Cauta afectiune/simptom/conditie medicala
Cere sfatul medicului
Cere sfatul
medicului

Proiect de Lege privind serviciile de ingrijire a copiilor pe timpul zilei

Publicat la data de: 15 Septembrie 2008

Capitolul I - Dispozitii generale

Sus

LEGE privind infiintarea, organizarea si functionarea serviciilor de ingrijire a Copiilor pe timpul zilei

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege:

ARTICOLUL 1

Prezenta lege reglementeaza infiintarea, organizarea si functionarea serviciilor de ingrijire pe timpul zilei, pentru toti copiii, pana la absolvirea clasei a 4-a primare si are ca obiectiv sustinerea parintilor in ingrijirea, cresterea si educatia copiilor, permitandu-le participarea pe piata muncii sau continuarea studiilor.

ARTICOLUL 2

Beneficiarii serviciilor de ingrijire pe timpul zilei sunt copiii cetatenilor romani cu domiciliul sau resedinta in Romania. De serviciile de ingrijire pe timpul zilei beneficiaza si copiii cetatenilor altor state sau ai apatrizilor care au domiciliul sau resedinta stabilite in Romania potrivit legii.

ARTICOLUL 3

(1) Serviciile de ingrijire a copilului pe timpul zilei sunt furnizate in conformitate cu urmatoarele principii:
a) respectarea si promovarea cu prioritate a interesului superior al copilului;
b) primordialitatea responsabilitatii parintilor in ceea ce priveste cresterea si asigurarea dezvoltarii copilului;
c) disponibilitatea si accesibilitatea serviciilor de ingrijire pe timpul zilei pentru toti copiii, pana la absolvirea clasei a 4-a primare;
d) egalitatea de sanse si nediscriminarea.

ARTICOLUL 4

Implementarea prezentei legi se bazeaza pe cooperarea dintre diferitele autoritati cu responsabilitati in sfera serviciilor pentru copii si familie. Autoritatile coopereaza cu alti furnizori de servicii autorizati/acreditati din sectorul public sau privat pentru sustinerea bunastarii copiilor si a familiilor in comunitate.

ARTICOLUL 5

(1) Serviciile de ingrijire a copilului pe timpul zilei sunt servicii in cadrul carora se desfasoara activitati de ingrijire si educatie timpurie pentru copii cu varsta cuprinsa intre 3 luni si 3 ani si activitati in afara orelor de gradinita sau de scoala, pana la absolvirea clasei a 4-a primare. Serviciile de ingrijire a copilului pe timpul zilei pot fi organizate in centre, la domiciliu, sau ca servicii deschise organizate la nivelul comunitatii.
(2) Ingrijirea si educatia timpurie inglobeaza activitati de ingrijire, crestere, educatie si invatare si se bazeaza pe interactiunea si participarea copiilor. Activitatea cheie este jocul in diferitele sale forme.
(3) Activitatile in afara orelor de gradinita sau de scoala includ activitati educative, recreative si de petrecere a timpului liber.

ARTICOLUL 6

Serviciile de ingrijire a copilului pe timpul zilei la domiciliu sunt servicii organizate la domiciliul persoanei acreditate sa ofere astfel de servicii sau la domiciliul copilului.

ARTICOLUL 7

Bona este persoana autorizata in conditiile prezentei legi, care desfasoara la domiciliul propriu activitati de ingrijire, crestere, educatie si invatare a copiilor.

ARTICOLUL 8

Baby-sitter-ul este persoana care acorda ingrijire la domiciliul copilului, in baza unui contract incheiat intre parinti, baby-sitter si o agentie de baby-sitting autorizata in conditiile prezentei legi.

ARTICOLUL 9

(1) Serviciile deschise organizate la nivelul comunitatii constau in activitati diverse pentru copii si familiile acestora, desfasurate pe langa centrele de ingrijire de zi, in centre multifunctionale sau in alte spatii publice destinate acestui scop si organizate sub titulatura de scoala parintilor.
(2) De prevederile prezentei legi beneficiaza atat parintii, cat si alti reprezentanti legali ai copilului desemnati conform legii.

Capitolul II - Serviciile de ingrijire a copilului pe timpul zilei

Sus

ARTICOLUL 10

(1) Serviciile de ingrijire a copilului pe timpul zilei se infiinteaza, organizeaza si functioneaza ca servicii de interes public, in sistem public sau privat.
(2) Serviciile de ingrijire a copilului pe timpul zilei in sistem public se infiinteaza prin hotararea Consiliului Local, in subordinea acestuia, ca unitati cu sau fara personalitate juridica.
(3) Serviciile de ingrijire a copilului pe timpul zilei in sistem privat se infiinteaza de catre persoane juridice sau persoane fizice autorizate.

