Intoarcerea la scoala sau la gradinita in pandemie - sfaturi pentru familie si pentru copii
Dr. Cora Balaban-Popa
Medic specialist neonatolog
Clinica: Spitalul Municipal Campina
Cum se poate raspandi COVID-19 in mediul scolar?
SusCOVID-19 se poate raspandi in orice spatiu, inchis sau deschis, unde exista contact direct cu persoane infectate. Cea mai frecventa cale de infectare e prin intermediul aerului.
Picaturile de lichid infectat cu virus se pot transmite in principal prin caile respiratorii, prin particule de saliva din tuse, stranut, vorbit sau cantat, ajungand astfel de la persoana infectata la gura, nasul sau ochii persoanelor din apropiere.
Este posibila transmisia si prin aerosoli particule de lichid mai mici, cu dimensiuni de cateva zeci de mirconi, care plutesc in aer, mai ales in spatiile inchise prost ventilate, agomerate, cum ar fi sala de clasa.
De aceea, unele recomandari propun distanta preventiva de 2 metri in loc de unul. De asemenea, oamenii se pot infecta si prin contact indirect, atingerea cu mana a unor suprafete infectate si apoi atingerea cu aceeasi mana a nasului, gurii sau ochilor.
Din aceasta cauza, transmiterea virusului este mult mai frecventa in spatii inchise decat afara si este bine sa aplicam anumite masuri de prevedere, cum ar fi aerisirea periodica a salii de clasa. Trebuie sa trecem peste teama de a aerisi salile de clasa, deoarece aceasta masura de prevedere este in mod cert benefica.
Profesorii si alti adulti au risc sporit de imbolnavire fata de copii, care se imbolnavesc mai rar si fac rar forme grave ale bolii. Uneori, virsusul poate fi transmis de adultii care insotesc copiii in drumul spre scoala.
Cuprins articol
Cum ne protejam in salile de clasa?
SusPurtarea mastii este principala metoda de prevenire a raspandirii virusului. Profesorii, avand risc mai mare de imbolnavire, pot inlocui mastile cu viziere.
Aerisirea salii de clasa e alta metoda de diminuare a riscului de imbolnavire.
Pastrarea distantei intre participantii la procesul de instruire in scoli este imperios recomandata.
Spalarea frecventa a mainilor si dezinfectarea nu trebuie niciodata omise.
Dupa cum precizeaza documente publicate de Ministerul Sanatatii, dar si declaratiile Guvernului sau presedintelui, exista 3 moduri de inceperea noului an scolar, in functie de incidenta cazurilor de infectare cu SARS-CoV-2 in localitatea in care se afla scoala.
Scenariul 1: Participarea zilnica a tuturor prescolarilor si elevilor in unitatile de invatamant, cu respectarea si aplicarea tuturor normelor de protectie.
Scenariul 2: Participarea zilnica a tuturor prescolarilor si elevilor din invatamantul primar, a elevilor din clasele a VIII-a si a XII-a, cu respectarea si aplicarea tuturor normelor de protectie si revenirea partiala (prin rotatie de 1-2 saptamani) a elevilor din celelalte clase de gimnaziu si liceu, cu respectarea si aplicarea tuturor normelor de protectie.
Scenariul 3:Participarea tuturor prescolarilor si elevilor la activitati/lectii online
Ghid cu masuri sanitare de protectie
SusGhidurile privind masurile sanitare si de protectie pentru fiecare nivel educational cuprind:
• intrarea esalonata la cursuri, pe mai multe usi de acces si la intervale orare stabilite in functie de tipul cladirii si zona in care se afla.
• traseele din interiorul unitatii de invatamant trebuie sa includa pastrarea unei distante de un metru intre copii/elevi.
• purtarea mastii de protectie e obligatorie atat pentru elevi cat si pentru profesori. In fiecare zi trebuie sa se faca periodic dezinfectarea salilor de clasa si a materialelor didactice.
• clasele trebuie aerisite si spalarea mainilor trebuie sa se faca frecvent.
• daca distanta de minim un metru intre elevi nu poate fi asigurata, atunci trebuie utilizate separatoare din plexiglas.
• in afara triajului elevilor de la domiciliu, la inceperea orelor se poate face la scoala evaluarea starii de sanatate a elevilor.
Daca apar cazuri de imbolnavire in randul cadrelor didactice, ele au datoria sa le raporteze conducerii unitatii de invatamant, care va informa DSP sau DSPMB despre acest lucru.
Dezinfectia sau spalarea mainilor
SusToti elevii si personalul didactic si nedidactic trebuie sa se spele sau sa se dezinfecteze pe maini. In acest sens trebuie respectate anumite reguli.
Spalarea pe maini cu apa si sapun timp de cel putin 20 de secunde se va face dupa intrarea in scoala si inainte de intrarea in clase, inainte de pauzele de masa, dupa utilizarea toaletei, dupa tuse sau stranut, atunci cand mainile sunt murdare.
Daca mainile nu sunt vizibil murdare se va utiliza antisepticul pe baza de alcool pentru igienizarea mainilor.
Spalarea pe maini trebuie sa se efectueze cat mai des posibil, preferabil dupa un interval de cel mult 2 ore. Dezinfectarea mainilor cu antiseptic avizat pe baza de alcool se va face inainte de fiecare intrare in clasa. In scopul aplicarii acestor masuri de protectie, e necesar sa fie disponibile dispensere cu antiseptic pe baza de alcool in interiorul incaperilor, in apropierea usilor. In toalete vor exista un numar suficient de dispensere cu sapun lichid si prosoape de hartie pentru uscarea mainilor.
