Cauta afectiune/simptom/conditie medicala
Cere sfatul medicului
Cere sfatul
medicului

Ce este si cum se manifesta autismul virtual?

Actualizat la data de: 22 Aprilie 2024
Consultant medical:

Dr. Butila Liana Maria
Medic Rezident Pediatrie

Clinica: Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Targu Mures

Ce este autismul virtual

Sus
Ce este si cum se manifesta autismul virtual?

Autismul virtual a devenit o preocupare tot mai mare pentru copiii mici in era digitala. Pe masura ce tehnologia devine o parte integranta a vietii noastre, este, de asemenea, esential sa intelegem modul in care afecteaza dezvoltarea copiilor nostri.

Desi nu este un diagnostic medical, Autismul Virtual se refera la impactul negativ potential al timpului excesiv de pe ecran si al interactiunilor virtuale asupra dezvoltarii copiilor mici, ceea ce duce la simptome care seamana cu tulburarea spectrului autismului (ASD). intelegerea acestui fenomen este esentiala pentru parinti, ingrijitori si societate pentru a asigura dezvoltarea sanatoasa a celei mai tinere generatii.

Cuprins articol

  1. Ce este autismul virtual
  2. Cauze
  3. Semne si simptome
  4. Impactul autismului virtual asupra copiilor mici
  5. Tratament
  6. Concluzii
  7. Citeste pe aceeasi tema

Cauze

Sus

Utilizarea excesiva a tehnologiei in randul copiilor mici contribuie in mod semnificativ la provocarile comportamentale si de dezvoltare observate.

In plus, alti factori cauzeaza autismul virtual in randul copiilor mici, inclusiv:
- Expunerea excesiva la ecrane, inclusiv smartphone-uri, tablete, computere si televizor, prezinta un risc mai mare de a dezvolta autism virtual din cauza stimulilor virtuali coplesitori.
- Oportunitatile insuficiente pentru copiii mici de a se implica in lumea reala, interactiuni fata in fata cu parintii, ingrijitorii si colegii le impiedica dezvoltarea abilitatilor sociale esentiale si intelegerea emotionala, contribuind si mai mult la autismul virtual.
- Timpul redus petrecut in jocuri fizice si activitati in aer liber duce la un dezechilibru in experientele senzoriale ale copiilor tai, afectand dezvoltarea lor generala si facandu-i predispusi la riscul de autism virtual.

Semne si simptome

Sus

Simptomele autismului virtual pot include o varietate de indicatori care evidentiaza efectele potentiale ale timpului excesiv de ecran si al imersiunii digitale asupra dezvoltarii copiilor mici.

Unele semne predominante in rândul copiilor mici sunt:
•Niveluri excesive de activitate si neliniste dincolo de ceea ce este considerat tipic pentru varsta lor.
•Incapacitatea de a se concentra sau sustine atentia asupra sarcinilor sau activitatilor.
•Preferinta puternica pentru activitati virtuale fata de alte interactiuni sau hobby-uri din viata reala.
Deficiente in dezvoltarea vorbirii si a limbajului din cauza interactiunii sociale limitate in afara lumii virtuale.
•Iritabilitatea si frustrarea frecventa se pot datora dificultatilor de tranzitie de la mediul virtual la situatii din viata reala.
•Dificultate in a mentine concentrarea pe o anumita activitate sau conversatie pentru o perioada indelungata.
•Schimbarile bruste si semnificative ale emotiilor si ale dispozitiei duc la un comportament imprevizibil.

Care este diferenta dintre autismul virtual si tulburarea din spectrul autismului?

Autismul virtual se refera la simptome asemanatoare cu ASD care decurg din timpul excesiv pe ecran. in contrast, ASD este o tulburare de dezvoltare pe tot parcursul vietii, caracterizata prin provocari in interactiunea sociala, comunicare si comportamente restrictive/repetitive.

Impactul autismului virtual asupra copiilor mici

Sus

Autismul virtual poate avea efecte daunatoare asupra bunastarii si dezvoltarii generale a copiilor mici. Cateva studii au sugerat, de asemenea, ca utilizarea excesiva a ecranelor poate duce la autism.

Iata cateva dintre zonele cheie afectate:

•Dezvoltare sociala: Timpul excesiv de ecran si interactiunile digitale impiedica copiii mici de a-si dezvolta abilitati sociale esentiale, cum ar fi comunicarea, empatia si intelegerea indicatiilor non-verbale. Petrecerea mai mult timp in medii virtuale reduce interactiunile fata in fata, impiedicandu-le capacitatea de a forma relatii semnificative si de a se conecta emotional cu ceilalti.