ARTICOLUL 11

(1) Prezenta lege se aplica tuturor serviciilor de ingrijire a copilului pe timpul zilei, cu exceptia capitolului V Finantarea serviciilor de ingrijire a copilului pe timpul zilei, care se aplica doar serviciilor publice.
(2) Intelegerile private dintre parinti si o persoana fizica privind ingrijirea copiilor reprezinta optiunea parintilor si nu fac obiectul acestei legi.

ARTICOLUL 12

Serviciile de ingrijire a copilului pe timpul zilei indeplinesc urmatoarele functii:
a) acordarea de ingrijire si educatie timpurie pentru copiii cu varste cuprinse intre 3 luni si 3 ani;
b) desfasurarea de activitati in afara orelor de gradinita sau de scoala, pana la absolvirea clasei a 4-a primare;
c) desfasurarea de activitati de sprijin, consiliere si informare pentru parinti;
d) contribuie la identificarea timpurie a posibilelor nevoi speciale ale unui copil si a situatiilor familiale cu factor de risc;
e) functioneaza ca masura de prevenire a separarii copilului de parintii sai.

ARTICOLUL 13
(1) Serviciile de ingrijire a copilului pe timpul zilei organizate in centre se desfasoara in asezaminte special create in acest scop, denumite, dupa caz:
a) crese, pentru copiii cu varsta cuprinsa intre 3 luni si 3 ani;
b) centre de ingrijire de zi, pentru copiii mai mari de 3 ani, pana la absolvirea clasei a 4-a primare.
(2) In functie de nevoile identificate si de solicitari, autoritatile locale si furnizorii privati pot organiza centrele de ingrijire de zi si pentru copiii din invatamantul gimnazial.
(3) Cresele si centrele de ingrijire de zi pot fi organizate in incinte separate sau in aceeasi incinta, in cadrul unor complexe de servicii. Din punct de vedere educational, cresele si centrele de ingrijire de zi sunt organizate, pe cat posibil, astfel incat sa faciliteze contactele intre copii de varste diferite.

ARTICOLUL 14

Cresele si centrele de ingrijire de zi se organizeaza si isi desfasoara activitatea pe baza standardelor minime obligatorii elaborate de Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse, in colaborare cu Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului si Ministerul Sanatatii Publice.

ARTICOLUL 15

(1) Serviciile de ingrijire a copilului pe timpul zilei organizate la domiciliu bonei sunt servicii prestate pentru copii de toate varstele, pana la absolvirea clasei a 4-a primare.
(2) Bonele care isi desfasoara activitatea in sistemul public sunt angajate ale autoritatilor administratiei publice locale ale municipiilor, oraselor si comunelor.
(3) Persoanele juridice si persoanele fizice autorizate mentionate la ARTICOLUL 10(3) pot infiinta servicii de ingrijire a copilului pe timpul zilei la domiciliu cu aprobarea si sub indrumarea autoritatilor administratiei publice locale ale municipiilor, oraselor si comunelor.
(4) Bonele care isi desfasoara activitatea in sistemul public si privat beneficiaza de formare si asistenta de specialitate din partea angajatorului.
ARTICOLUL 16

Autoritatile administratiei publice locale ale municipiilor, oraselor si comunelor autorizeaza bonele si asigura monitorizarea si supravegherea activitatii bonelor care isi desfasoara activitatea in sistemul public si privat, pe baza standardelor minime obligatorii elaborate de Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse, in colaborare cu Ministerul Educatiei Cercetarii si Tineretului si cu Ministerul Sanatatii Publice.

ARTICOLUL 17

(1) Agentiile de baby-sitting se autorizeaza de agentiile judetene de ocupare a fortei de munca si se acrediteaza in conditiile legii referitoare la serviciile sociale.
(2) Agentiile de baby-sitting au sarcina de a recruta si forma baby-sitter-ii, de a le oferi consiliere si asistenta de specialitate si raspund de calitatea ingrijirii furnizate de acestia.
(3) Autoritatile administratiei publice locale ale municipiilor, oraselor si comunelor monitorizeaza activitatea agentiilor de baby-sitting de pe raza lor teritoriala. Monitorizarea se realizeaza in baza standardelor minime obligatorii privind pentru agentiile de baby-sitting elaborate de Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse, in colaborare cu Ministerul Educatiei Cercetarii si Tineretului si cu Ministerul Sanatatii Publice.

