cailor de circulatie trebuie sa fie puse in evidenta, in masura in care utilizarea incaperilor si echipamentul din dotare necesita acest lucru, pentru asigurarea protectiei lucratorilor.
10. Masuri specifice pentru scari si trotuare rulante
Scarile si trotuarele rulante trebuie sa functioneze in conditii de siguranta si trebuie sa fie dotate cu dispozitivele de securitate necesare.
Acestea trebuie sa fie prevazute cu dispozitive de oprire de urgenta, accesibile si usor de identificat.
11. Dimensiunile si volumul de aer al incaperilor
Incaperile de lucru trebuie sa aiba o suprafata si o inaltime care sa permita lucratorilor sa isi desfasoare activitatea fara riscuri pentru securitatea, sanatatea sau confortul lor.
SECTIUNEA a 2-a - Posturi de lucru din santiere, in exteriorul incaperilor
1. Stabilitate si soliditate
1.1. Posturile de lucru mobile ori fixe, situate la inaltime sau in adancime, trebuie sa fie solide si stabile, tinandu-se seama de:
a) numarul de lucratori care le ocupa;
b) incarcaturile maxime care pot fi aduse si suportate, precum si de repartitia lor;
c) influentele externe la care pot fi supuse.
Daca suportul si celelalte componente ale posturilor de lucru nu au o stabilitate intrinseca, trebuie sa se asigure stabilitatea lor prin mijloace de fixare corespunzatoare si sigure, pentru a se evita orice deplasare intempestiva sau involuntara a ansamblului ori a partilor acestor posturi de lucru.
1.2. Verificare
Stabilitatea si soliditatea trebuie verificate in mod corespunzator si, in special, dupa orice modificare de inaltime sau adancime a postului de lucru.
2. Instalatii de distributie a energiei
2.1. Instalatiile de distributie a energiei care se afla pe santier, in special cele care sunt supuse influentelor externe, trebuie verificate periodic si intretinute corespunzator.
2.2. Instalatiile existente inainte de deschiderea santierului trebuie sa fie identificate, verificate si semnalizate in mod clar.
2.3. Daca exista linii electrice aeriene, de fiecare data cand este posibil acestea trebuie sa fie deviate in afara suprafetei santierului sau trebuie sa fie scoase de sub tensiune.
Daca acest lucru nu este posibil, trebuie prevazute bariere sau indicatoare de avertizare, pentru ca vehiculele sa fie tinute la distanta fata de instalatii.
In cazul in care vehiculele de santier trebuie sa treaca pe sub aceste linii, trebuie prevazute indicatoare de restrictie corespunzatoare si o protectie suspendata.
3. Influente atmosferice
Lucratorii trebuie sa fie protejati impotriva influentelor atmosferice care le pot afecta securitatea si sanatatea.
4. Caderi de obiecte
Lucratorii trebuie sa fie protejati impotriva caderilor de obiecte, de fiecare data cand aceasta este tehnic posibil, prin mijloace de protectie colectiva.
Materialele si echipamentele trebuie sa fie amplasate sau depozitate astfel incat sa se evite rasturnarea ori caderea lor.
In caz de necesitate, trebuie sa fie prevazute pasaje acoperite sau se va impiedica accesul in zonele periculoase.
5. Caderi de la inaltime
5.1. Caderile de la inaltime trebuie sa fie prevenite cu mijloace materiale, in special cu ajutorul balustradelor de protectie solide, suficient de inalte si avand cel putin o bordura, o mana curenta si protectie intermediara, sau cu un alt mijloc alternativ echivalent.
5.2. Lucrarile la inaltime nu pot fi efectuate, in principiu, decat cu ajutorul echipamentelor corespunzatoare sau cu ajutorul echipamentelor de protectie colectiva, cum sunt balustradele, platformele ori plasele de prindere.
In cazul in care, datorita naturii lucrarilor, nu se pot utiliza aceste echipamente, trebuie prevazute mijloace de acces corespunzatoare si trebuie utilizate centuri de siguranta sau alte mijloace sigure de ancorare.
6. Schele si scari
6.1. Toate schelele trebuie sa fie concepute, construite si intretinute astfel incat sa se evite prabusirea sau deplasarea lor accidentala.
6.2. Platformele de lucru, pasarelele si scarile schelelor trebuie sa fie construite, dimensionate, protejate si utilizate astfel incat persoanele sa nu cada sau sa fie expuse caderilor de obiecte.
6.3. Schelele trebuie controlate de catre o persoana competenta, astfel:
a) inainte de utilizarea lor;
b) la intervale periodice;
c) dupa orice modificare, perioada de neutilizare, expunere la intemperii sau cutremur de pamant ori in alte circumstante care le-ar fi putut afecta rezistenta sau stabilitatea.
6.4. Scarile trebuie sa aiba o rezistenta suficienta si sa fie corect intretinute.
Acestea trebuie sa fie corect utilizate, in locuri corespunzatoare si conform destinatiei lor.
6.5. Schelele mobile trebuie sa fie asigurate impotriva deplasarilor involuntare.
7. Instalatii de ridicat
7.1. Toate instalatiile de ridicat si accesoriile acestora, inclusiv elementele componente si elementele de fixare, de ancorare si de sprijin, trebuie sa fie:
a) bine proiectate si construite si sa aiba o rezistenta suficienta pentru utilizarea careia ii sunt destinate;
b) corect instalate si utilizate;
c) intretinute in stare buna de functionare;
d) verificate si supuse incercarilor si controalelor periodice, conform dispozitiilor legale in vigoare;
e) manevrate de catre lucratori calificati care au pregatirea corespunzatoare.
