Piata farmaceutica romaneasca se va maturiza cand ritmul de crestere va fi sub 5%
Stire medicala
Piata farmaceutica din Romania se va maturiza atunci cand ritmul de crestere va fi sub 5%, asemanator celui din statele vestice ale Europei, a declarat directorul general al Zentiva, Dragos Damian.
“Piata farmaceutica romaneasca este una dintre cele mai vibrante din Europa Centrala si de Est. Pana in 2007 ritmul de crestere a fost de 20-25% anual, in timp ce in Vestul Europei ritmul anual este de 2-3%. Circula anumite teorii conform carora piata romaneasca ar fi atins maturitatea, insa pentru aceasta procentul de crestere trebuie sa fie sub 5%”, a explicat Dragos Damian.
Potrivit acestuia, printre factorii care au influentat cresterea spectaculoasa in ultimii ani se numara: alocarea unui buget mai mare domeniului sanatatii, cresterea gradului de accesibilitate a populatiei la serviciile medicale, majorarea puterii de cumparare si cresterea gradului de educatie si automedicatie.
“In ultimii cinci ani, 30 de produse farmaceutice au fost trecute de la prescrierea cu reteta la cea fara reteta. De asemenea, au fost alocati mai multi bani pentru anumite boli cronice, si atunci cresterea in ceea ce priveste medicamentele originale a fost mai mare decat cea a genericelor. Totusi, un sistem de viata sanatos nu se poate baza numai pe cele originale (care sunt mai scumpe n.r.). Trebuie sa se gaseasca metode de crestere a consumului de generice. in Germania, de exemplu, medicii de familie primesc incentive-uri (stimulente, n.r.) daca la sfarsitul lunii arata ca au recomandat medicamente generice ieftine”, a afirmat Dragos Damian.
Pe de alta parte, directorul general al Zentiva a declarat ca o mare parte din populatia din mediul rural are un acces restrans la serviciile medicale si la medicamentele patentate.
Potrivit reprezentantului Zentiva, una dintre problemele grave cu care se confrunta sistemul medical romanesc este lipsa fortei de munca.
“Consider ca exista o criza a fortei de munca, iar domeniul farma are cea mai mare nevoie de personal calificat. Ma ingrijoreaza sa vad emigrarea medicilor si farmacistilor din ultima perioada. Cred ca zona de farma va incepe sa se axeze pe angajati cu alte tipuri de pregatire de baza. Asta va insemna spulberarea unui mit. Pana la urma angajatul trebuie sa fie in stare sa aduca aproape de client/pacient serviciile si produsele”, a explicat Dragos Damian.
Referitor la prescrierea medicamentelor in functie de denumirea comerciala, directorul general al Zentiva considera ca nimeni nu va avea de suferit si ca procesul ar fi trebuit sa fie mai bine explicat. “Totul este o furtuna intr-un pahar cu apa. Aceste schimbari radicale nu au fost pregatite si bine explicate. Pacientii, producatorii, farmacistii sau doctorii nu vor avea de suferit, faptul ca in 2007 piata genericelor a scazut este cea mai buna dovada. in Uniunea Europeana, in 22 de state, este permisa prescrierea pe brand si substituirea”, a mai precizat reprezentantul companiei.
In ceea ce priveste planurile de viitor al Zentiva, Dragos Damian a declarat ca in urmatoarele 18 luni vor fi lansate 16 produse noi, atat din zona cu prescriere cat si din cea fara. Ariile terapeutice corespunzatoare vor fi sistemul nervos central, osteoporoza sau cardio-vascular.
“Zentiva este o companie care a crescut prin achizitii si apoi s-a consolidat. Asta incercam sa facem. Un punct al strategiei de cosolidare este aducerea brandurilor consacrate mai aproape de utilizator”, a spus directorul general al Zentiva, Dragos Damian.
Compania ceha Zentiva este prezenta in Romania, unde detine pachetul majoritar al fostei companii Sicomed. Tranzactia a avut loc in toamna anului 2005.
Zentiva Romania a obtinut in primele trei luni ale acestui an un profit net de 5,74 milioane lei (1,55 milioane euro), in crestere cu 37,12% fata de cel din perioada similara a anului trecut, pe fondul diminuarii veniturilor in primul trimestru cu 31,92%, potrivit unui comunicat din 15 mai al companiei.
Zentiva N.V. este o companie farmaceutica internationala care detine pozitii de lider in Cehia, Slovacia, Romania si Turcia si inregistreaza rate de crestere rapida in Polonia, Rusia, Bulgaria, Ucraina si Statele Baltice. Portofoliul de produse al companiei acopera o gama larga de arii terapeutice, insa se concentreaza asupra bolilor cardiovasculare, afectiunilor inflamatorii, durerii, infectiilor si bolilor sistemului nervos central, precum si asupra bolilor gastrointestinale si urologice.
Grupul Zentiva are peste 6.000 de angajati si detine unitati de productie in Cehia, Slovacia, Romania si Turcia. Zentiva este cotata la Bursele de Valori din Praga si Londra.
Articole recomandate
- Calusarea sau repararea osoasa: indicatii, riscuri, recuperare
- Dependenta de cumparaturi si tulburarile de mall - provocari ale societatii ...
- Stam in casa si facem miscare pentru mentinerea sanatatii
- Ce sunt si cum se manifesta tulburarile de ritm cardiac la adulti versus copii
- Cresterea si dezvoltarea copilului. Cand este cazul sa ne ingrijoram?
- Tulburarile de crestere - cum le identifici si cand te adresezi medicului
- Menstruatie: cand semnaleaza o problema de sanatate?
- Hipotrofia staturo-ponderala
- Legatura dintre spiritualitate si medicina