ARTICOLUL 18

(1) Serviciile deschise organizate la nivelul comunitatii se adreseaza familiilor cu copii din comunitate si viitorilor parinti si desfasoara activitati sub titulatura de „scoala parintilor”.
(2) Serviciile deschise organizate la nivelul comunitatii au in principal urmatoarele atributii:
a) facilitarea contactului intre copiii de aceeasi varsta din comunitate si intre parintii acestora;
b) petrecerea timpului liber in spatii special amenajate in centru sau in afara acestuia;
c) facilitarea de intalniri intre familii si organizarea de grupuri de suport;
d) consiliere familiala specializata;
e) desfasurarea unor activitati pentru bone si baby-sitteri si pentru copiii aflati in grija acestora;
f) desfasurarea unor servicii de recuperare pentru copiii cu nevoi speciale.
(3) Serviciile deschise organizate la nivelul comunitatii pot fi desfasurate pe langa crese, centre de ingrijire de zi, gradinite, scoli sau unitati sanitare, sau in cadrul unor centre multifunctionale, care inglobeaza mai multe din aceste servicii.

ARTICOLUL 19

Autoritatile administratiei publice locale ale municipiilor, oraselor si comunelor au obligatia de a asigura servicii de ingrijire a copilului pe timpul zilei pentru toti copiii din comunitate, in functie de nevoile identificate.

ARTICOLUL 20

La evaluarea nevoilor copiilor si ale familiilor cu privire la necesarul de servicii de ingrijire a copilului pe timpul zilei, autoritatile administratiei publice locale vor lua in considerare urmatoarele aspecte:
a) nevoia copilului de a beneficia de un loc intr-o forma de ingrijire pe parcursul zilei in timp ce parintii lucreaza, studiaza sau sunt in cautarea unui loc de munca;
b) nevoia de activitati in afara orelor de scoala sau gradinita;
c) nevoia copilului si a familiei de a beneficia de masuri de prevenire a situatiilor de risc sau a separarii;
d) nevoia copilului de asistenta speciala socio-emotionala, de dezvoltare, invatare sau alte nevoi speciale;
e) nevoia copilului de asistenta determinata de apartenenta la o minoritate etnica, lingvistica sau culturala.

ARTICOLUL 21

(1) Serviciile de ingrijire a copilului pe timpul zilei pot fi organizate de autoritatile administratiei publice locale ale municipiilor, oraselor si comunelor, autonom sau prin asociere cu alte autoritati ale administratiei publice locale.
(2) Pentru asigurarea de servicii de ingrijire a copilului pe timpul zilei pentru copiii din comunitate, autoritatile administratiei publice locale ale municipiilor, oraselor si comunelor pot achizitiona servicii de la furnizorii privati, in baza unui contract de achizitii in conditiile legii.

ARTICOLUL 22

(1) Inscrierea copiilor intr-un serviciu de ingrijire a copilului pe timpul zilei se realizeaza pe tot parcursul anului.
(2) Parintii depun cererea pentru inscrierea copilului intr-un serviciu public de ingrijire a copilului pe timpul zilei la compartimentul specializat al autoritatii administratiei publice locale, responsabil cu coordonarea serviciilor de ingrijire a copilului pe timpul zilei.
(3) In cazul in care nu exista locuri disponibile in serviciul de ingrijire a copilului pe timpul zilei pentru care s-a depus cererea, compartimentul specializat al autoritatii administratiei publice locale are obligatia de a propune parintilor inscrierea copilului intr-un alt serviciu de ingrijire a copilului pe timpul zilei corespunzator.
(4) In cazul in care inscrierea copilului in serviciul de ingrijire a copilului pe timpul zilei este prevazuta intr-un plan de servicii elaborat in baza ARTICOLUL 35 din Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, compartimentul specializat al autoritatii administratiei publice locale are obligatia de a asigura copilului un loc in cadrul unui serviciu de ingrijire a copilului pe timpul zilei.
(5) Cererea pentru inscrierea copilului intr-un serviciu privat de ingrijire a copilului pe timpul zilei se depune direct la furnizorul de servicii.