Aspecte psihologice ale intoarcerii la scoala in timpul pandemiei actuale
SusFata in fata cu dificultatile si riscurile impuse de aceasta noua epidemie, care a atins dimensiunile unei pandemii (afecteaza peste 210 tari sau teritorii) oamenii au trebuit sa dezvolte noi strategii psihologice de autoaparare in conditii de stres prelungit, au inteles ca sanatatea tuturor depinde de sanatatea fiecarui membru al comunitatii, dar zilnic sunt pusi in fata altor probleme si ingrijorari.
Apropierea noului an scolar aduce cu sine, in conditiile in care inca suntem in plina desfasurare a pandemiei, noi evenimente stresante, intrebari si indoieli.
Fiecare copil trebuie sa aiba posibilitatea sa ramana activ fizic si intelectual, sa aiba relatii sociale sanatoase si sa nu sufere consecinte neplacute in urma aglomeratiei si stresului adiacent inceperii noului an scolar. Parintii au si ei partea lor de contributie pentru crearea si mentinerea unui mediu scolar sanatos.
Inceputul anului scolar inseamna de obcei triaj epidemiologic, prin care cadrele medicale verifica starea de sanatate a elevilor si iau masurile profilactice si terapeutice necesare.
Copiii trebuie protejati impotriva celorlalte boli care pot fi prevenite prin vaccinare, chiar in conditiile epidemiei actuale. Asadar expertii considera ca vaccinarea de rutina a copiilor trebuie continuata fara teama. Administrarea vaccinurilor antigripale e de asemenea binevenita, chiar daca nu actioneaza impotriva virusului SARS-CoV-2.
Cea mai buna metoda de prevenire a bolilor infectioase este obisnuirea copiilor de a se spala pe maini cat mai des, bine si indelungat. Copiii mici pot fi invatati acest lucru si prin jocuri sau cantecele.
Parintii pot sa isi ajute copiii mai mici sa poarte mereu si fara dificultate masca de protectie prin mai multe metode. De pilda, i se lasa copilului posibilitatea sa aleaga dintre diferite modele de masti adaptate pentru copii, aflate in comert. Se pot exersa impreuna cu copilul plimbari mai lungi si respiratie profunda prin masca.
In cazul in care copilul se teme sa poarte masca, parintii pot discuta cu el pentru a afla motivele temerilor sale sau neplacerii de a purta masca. Copilul poate fi invatat sa nu se sperie daca poarta masca si sa incerce sa isi controleze respiratia prin ascultarea muzicii sau prin cantat.
Copilul trebuie sa fie incurajat sa continue sa socializeze cu prietenii si colegii, mentinand distanta sociala impusa. Indiferent daca scoala va reincepe normal sau online, e important sa participam activ la sustinerea celor implicati in asigurarea unui mediu educational sanatos si fara riscuri.
Bibliografie:
http://www.ms.ro/wp-content/uploads/2020/06/Recomand%C4%83ri-pentru-m%C4%83surile-de-protec%C8%9Bie-care-trebuie-aplicate-pentru-reluarea-activit%C4%83%C8%9Bilor-%C3%AE.pdf
Ordinul comun MS i MEC pentru aprobarea msurilor de organizare a activitii in cadrul unitilor/ instituiilor de invmant in condiii de siguran epidemiologic pentru prevenirea imbolnvirilor cu virusul SARS-CoV-2.
https://www.reginamaria.ro/articole-medicale/covid-19-si-redeschiderea-scolilor-cum-pregatim-copiii-pentru-scoala
Ai o propunere de completare sau neclarități?
In cazul in care articolul nu a acoperit in totalitate un anumit aspect care va intereseaza, va incurajam sa ne trimiteti sugestii pentru completare. Astfel, ne veti ajuta sa completam si sa imbunatatim continutul pentru toti cititorii.
Medici specialisti Pediatrie
- Medic Primar Pediatru Liliana Cretu - Spitalul clinic de urgenta pentru copii dr. VICTOR GOMOIU
- Medic Primar Pediatru Andrei Zamfirescu - Spitalul clinic de urgenta pentru copii dr. VICTOR GOMOIU
- Medic Primar Pediatrie Simona Mosescu - Spitalul clinic de urgenta pentru copii GRIGORE ALEXANDRESCU
- Medic Primar Pediatru Daniela Pacurar - Spitalul clinic de urgenta pentru copii GRIGORE ALEXANDRESCU
- Medic Specialist Pediatru Gabriela Otel - Sectia de pneumoftiziologie copii IX (Institutul MARIUS NASTA)
Articole recomandate
- Efectele secundare ale vaccinului Covid-19 la copii si adolescenti
- Tipuri de pneumonie: simptome, cauze, tratament
- Copilul tau are COVID-19? Vezi acum care sunt simptomele!
- Impactul pandemiei COVID-19 asupra sanatatii mintale
- Cum afecteaza COVID-19 copiii?
- Pneumonia - tipuri si metode de tratament
- Ipohondria (anxietatea de sanatate) si pandemia – am sau nu COVID-19?
- Atacurile de panica la copii: cum le recunoastem si cum intervenim
- Febra la copii - semnal de alarma?
Citeste pe aceeasi tema
- Cum sunt afectati copiii de coronavirus?
- Cum ne organizam timpul: atat al nostru cat si al copiilor cand stam acasa
- Cum este influentata starea de spirit de pandemia de coronavirus
- Adaptarea copiilor la reintoarcerea in scoala
- Varianta Delta a noului coronavirus la copii. Ce trebuie sa stie parintii?