7.2. Toate instalatiile de ridicat si toate accesoriile de ridicare trebuie sa aiba marcata in mod vizibil valoarea sarcinii maxime.
7.3. Instalatiile de ridicat, precum si accesoriile lor nu pot fi utilizate in alte scopuri decat cele pentru care sunt destinate.
8. Vehicule si masini pentru excavatii si manipularea materialelor
8.1. Toate vehiculele si masinile pentru excavatii si manipularea materialelor trebuie sa fie:
a) bine concepute si construite, tinandu-se seama, in masura in care este posibil, de principiile ergonomice;
b) mentinute in stare buna de functionare;
c) utilizate in mod corect.
8.2. Conducatorii si operatorii vehiculelor si masinilor pentru excavatii si manipularea materialelor trebuie sa aiba pregatirea necesara.
8.3. Trebuie luate masuri preventive pentru a se evita caderea in excavatii sau in apa a vehiculelor si a masinilor pentru excavatii si manipularea materialelor.
8.4. Cand este necesar, masinile pentru excavatii si manipularea materialelor trebuie sa fie echipate cu elemente rezistente, concepute pentru a proteja conducatorul impotriva strivirii in cazul rasturnarii masinii si al caderii de obiecte.
9. Instalatii, masini, echipamente
9.1. Instalatiile, masinile si echipamentele, inclusiv uneltele de mana, cu sau fara motor, trebuie sa fie:
a) bine proiectate si construite, tinandu-se seama, in masura in care este posibil, de principiile ergonomice;
b) mentinute in stare buna de functionare;
c) folosite exclusiv pentru lucrarile pentru care au fost proiectate;
d) manevrate de catre lucratori avand pregatirea corespunzatoare.
9.2. Instalatiile si aparatele sub presiune trebuie sa fie verificate si supuse incercarilor si controlului periodic.
10. Excavatii, puturi, lucrari subterane, tuneluri, terasamente
10.1. In cazul excavatiilor, puturilor, lucrarilor subterane sau tunelurilor, trebuie luate masuri corespunzatoare:
a) pentru a preveni riscurile de ingropare prin surparea terenului, cu ajutorul unor sprijine, taluzari sau altor mijloace corespunzatoare;
b) pentru a preveni pericolele legate de caderea persoanelor, materialelor sau obiectelor, de iruperea apei;
c) pentru a asigura o ventilatie suficienta tuturor posturilor de lucru, astfel incat sa se realizeze o atmosfera respirabila care sa nu fie periculoasa sau nociva pentru sanatate;
d) pentru a permite lucratorilor de a se adaposti intr-un loc sigur, in caz de incendiu, irupere a apei sau cadere a materialelor.
10.2. Inainte de inceperea terasamentelor trebuie luate masuri pentru a reduce la minimum pericolele datorate cablurilor subterane si altor sisteme de distributie.
10.3. Trebuie prevazute cai sigure pentru a intra si iesi din zona de excavatii.
10.4. Gramezile de pamant, materialele si vehiculele in miscare trebuie tinute la o distanta suficienta fata de excavatii; eventual, se vor construi bariere corespunzatoare.
11. Lucrari de demolare
Cand demolarea unei cladiri sau a unei lucrari poate sa prezinte pericole:
a) se vor adopta masuri de prevenire, precum si metode si proceduri corespunzatoare;
b) lucrarile trebuie sa fie planificate si executate sub supravegherea unei persoane competente.
12. Constructii metalice sau din beton, cofraje si elemente prefabricate grele
12.1. Constructiile metalice sau din beton si elementele lor, cofrajele, elementele prefabricate sau suporturile temporare si schelele trebuie montate sau demontate numai sub supravegherea unei persoane competente.
12.2. Trebuie prevazute masuri de prevenire corespunzatoare pentru a proteja lucratorii impotriva pericolelor datorate nesigurantei si instabilitatii temporare a lucrarii.
12.3. Cofrajele, suporturile temporare si sprijinele trebuie sa fie proiectate si calculate, realizate si intretinute astfel incat sa poata suporta, fara risc, sarcinile la care sunt supuse.
13. Batardouri si chesoane
13.1. Toate batardourile si chesoanele trebuie sa fie:
a) bine construite, realizate din materiale corespunzatoare si solide, de o rezistenta suficienta;
b) prevazute cu echipament adecvat pentru ca lucratorii sa se poata adaposti in caz de iruperi de apa si de materiale.
13.2. Constructia, montarea, transformarea si demontarea unui batardou sau cheson trebuie sa se faca numai sub supravegherea unei persoane competente.
13.3. Toate batardourile si chesoanele trebuie sa fie controlate periodic de catre o persoana competenta.
Articole recomandate
- Stil de viata sanatos pentru sporirea fertilitatii
- Rutina zilnica sanatoasa pentru diabetici
- 13 gustari sanatoase pentru pauzele de la serviciu
- 8 pasi simpli de ingrijire a starii de sanatate pentru femeile de peste 40 d ...
- 5 retete rapide si sanatoase pentru sarbatori
- Reconstructia zambetului: fatetele dentare din portelan
- Postul negru - beneficii pentru sanatate
- Angorjarea sanilor
- 10 alimente indicate in prevenirea stresului!