ARTICOLUL 23

(1) Serviciile de ingrijire a copilului pe timpul zilei sunt furnizate pe parcursul intregului an.
(2) Serviciile de ingrijire a copilului pe timpul zilei functioneaza in raport cu programul de lucru al parintilor si cu nevoile copilului. In medie, timpul petrecut de un copil in serviciul de ingrijire a copilului pe timpul zilei nu trebuie sa depaseasca 10 ore zilnic.
(3) Serviciile de ingrijire a copilului pe timpul zilei pot fi furnizate pe timpul noptii si la sfarsit de saptamana numai in cazuri bine intemeiate, legate de programul de lucru al parintilor.
(4) Este interzisa functionarea serviciilor de ingrijire a copilului pe timpul zilei cu program saptamanal.
(5) Parintii si serviciile de ingrijire a copilului pe timpul zilei trebuie sa planifice programul copilului in cadrul serviciilor. Planificarea se revizuieste lunar, in functie de programul de lucru al parintilor.
(6) Copiii care frecventeaza un serviciu de ingrijire a copilului pe timpul zilei beneficiaza de mesele necesare pe durata sederii.

ARTICOLUL 24

Serviciile deschise organizate la nivelul comunitatii au un program de lucru flexibil in functie de nevoile copiilor si familiilor din comunitate si de tipurile de activitati desfasurate.

ARTICOLUL 25

(1) Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse, in colaborare cu Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului si cu Ministerul Sanatatii Publice elaboreaza programa cadru la nivel national cu privire la activitatile desfasurate in serviciile de ingrijire a copilului pe timpul zilei.
(2) Programa cadru la nivel national stabileste liniile directoare pentru continutul si atributiile serviciilor de ingrijire a copilului pe timpul zilei organizate in centre. Programa cadru la nivel national va fi adaptata pentru a orienta de asemenea ingrijirea la domiciliu pe timpul zilei si serviciile deschise organizate la nivelul comunitatii.
(3) Programa cadru este evaluata periodic, cel putin o data la cinci ani.

ARTICOLUL 26

(1) Fisa individuala este un document intocmit pentru fiecare copil care frecventeaza serviciile de ingrijire a copilului pe timpul zilei. Documentul contine cel putin urmatoarele informatii:
a) timpul petrecut de copil in cadrul serviciului;
b) nevoile individuale ale copilului;
c) modalitatile de colaborare intre serviciu si parinti;
d) data (re)evaluarii fisei.
(2) In situatia prevazuta la ARTICOLUL 22 alin. (4), fisa individuala va fi comunicata responsabilului de caz care a intocmit planul de servicii.
(3) Fisa individuala este evaluata cel putin anual sau de cate ori este situatia copilului o impune.

ARTICOLUL 27

(1) Personalul serviciilor de ingrijire a copilului pe timpul zilei organizate in centre sau la domiciliu coopereaza cu familiile copiilor inscrisi, in vederea dezvoltarii unui parteneriat activ cu parintii si a cresterii calitatii serviciilor, astfel incat sa se respecte interesul superior al copilului.
(2) Parintilor le revine sarcina de a furniza orice informatii necesare cu privire la familie si la copil, inainte de luarea unei decizii cu privire la serviciile de ingrijire a copilului pe timpul zilei. De asemenea parintii au obligatia de a furniza toate informatiile cu privire la starea de sanatate a copilului sau la alte aspecte care privesc situatia familiei si pot influenta ingrijirea si educatia copilului.

Cap. III - Personalul din serviciile de ingrijire a copilului pe timpul zilei

Sus

ARTICOLUL 28

(1) Cresele si centrele de ingrijire de zi dispun de urmatorul personal:
a) director;
b) personal de educatie si ingrijire;
c) personal administrativ.
(2) Personalul de educatie si de ingrijire se compune din educatori puericultori si/sau, dupa caz, animatori socio-educativi.
(3) In functie de nevoile copiilor si ale familiilor, centrele pot dispune de personal specializat pentru copiii cu nevoi speciale (de exemplu logoped, psiholog, psihoterapeut) si consiliere familiala (de exemplu psiholog sau asistent social).
(4) Personalul specializat mentionat la alin. (3) poate fi angajat al centrului, al compartimentului specializat al autoritatii administratiei publice locale, sau isi poate desfasura activitatea in baza unui contract de prestari servicii.
(5) Directorul raspunde de functionarea generala a centrului conform legii, precum si de dezvoltarea continutului activitatilor si de activitatile desfasurate.
(6) Raportul dintre personalul de educatie si ingrijire din crese si numarul de copii este de un adult la sase copii. Marimea maxima a grupelor din crese este de 12 copii.