•Dezvoltare cognitiva: Copiii cufundati in experiente virtuale au o expunere limitata la interactiunile lingvistice din lumea reala, ceea ce duce la intarzieri in dezvoltarea limbajului si in achizitionarea vocabularului. Expunerea constanta la continut digital cu ritm rapid poate contribui la o durata mai scurta de atentie si la dificultati de concentrare pe sarcinile din lumea reala.

•Stare de bine emotional: Expunerea prelungita la mediile virtuale poate duce la stres si anxietate crescut la copiii mici, care ar putea lupta sa faca diferenta intre experientele virtuale si realitate. Interactiunile fata in fata limitate si expunerea la continut digital dinamic diminueaza capacitatea acestora de a intelege si de a empatiza cu sentimentele celorlalti.

•Sanatate fizica: Interactiunea cu dispozitivele digitale pentru perioade lungi duce la un stil de viata sedentar asociat cu diverse probleme de sanatate, cum ar fi obezitatea si conditia fizica slaba. Timpul excesiv de petrecut pe ecran, mai ales inainte de culcare, le perturba tiparele de somn, afectand sanatatea si bunastarea lor generala.

•Legatura parinte-copil: Utilizarea excesiva a dispozitivelor digitale reduce timpul pe care il puteti petrece interactionand si stabilind legaturi cu copiii dvs. mici. Afecteaza legatura emotionala dintre tine si copilul tau, influentând si mai mult relatia parinte-copil.

•Impact educational: Supraexpunerea la invatarea bazata pe ecran limiteaza explorarea practica a copiilor tai si invatarea experientiala, impiedicand dezvoltarea lor cognitiva generala.

Tratament

Sus

Desi nu exista un remediu specific pentru autismul virtual, puteti lua masuri proactive pentru a atenua efectele acestuia asupra copilului dumneavoastra.

Iata cateva strategii care pot ajuta:
•Stabiliti limite de timp de utilizare: setati reguli adecvate varstei pentru utilizarea ecranului si incurajati activitati alternative, cum ar fi jocul in aer liber, lectura si jocul creativ.
•incurajeaza interactiunile sociale: incurajeaza interactiunile fata in fata cu membrii familiei, colegii si ingrijitorii pentru a promova abilitatile sociale si dezvoltarea emotionala.
•Oferiti un mediu incurajator: oferiti un mediu sigur si stimulant care sustine cresterea cognitiva, emotionala si fizica.
•Cautati indrumari profesionale: Daca apar ingrijorari cu privire la autismul virtual, consultati un profesionist din domeniul sanatatii sau un specialist in dezvoltare pentru o evaluare precisa si interventii personalizate.

Timpul de recuperare pentru autismul virtual depinde de diversi factori, inclusiv de severitatea simptomelor, de reactia individuala la interventii si de implementarea consecventa a strategiilor recomandate. Consultarea cu profesionistii din domeniul sanatatii si specialistii in dezvoltare poate oferi o intelegere mai clara a termenelor de recuperare.

Concluzii

Sus

Multe studii atrag atentia parintilor in legatura cu efectele negative pe care le are tehnologia asupra dezvoltarii normale a copilului mic. Specialistii sustin ca exista in ultimii ani un fenomen ingrijorator, caruia i-a fost atribuit numele de “autism virtual”.

In urma cercetarilor efectuate, se pare ca fetele sunt mai putin afectate decat baietii. In plus, la peste 80% dintre cazurile de copii cu varste cuprinse intre 2 si 3 ani care au primit un diagnostic de tulburare din spectrul autist, statul la televizor, pe tableta sau alt tip de display este principalul factor agravant al afectiunii.

Studiile de specialitate sugereaza ca cei mai predispusi sunt micutii pana in 2-3 ani, care sunt lasati in fata televizorului cel putin 5 ore pe zi.
Este stiut faptul ca tehnologia are repercursiuni asupra unui copil mic, iar daca parintele nu sesizeaza sau nu-l dezvata pe copil de astfel de obiceiuri este foarte posibil ca cel mic sa intampine dificultati de dezvoltare a limbajului, sa aiba tulburari de opozitie si de comportament, ADHD.

Bibliografie:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10979776/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5849631/


Medici specialisti Pediatrie

Urmareste Sfatul Medicului

Aboneaza-te la Newsletter
Salveaza articolul pentru mai tarziu
Poti accesa articolul oricand, de pe orice dispozitiv, din contul tau sfatulmedicului.ro sau din aplicatia de mobil SfatulMedicului (iOS, Android)
Sterge articolul
Elimina articolul din lista celor salvate