ARTICOLUL 29

(1) Raportul dintre personalul de educatie si ingrijire din centrele de ingrijire de zi si numarul de copii este de un adult la 12 copii. Marimea maxima a grupelor din centrele de ingrijire de zi este de 24 copii.
(2) Atunci cand grupele includ copii cu nevoi speciale, vor fi asigurate resurse umane specializate, prin angajarea de personal suplimentar, reducerea numarului de copii pe grupa, consilierea regulata a personalului sau alte masuri de sprijin. In cazul in care copilul dispune de un asistent personal, acesta poate lua parte la activitatile din centru alaturi de copil.

ARTICOLUL 30

(1) Poate fi bona persoana care indeplineste garantiile morale si conditiile materiale necesare pentru a oferi educatie si ingrijire in conditiile prezentei legi.
(2) Bona este raspunzatoare pentru activitatile de ingrijire si educatie oferite copiilor.
(3) O bona poate ingriji la domiciliul propriu cel mult patru copii cu varsta cuprinsa intre 3 luni si varsta de scolarizare, inclusiv propriii copii. La acestia se pot adauga cel mult doi copii scolari din clasele I-IV.

ARTICOLUL 31

(1) Serviciile deschise organizate la nivelul comunitatii dispun de personal calificat care lucreaza cu familiile si cu copiii, in functie de specificul activitatilor desfasurate.

ARTICOLUL 32

(1) Cerintele cu privire la calificarea personalului privesc personalul angajat dupa perioada de tranzitie de 5 ani de la intrarea in vigoare a prezentei legi. Personalul existent si cel angajat in interiorul perioadei de tranzitie beneficiaza de formare potrivit prevederilor ARTICOLUL 43.
(2) Directorul cresei sau al centrului de ingrijire de zi trebuie sa fie absolvent de invatamant superior in domeniul stiintelor educatiei, stiintelor sociale sau alt domeniu relevant pentru sfera serviciilor de ingrijire a copilului pe timpul zilei, si sa detina experienta suficienta si adecvata.
(3) Membrii personalului care lucreaza la fiecare grupa din cadrul cresei sau al centrului de ingrijire de zi sunt absolventi ai invatamantului liceal sau superior in domeniul pedagogic, respectiv stiintelor educatiei, in specializarea educatia si ingrijirea copilului.
ARTICOLUL 33

(1) Bonele trebuie sa urmeze cursuri de formare profesionala organizate de angajator.
(2) Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse in colaborare cu Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului si Ministerul Sanatatii Publice va elabora un plan privind formarea profesionala a bonelor.

Capitolul III - Personalul din serviciile de ingrijire a copilului pe timpul zilei

Sus

ARTICOLUL 28

(1) Cresele si centrele de ingrijire de zi dispun de urmatorul personal:
a) director;
b) personal de educatie si ingrijire;
c) personal administrativ.
(2) Personalul de educatie si de ingrijire se compune din educatori puericultori si/sau, dupa caz, animatori socio-educativi.
(3) In functie de nevoile copiilor si ale familiilor, centrele pot dispune de personal specializat pentru copiii cu nevoi speciale (de exemplu logoped, psiholog, psihoterapeut) si consiliere familiala (de exemplu psiholog sau asistent social).
(4) Personalul specializat mentionat la alin. (3) poate fi angajat al centrului, al compartimentului specializat al autoritatii administratiei publice locale, sau isi poate desfasura activitatea in baza unui contract de prestari servicii.
(5) Directorul raspunde de functionarea generala a centrului conform legii, precum si de dezvoltarea continutului activitatilor si de activitatile desfasurate.
(6) Raportul dintre personalul de educatie si ingrijire din crese si numarul de copii este de un adult la sase copii. Marimea maxima a grupelor din crese este de 12 copii.

ARTICOLUL 29

(1) Raportul dintre personalul de educatie si ingrijire din centrele de ingrijire de zi si numarul de copii este de un adult la 12 copii. Marimea maxima a grupelor din centrele de ingrijire de zi este de 24 copii.
(2) Atunci cand grupele includ copii cu nevoi speciale, vor fi asigurate resurse umane specializate, prin angajarea de personal suplimentar, reducerea numarului de copii pe grupa, consilierea regulata a personalului sau alte masuri de sprijin. In cazul in care copilul dispune de un asistent personal, acesta poate lua parte la activitatile din centru alaturi de copil.

ARTICOLUL 30

(1) Poate fi bona persoana care indeplineste garantiile morale si conditiile materiale necesare pentru a oferi educatie si ingrijire in conditiile prezentei legi.
(2) Bona este raspunzatoare pentru activitatile de ingrijire si educatie oferite copiilor.
(3) O bona poate ingriji la domiciliul propriu cel mult patru copii cu varsta cuprinsa intre 3 luni si varsta de scolarizare, inclusiv propriii copii. La acestia se pot adauga cel mult doi copii scolari din clasele I-IV.

ARTICOLUL 31

(1) Serviciile deschise organizate la nivelul comunitatii dispun de personal calificat care lucreaza cu familiile si cu copiii, in functie de specificul activitatilor desfasurate.

ARTICOLUL 32

(1) Cerintele cu privire la calificarea personalului privesc personalul angajat dupa perioada de tranzitie de 5 ani de la intrarea in vigoare a prezentei legi. Personalul existent si cel angajat in interiorul perioadei de tranzitie beneficiaza de formare potrivit prevederilor ARTICOLUL 43.
(2) Directorul cresei sau al centrului de ingrijire de zi trebuie sa fie absolvent de invatamant superior in domeniul stiintelor educatiei, stiintelor sociale sau alt domeniu relevant pentru sfera serviciilor de ingrijire a copilului pe timpul zilei, si sa detina experienta suficienta si adecvata.
(3) Membrii personalului care lucreaza la fiecare grupa din cadrul cresei sau al centrului de ingrijire de zi sunt absolventi ai invatamantului liceal sau superior in domeniul pedagogic, respectiv stiintelor educatiei, in specializarea educatia si ingrijirea copilului.
ARTICOLUL 33

(1) Bonele trebuie sa urmeze cursuri de formare profesionala organizate de angajator.
(2) Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse in colaborare cu Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului si Ministerul Sanatatii Publice va elabora un plan privind formarea profesionala a bonelor.

Capitolul IV - Administrarea serviciilor de ingrijire a copilului pe timpul zilei

Sus

ARTICOLUL 34

(1) Autoritatea administratiei publice centrale responsabila cu coordonarea metodologica a serviciilor de ingrijire a copilului pe timpul zilei la nivel national este Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse, prin Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului.
(2) Pentru a realiza o coordonare efectiva si eficienta a serviciilor de ingrijire a copilului pe timpul zilei, precum si corelarea cu politicile in domeniul educatiei si ingrijirii sanatatii, Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse colaboreaza cu Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului si Ministerul Sanatatii Publice.
(3) Verificarea indeplinirii standardelor minime obligatorii de catre serviciile de ingrijire a copilului pe timpul zilei se realizeaza de Inspectia Sociala. Inspectia Sociala realizeaza vizite periodice si inainteaza Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse rapoarte de evaluare.

ARTICOLUL 35

(1) Autoritatile administratiei publice judetene coordoneaza activitatea desfasurata de autoritatile administratiei publice ale municipiilor, oraselor si comunelor din judetul respectiv in domeniul serviciilor de ingrijire a copilului pe timpul zilei, prin directiile generale de asistenta sociala si protectia copilului.
(2) La nivelul autoritatilor administratiei publice ale municipiilor, oraselor, comunelor se infiinteaza un compartiment specializat pentru administrarea si coordonarea serviciilor de ingrijire a copilului pe timpul zilei. Compartimentul are ca obiectiv asigurarea organizarii si functionarii optime a serviciilor de ingrijire a copilului pe timpul zilei, precum si cresterea calitatii acestora.
(3) Prin exceptie, in cazul comunelor, atributiile privind administrarea si coordonarea serviciilor de ingrijire a copilului pe timpul zilei pot fi indeplinite de persoane special desemnate, cu responsabilitati in acest domeniu.
(4) In sectoarele Municipiului Bucuresti, compartimentele specializate pentru administrarea si coordonarea serviciilor de ingrijire a copilului pe timpul zilei se infiinteaza in structura directiilor generale de asistenta sociala si protectia copilului.

ARTICOLUL 36

(1) Compartimentul specializat pentru administrarea si coordonarea serviciilor de ingrijire a copilului pe timpul zilei, sau, dupa caz, persoana responsabila, indeplinesc atributiile privind planificarea, organizarea si dezvoltarea generala a serviciilor de ingrijire a copilului pe timpul zilei, recrutarea personalului si monitorizarea si supravegherea calitatii serviciilor de ingrijire a copilului pe timpul zilei aflate in raza lor teritoriala.
(2) In cadrul compartimentului specializat pentru administrarea si coordonarea serviciilor de ingrijire a copilului pe timpul zilei sunt angajati coordonatori pentru fiecare tip de serviciu de ingrijire a copilului pe timpul zilei furnizat in comunitatea respectiva. Fiecare coordonator trebuie sa fie absolvent de invatamant superior in domeniul stiintelor educatiei, stiintelor sociale sau alt domeniu relevant pentru sfera serviciilor de ingrijire a copilului pe timpul zilei.
(3) Coordonatorul serviciilor de ingrijire a copilului pe timpul zilei organizate in centre raspunde de indeplinirea atributiilor compartimentului specializat pentru administrarea si coordonarea serviciilor de ingrijire a copilului pe timpul zilei in domeniul ingrijirii furnizate copiilor in centre.
(4) Coordonatorii serviciilor de ingrijire a copilului pe timpul zilei organizate la domiciliu raspund de indeplinirea atributiilor compartimentului specializat pentru administrarea si coordonarea serviciilor de ingrijire a copilului pe timpul zilei in domeniul ingrijirii copiilor la domiciliu.
(5) Fiecare coordonator al serviciilor de ingrijire a copilului pe timpul zilei organizate la domiciliu va supraveghea un numar maxim de 20 de bone. Daca intr-o comunitate numarul bonelor este mai mic de 10, activitatea de coordonare poate fi exercitata de un alt coordonator din cadrul compartimentului specializat pentru administrarea si coordonarea serviciilor de ingrijire a copilului pe timpul zilei.
(6) Pentru functionarea serviciilor deschise organizate la nivelul comunitatii, la nivelul compartimentului specializat pentru administrarea si coordonarea serviciilor de ingrijire a copilului pe timpul zilei exista un coordonator al serviciilor deschise . In functie de numarul si complexitatea activitatilor desfasurate in cadrul serviciilor deschise, activitatea de coordonare poate fi preluata de un alt coordonator din cadrul compartimentului specializat pentru administrarea si coordonarea serviciilor de ingrijire a copilului pe timpul zilei.

ARTICOLUL 37

(1) Comisia judeteana de acreditare a furnizorilor de servicii sociale acrediteaza furnizorii privati de servicii de ingrijire a copilului pe timpul zilei si agentiile de baby-sitting, in conditiile legii referitoare la serviciile sociale.
(2) Autoritatile administratiei publice locale, prin compartimentul specializat pentru administrarea si coordonarea serviciilor de ingrijire a copilului pe timpul zilei, monitorizeaza si controleaza activitatea furnizorilor privati de servicii de ingrijire a copilului pe timpul zilei si a agentiilor de baby-sitting.

Capitolul V - Finantarea serviciilor de ingrijire a copilului pe timpul zilei

Sus

ARTICOLUL 38

(1) Serviciile de ingrijire a copilului pe timpul zilei vor fi finantate din urmatoarele surse:
a) bugetul local al municipiilor, oraselor si comunelor;
b) bugetul de stat;
c) contributii lunare ale parintilor;
d) donatii, sponsorizari sau alte surse legal constituite.
(2) Consiliul local evalueaza nevoile comunitatii si cuprinde in buget resursele financiare legate de organizarea si functionarea serviciilor de ingrijire a copilului pe timpul zilei. Nivelul contributiei consiliului local la finantarea serviciilor de ingrijire a copilului pe timpul zilei este de cel putin 40% din costurile acestora.
(3) Nivelul contributiei bugetului de stat pentru acoperirea cheltuielile consiliilor locale cu serviciile de ingrijire a copilului pe timpul zilei este de cel mult 50% din costurile acestora. Contributia bugetului de stat se asigura prin transferul, de la bugetul de stat catre bugetele locale, a sumelor prevazute cu aceasta destinatie in bugetul Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse si este utilizata pentru plata personalului de educatie si ingrijire din cadrul serviciilor de ingrijire a copilului pe timpul zilei, inclusiv a directorului.
(4) Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse poate oferi finantare autoritatilor administratiei publice locale prin programe de interes national, din fondurile repartizate de la bugetul de stat special in acest scop, din fonduri externe rambursabile sau nerambursabile, conform prevederilor legale.

ARTICOLUL 39

(1) Parintii sunt obligati la plata unei contributii lunare, daca nu se stipuleaza nici o exceptie de la obligatia de plata. Valoarea contributiei depinde de numarul de copii dintr-o familie si de venitul sau de alte conditii financiare ale parintilor.
(2) Contributia lunara poate fi achitata si prin tichete de cresa, potrivit legii.
(3) Nivelul contributiei parintilor pentru un copil care frecventeaza un serviciu de ingrijire a copilului pe timpul zilei este de maxim 15% din costul acestuia.
(4) Nivelul contributiei stabilite pentru copiii supusi riscului de separare de parinti se poate reduce cu pana la 100%.
(5) Modul de calcul si reducerile la plata contributiei parintilor se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.

Capitolul VI - Sanctiuni

Sus

ARTICOLUL 40

(1) Functionarea unui serviciu privat de ingrijire a copilului pe timpul zilei fara acreditarea prevazuta la ARTICOLUL 37 (1) este considerata contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 la 30.000 RON.
(2) Orice activitate care incalca codul penal va fi sanctionata in conformitate cu acesta.

ARTICOLUL 41

Incalcarea prevederilor ARTICOLUL 23 este considerata contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 500 la 2.000 RON.

Capitolul VII - Dispozitii tranzitorii si finale

Sus

ARTICOLUL 42

(1) Centrele de zi care au ca scop prevenirea situatiilor care pun in pericol securitatea si dezvoltarea copilului, precum si cresele, sunt transferate in coordonarea compartimentului specializat pentru administrarea si coordonarea serviciilor de ingrijire a copilului pe timpul zilei si se reorganizeaza in termen de 6 luni de la publicarea prezentei legi in Monitorul Oficial.
Autoritatile administratiei publice ale municipiilor, oraselor, comunelor vor asigura continuitatea serviciilor furnizate copiilor care frecventeaza centrele de zi in baza unui plan de servicii.
(2) In termen de un an de la publicarea prezentei legi in Monitorul Oficial inceteaza functionarea programului saptamanal din cadrul creselor si gradinitelor. Pentru fiecare copil se va identifica solutia cea mai adecvata de ingrijire in conditiile prezentei legi.

ARTICOLUL 43

Personalul care lucreaza cu copiii in crese si in centre de ingrijire de zi din sistemul public va beneficia de formare gratuita organizata de autoritatile administratiei publice locale conform unui program national. De aceste cursuri de formare beneficiaza si noii angajati inainte de a incepe sa lucreze in centre sau imediat dupa angajare. Programul, inclusiv programa cadru si toate materialele necesare, vor fi elaborate de Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse in colaborare cu Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului si Ministerul Sanatatii Publice.

ARTICOLUL 44

(1) Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse, in colaborare cu Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului si cu Ministerul Sanatatii Publice, va elabora standardele minime obligatorii privind cresele si centrele de ingrijire de zi (ARTICOLUL 14), serviciile de ingrijire a copilului pe timpul zilei organizate la domiciliu (ARTICOLUL 16) si agentiile autorizate de baby-sitting (ARTICOLUL 17) in termen de 6 luni de la publicarea legii in Monitorul Oficial.
(2) Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse, in colaborare cu Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului si Ministerul Sanatatii Publice, va elabora programa cadru la nivel national privind activitatile de educatie si ingrijire furnizate de serviciile de ingrijire a copilului pe timpul zilei (ARTICOLUL 25) si vor organiza programul de formare pentru calificarea personalului in perioada de tranzitie (ARTICOLUL 43), precum si un plan privind formarea profesionala a bonelor (ARTICOLUL 33).
(3) Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse va elabora normele metodologice pentru aplicarea legii in termen de 90 de zile de la publicarea legii in Monitorul Oficial.

ARTICOLUL 45

Dupa publicarea in Monitorul Oficial a prezentei legi, autoritatile administratiei publice locale evalueaza nevoia si stabilesc tipul/tipurile de servicii de ingrijire a copilului pe timpul zilei necesare in comunitate si cuprind in bugetele locale sumele necesare organizarii si furnizarii acestora incepand cu anul 2009.

ARTICOLUL 46

(1) Prezenta lege intra in vigoare la 1 ianuarie 2009.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea nr. 263/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea creselor, precum si orice alte prevederi contrare.



Salveaza articolul pentru mai tarziu
Poti accesa articolul oricand, de pe orice dispozitiv, din contul tau sfatulmedicului.ro sau din aplicatia de mobil SfatulMedicului (iOS, Android)
Sterge articolul
Elimina articolul din lista celor salvate